سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
سهم آذربایجان‌غربی در دفاع مقدس  ۷۰۰ شهید زن است/ مشکلات جامعه محصول عدم توجه به فرهنگ دفاع مقدس

آذربایجان‌غربی - مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌غربی گفت: ایران اسلامی در دفاع مقدس حدود ۷ هزار شهید زن تقدیم کرده است که از این تعداد سهم آذربایجان‌غربی حدود ۷۰۰ شهیده است و یک هزار و ۲۲۰ زن استان در دوران دفاع مقدس به درجه جانبازی نائل شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، سرهنگ وحیدی صبح سه‌شنبه در محفل شعر «از همدلی تا همراهی» که با عنوان مراسم تجلیل از بانوان فرهیخته عرصه دفاع مقدس آذربایجان‌غربی، گفت: نقش زنان در دفاع مقدس نه تنها کمتر از مردان نبوده بلکه بیشتر بود و برخی از بانوان در پشت صحنه‌های جبهه و برخی نیز در داخل میدان روبروی دشمن بودند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌غربی گفت: ایران اسلامی در دفاع مقدس حدود ۷ هزار شهید زن تقدیم کرده است که از این تعداد سهم آذربایجان‌غربی حدود ۷۰۰ شهیده است و یک هزار و ۲۲۰ زن استان  در دوران دفاع مقدس به درجه جانبازی نائل شدند که ۴۸۰ تن از این تعداد جانباز بالای ۲۵ درصد هستند.

وی با بیان اینکه حوزه دفاع مقدس باید تبیین صورت گیرد، ادامه داد: حضرت آقا نیز فرمودند، ما دفاع مقدس را نه خوب شناختیم و نه خوب شناساندیم و نتوانستیم ابعاد مختلف را به جامعه تبیین کنیم.

این مسئول با بیان اینکه بعد دینی یکی از ابعاد اصلی دفاع مقدس است، گفت: متاسفانه بعد دینی را آنطور که شایسته است نتوانستیم بلد کنیم و جوانانی که به جبهه رفتند در مکتب امام راحل تربیت شده‌اند و جوانان دهه 60ای تربیت شده مساجد هستند که امروزه نقش تربیتی مسجد خیلی ضعیف است.

سرهنگ وحیدی گفت: اگر جوانان ما امروزه تربیت دینی داشتند چه بسا که اغتشاشات سال‌های قبل رخ نمی‌داد و طی چند سال اخیر تربیت دینی جوانان ما به هردلیلی افت پیدا کرده که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: حضرت آقا فرمودند؛ ما در این جنگ از ناموس، آبرو، نظام، دین و تمامیت ارضی دفاع کردیم پس این دفاع، دفاع مقدس است و درحوزه‌هایی که با رویه دفاع مقدس کار می‌شود مشکلی نداریم ولی در حوزه‌ای که از دفاع مقدس خبری نیست با مشکل مواجه هستیم و اگر فرهنگ دفاع مقدس در جامعه ما جاری باشد مشکلی نخواهیم داشت.
 

انتقال مفاهیم دفاع مقدس باید با زبان هنر صورت گیرد

نیره الهامی، مدیر کل دفتر اموز زنان و خانواده استانداری آذربایجان‌غربی نیز در این محفل گفت: زنان مسلمان هم برای حضور در جامعه و هم خانواده برنامه‌ریزی می‌کنند و بانوان دفاع مقدس نیز همین نقش را داشتند.

وی افزود: امروزه در جنگی به ظاهر نرم و ترکیبی هستیم که می‌طلبد با بصیرت پیش رویم و بانوانی که بصیرت دارند با بصیرت نیز قلم‌فرسایی می‌کنند.

الهامی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم جنبه‌های مختلف دفاع مقدس را به نسل‌های فعلی و آینده منتقل کنیم چاره‌ای جز مسلح شده به سلاح هنر نداریم و در ادبیات ما بیشتر از زنان به عنوان عشق و عاشقی نام برده‌اند در حالیکه در دفاع مقدس زنان زیادی بودند که ادبیات پایداری را منتقل می‌کنند.
 
خدیجه معصومی، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی، نیز در این نشست گفت: حضرت آقا سخنرانی و مطالب‌های ارزشمندی در مورد دفاع مقدس ارائه دادند که تمام کلمات این فرموده‌ها کلیدی و رمزگشا هستند.

وی ادامه داد: بحث اجتماعی و فرهنگی دفاع مقدس مهم بوده که مهترین ویژگی آن اعتماد و خودباوری بوده و امروزه بانوان در حوزه‌های مختلف نقش‌آفرینی کردند که حوزه نشر و کتاب یکی از این اقدامات مهم بانوان است.
 
مصطفی قلیزاده‌علیار، دبیر محفل ادبی هاتف ارومیه نیز در این مراسم با اشاره به جمله‌ای از مقام معظم رهبری، گفت: ایشان فرمودند «انقلاب و جنگ زنان ما را در جامعه از آمادگی و رشد سیاسی برخوردار کرد» و همچنین امام (ره) نیز فرمودند؛« نقش زنان از مردها بیشتر نباشد کمتر نیست» و نیز در سخنی دیگر گفتند؛ «از دامن زن، مرد به معراج می‌رسد» که باید از این جملات درس گرفت.

وی افزود: بنابراین همچنان که زنان ایران ما فرزند جوان خود را برای حفظ کشور به میدان جنگ می‌فرستادند و در کنار این مردان جوان امروزه همچنان زنان فرهیخته‌ای دفاع مقدسی هستند.



قلیزاده‌علیار ادامه داد: در همین شهرستان ارومیه زنان جوان زیادی داریم که وفادار به آرمان‌های شهدا هستند که باید تجلیل شوند.

وی در پایان سخنان خود گفت: بانوان ما امروز در جامعه مخصوصا حوزه شعر و هنر دفاع مقدس فعال هستند و در دوران دفاع مقدس زنان در جایگاه مادران و همسران رزمندگان، پشتیبان مردان بودند و با درکِ موقعیت و شرایط به سرودن شعر پرداختند.
 
 
به گزارش ایبنا؛ در پایان شاعران حاضر در جلسه اشعار خود را به‌مناسبت هفته دفاع مقدس خواندند و از بانوان فعال در حوزه دفاع مقدس و فاطمه صمدزاده، خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه به‌عنوان خبرنگار فعال تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها