دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
فراخوان همایش ملی «ابن یمین فرومدی» صادر شد

سمنان- مدیرکل ارشاد اسلامی استان سمنان از صدور فراخوان ملی همایش ابن یمین فرومدی خبر داد و گفت: این همایش ملی روزهای دهم و یازدهم آبان ماه 1402 در فرومد میامی برگزار می شود.

فرشید فلاح در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در سمنان، از صدور فراخوان همایش ملی ابن یمین فرومدی خبر داد و ابراز کرد: انجمن آثار فاخر و مفاخر فرهنگی استان سمنان، استانداری، ارشاد اسلامی، انجمن مفاخر ایران و فرهنگستان ادب فارسی در کنار دانشگاه علامه طباطبایی در برگزاری این رویداد ملی همراهی می کنند. 

وی با بیان اینکه جایگاه ابن یمین فرومدی در شعر فارسی و زندگی این شاعر و عارف نامی و انعکاس شرایط تاریخی روزگار در شعر او در زمره بخش‌ها و محورهای همایش هستند، افزود: مذهب ابن یمین، افکار و گرایش‌های فلسفی و اجتماعی و سیاسی در کنار وطن پرستی، مقاومت برابر مهاجمان در شعر ابن یمین و شاعران اثرگذار و متاثر از وی، دیگر محورهای همایش هستند. 

مدیرکل ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه این همایش به موضوعات متداول اشعار ابن یمین، دسته بندی قطعات وی به لحاظ فرمی، محتوایی و شکلی، تفاوت موضوعات قصاید و غزلیات این شاعر نامی از دیگر بخش هایی است که همایش قصد دارد به آن بپردازد، گفت: علاقمندان می توانند درباره صنایع ادبی ابن یمین تولیدات و مقالات خود را ارسال کنند. 

فلاح با بیان اینکه این همایش همچنین به بررسی اشعار ابن یمین، سبک زبانی وی، تحلیل اشعار این شاعر نامی استان سمنان و همچنین مجموعه اشعار پراکنده او نیز خواهد پرداخت، تاکید کرد: معرفی و بازشناسی نسخ دیوان ابن یمین و تاریخ تحولات، قطعه سرایی در ایران، اهمین قطعه سرایی بعد از ابن یمین و ... در زمره دیگر بخش های این همایش هستند. 

وی با بیان اینکه سه مقاله نخست هر کدام 10 میلیون تومان جایزه نقدی خواهند گرفت، افزود: سه مقاله دوم هر یک پنج میلیون تومان جایزه خواهند گرفت و مقالات برتر در قالب کتاب منتشر خواهد شد. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: از مقاله برتر نیز دعوت می شود تا در روزهای همایش یعنی دهم و یازدهم آبان ماه به سخنرانی بپردازد همچنین باید گفت این مراسم در مقبره ابن یمین در فرومد شهرستان میامی در استان سمنان برگزار خواهد شد. 

فلاح با بیان اینکه روز دهم همایش ملی در شاهرود و روز یازدهم در میامی و روستای فرومد برگزار می شود، گفت: مهلت ارسال مقالات تا 25 هرماه 1402 تعیین شده است همچنین داوطلبان برای شرکت می توانند به وبسایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها