سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
«بلبل امپراتور چین»؛ داستانی خواندنی با ترجمه‌ای روان

جملات داستان «بلبل امپراتور چین» بسیار ساده و روان هستند. ترجمه اثر نیز با استفاده از کلمات ساده و روشن و بدون آنکه مترجم بخواهد از کلمات پیچیده و سنگین استفاده کند، توانسته یکپارچگی موضوعی را که مدنظر نویسنده است به مخاطب انتقال دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «نویسنده‌های بزرگ، خواننده‌های کوچک؛ بلبل امپراتور چین» را هانس کریستین اندرسن نوشته، آریانا اپرامُلا تصویرگری و غلامرضا امامی ترجمه کرده است. این اثر را انتشارات پرتقال منتشر کرده است. این مجموعه‌کتاب، آثار نویسندگان مشهور جهان مانند جیمز جویس، هانس کریستین اندرسن و شارل پرو را در بردارد.
 
داستان این کتاب درباره یک بلبل خوش‌صدا است. امپراتور چین که صدای زیبای او را درون جنگل می‌شنود، دستور می‌دهد که بلبل را به کاخش بیاورند. بلبل به دلیل دوری از جنگل بسیار ناراحت است؛ اما به خاطر پادشاه و شادی او هر روز آوازهای زیبایی برایش می‌خواند. یک روز یک وسیله جدید را به عنوان هدیه به محضر پادشاه می‌آورند. این هدیه زیبا، یک بلبل ماشینی و طلایی‌رنگ زیبا است. حالا دیگر پرنده موردعلاقه پادشاه، همان بلبل طلایی است. بلبل جنگلی که فرصتی به دست آورده تا به جنگل بازگردد همین کار را انجام می‌دهد؛ اما پس از سال‌ها زمانی که امپراتور بزرگ به بیماری دچار است و پیر و سالخورده شده است به نزد او باز می‌گردد.

جملات داستان بسیار ساده و روان هستند. ترجمه اثر با استفاده از کلمات ساده و روشن و بدون آنکه مترجم بخواهد از کلمات پیچیده و سنگین استفاده کند، توانسته یکپارچگی موضوعی را که مدنظر نویسنده است به مخاطب انتقال دهد. البته کاربرد برخی لغات هم ممکن است برای مخاطب کودک تازه باشد؛ با این حال بر روان‌بودن ترجمه اثر نگذاشته است. در این کتاب در هر صفحه از تصاویر همراه با متن استفاده شده است؛ به این دلیل تصاویر جذابیت و سادگی آن متن را از حالت یک‌نواختی بیرون آورده و مفاهیمی را که مدنظر است به خوبی منتقل کرده‌اند.

داستان «بلبل امپراتور چین» در نگاه اول ساده و سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد؛ ولی مفاهیمی را در خود دارد که برای مخاطب آموزنده است. مفهومی مثل اینکه هر موجودی در عالم و هستی نیاز به آزادی دارد و اگر شخص دیگری بدون توجه به ویژگی‌های فطری برایش تصمیم بگیرد باز هم او احساس راحتی را به دست نخواهد آورد. امپراتور که فقط به خودش و نیازش توجه می‌کرد خواسته آزادی و جنگل بلبل را نادیده می‌گرفت. موضوع دیگر هم وفاداری بلبل به امپراطور بعد از اتفاقات رخ داده شده هم نشان‌دهنده نقش مهم وفاداری در رابطه است که در ایجاد یک رابطه متعادل تأثیرگذار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها