سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
«ایوان کاغذی من»؛ طرحی که یک سال خانواده‌ها را درگیر کتاب می‌کند

یزد - مراسم رونمایی از پوستر طرح « ایوان کاغذی من» در زمینه کتاب و کتابخوانی با محوریت تهیه کتاب برای خانواده‌ها به مدت یک سال در یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مراسم رونمایی از پوستر طرح « ایوان کاغذی من» با حضور احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، عالیه قوامی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد برگزار شد.

احسان عابدی در این نشست با اشاره به اهمیت توجه به کتاب و کتابخوانی گفت: خوشبختانه امروز نسل کودک و نوجوان ما علاقه بیشتری به کتاب دارد که شاید یکی از عوامل آن دسترسی به کتاب است.

وی افزود: الان با وجود خرید مجازی، افزایش کتابفروشی‌ها، تنوع در ناشران و انتشارات علاقه و میل کودکان به کتاب و کتابخوانی بیشتر شده است اما هنوز جای کار دارد و باید بیشتر خانواده‌ها در این زمینه ترغیب شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: دسترسی، یکی از عوامل افزایش یا کاهش یارانه مطالعه است که در این راستا طرح‌های خوبی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شده که ارسال رایگان کتاب، تخفیف‌های خوب از جمله این اقدامات است.

عابدی گفت: مردم از دورافتاده‌ترین روستا‌ها به کتابفروشی‌های برتر کشوری دسترسی دارند که نمونه آن را در طرح‌های فصلی کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد هستیم.

وی با اشاره به اجرای طرح «ایوان کاغذی من» در استان یزد گفت: ایوان کاغذی یکی از طرح‌های مؤثری در افزایش دسترسی مردم به کتاب است که در استان یزد آغاز شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد بیان کرد: استفاده از مشاور و متخصص کتاب برای معرفی کتاب ویژه مخاطبین نیز از ویژگی‌های مناسب این طرح است.

وی افزود: در خلال اجرای طرح، کارگاه‌ها و نشست‌های مختلفی برگزار می‌شود که دستگاه‌های فعال در امر کتابخوانی می‌توانند در این طرح همکار باشند.

عابدی با اشاره به آمار پیمایشی در زمینه کتاب و کتابخوانی در استان یزد گفت: رمان و داستان، کتاب‌های تخصصی، تربیتی و روانشناسی و کتاب‌های دینی به عنوان حوزه‌های کتاب و کتابخوانی مورد علاقه مردم یزد است که باید بیشتر برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.
 



پوریا پیراسته فر مجری طرح « ایوان کاغذی من » نیز در این نشست گفت: دسترسی کتاب و توجه به حوزه‌های مختلف در کتابخوانی هدف اصلی ما در طرح « ایوان کاغذی من» است.

وی افزود: هدف ما بالا بردن سرانه کتاب و کتابخوانی است و اینکه در این طرح نیز تعویض کتاب را نیز داریم تا گردش کتاب صورت گیرد.

وی افزود: ما مشاورانی در زمینه کتاب و کتابخوانی داریم که مخاطبین و به ویژه کودکان و نوجوانان را راهنمایی می‌کنند.

این مجری طرح کتابخوانی در یزد گفت: تأمین کتاب در مناطق محروم یکی از مهمترین اقدامات ما است که از محل درآمد طرح تهیه کتاب رایگان را خواهیم داشت.

وی گفت: در این طرح بین ۱۵ تا ۲۰ جلد کتاب در تاریخ‌های هفته دوره‌ای منظم در اختیار خانواده‌ها و مشترکان قرار می‌گیرد.

این مجری طرح کتابخوانی در یزد گفت:  طرح «ایوان کاغذی من» ویژه استان یزد است که در این طرح خانواده‌ها می‌توانند اشتراک سالیانه خرید کتاب داشته باشند و به صورت منظم و دوره هفت ماه کتاب‌های مختلف را برای خود و فرزندانشان تهیه کنند.

وی گفت: هزینه آن نیز حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برای یک سال است که به صورت یکساله می‌توانند پرداخت کنند و در این طرح از تعداد زیادی کتاب بهره‌مند شوند و حتی کتاب‌های خود را نیز با کتاب‌های جدید معاوضه کنند.

مشارکت خانواده‌ها، مهمترین عامل موفقیت طرح های کتابخوانی است

عالیه قوامی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد نیز در ادامه این نشست گفت: در کانون، طرح « در مسیر دانایی بر بال کتاب» را داشتیم که سه میلیون جلد کتاب در سراسر کشور به کتابخانه‌های ما اضافه شد و در شش ماه ۱۵۰ عنوان کتاب جدید را چاپ کردیم.

وی افزود: یکی از دلایل پایین بودن سرانه کتاب وجود فضای مجازی و همچنین نبود برنامه‌های انگیزشی در زمینه ترغیب کتاب بوده است.

قوامی گفت: استمرار طرح‌های کتابخوانی یکی از اصول اساسی طرح‌های ما است که باید به آن توجه داشته باشیم زیرا برنامه‌های بلند مدت می‌تواند ما را به هدف خود برساند.


وی ادامه داد: طرح «یک کتاب» یکی از طرح‌های معرفتی کتابخوانی در ایام محرم و اربعین حسینی بود که خانواده‌ها را در این طرح درگیر کردیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد بیان کرد: یکی از اهداف ما مشارکت خانواده‌ها بود که در این طرح دنبال شد و اکنون نیز سعی داریم این هدف در طرح‌های ما نیز دنبال شود.

وی گفت: بازدید از انتشارات کتاب، کافه کتاب، تشکیل انجمن خیرین کتاب و اهدای کتاب، تولید کتاب‌های صوتی، انتخاب کتابخوان هفته، تهیه مصاحبه‌های ویدیویی از کتاب‌ها، فستیوال کتاب از جمله طرح‌های ما در این زمینه بوده است.

در پایان این مراسم نیز از پوستر طرح «ایوان کاغذی من» رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط