چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹
موضوع دیدگاه پلتفرمی در کتابخانه‌های کشور بررسی شد   

نشست اعضای مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب) با حضور نماینده کتابخانه مجلس با موضوع بررسی «دستنامه دیدگاه پلتفرمی در کتابخانه‌های کشور».برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست اعضای مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب) با حضور نماینده کتابخانه مجلس دوشنبه بیست و سوم مردادماه 1402 با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عباسلو، معاون اشاعه اطلاعات کتابخانه مجلس، در کتابخانه ملی برگزار شد. این نشست، به توضیح و بررسی «دستنامه دیدگاه پلتفرمی در کتابخانه‌های کشور» اختصاص داشت.
 
کمیته بازتعریف نقش و جایگاه کتابخانه‌ها در کشور، گروهی از متخصصان و دغدغه‌مندان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی با رویکرد تحولگرا به نقش و جایگاه انواع کتابخانه‌های کشور هستند. این گروه ذیل «مجمع کتابخانه های بزرگ کشور (مکتب)» در نظر دارند دیدگاه پلتفرمی را به عنوان نقشه راه آینده کتابخانه های ایران مستند نمایند.
 
این کمیته با همکاری و همفکری فرهیختگان علم اطلاعات و دانش‌شناسی در نظر دارد از منظر سازمان‌ها، نهادها و کتابخانه‌های کشور، ماهیت کتابخانه را با توجه به پیشرفت‌های فناورانه و نیازهای در حال تغییر کاربران بازتعریف و برای بهبود خدمات آن در ایران و سراسر جهان تلاش کند.
 
 با تغییر رویکرد «کتابخانه به مثابه مکان» به « کتابخانه به مثابه پلتفرم»، کتابخانه به مکانی متمرکز جهت ارتباط کاربران و یادگیری از یکدیگر، ایجاد و ترکیب مجدد با منابع و زیرساختهای آن، نمایش و تبادل نظر درباره کارکردشان و ذخیره و ارائه دانش جوامع تبدیل شده است. از این رو کتابخانه به رسالت اصلی خود که فرهنگسازی و جریان‌سازی در تمدن جوامع است، رجعت می‌کند و از این طریق به عنوان پلتفرمی تمامی ارکان دانش جامعه را گرد هم می‌آورد.
 
در «دستنامه دیدگاه پلتفرمی در کتابخانه‌های کشور» که از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور تدوین شده، در ابتدا انواع پلتفرم‌های مورد نیاز در کتابخانه‌ها اعم از پلتفرم‌های فناوری، خدماتی، محاسباتی، اشتراک‌گذاری رسانه و پلتفرم‌های سرویس گرا بررسی شده است. در ادامه، در مورد مراحل طراحی کسب و کار در روند مدل پلتفرمی، مفهوم پلتفرم در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی و ویژگی راهبرد پلتفرم در یک کتابخانه بحث شده است. 
 
در نشست بررسی این دستنامه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسلو، معاون اشاعه اطلاعات کتابخانه مجلس، ضمن تشکر از متولی بودن کتابخانه ملی در تدوین و بررسی این دستنامه، گفت: «حرکت از ساختارهای هرمی و عمودی که در حکمرانی اداری ما حاکم شده و ادارات مجبورند به آن عمل کنند، به سمت مدل‌های پلتفرمی که شیوه‌های جدید حکمرانی در دنیا ست، امری ضروری است و در حیطه فرهنگ هم لازم است از تجربیاتی در حوزه ارائه خدمات و پلتفرم‌های مختلفی که در بسترهای اقتصادی وجود دارد، استفاده کنیم.»
 
معاون اشاعه اطلاعات کتابخانه مجلس در نقد این دستنامه نیز گفت:  «این دستنامه با نگاه‌های اقتصادی تدوین شده و ما می‌خواهیم محتوای فرهنگی مان را بر آن استوار کنیم؛ پس لازم است لحاظ کنیم که ما اهداف فرهنگی داریم و استفاده چشم بسته از فرم‌ها و قالب‌های مدل‌های اقتصادی که ریشه در اصالت سود دهی دارد، با نگاه‌های فرهنگی ما متعارض نشود. همچنین ما بسیاری از این سوابق فرهنگی را در گذشته داشته‌ایم. برای مثال سابقه‌ای که مساجد در شهرها، روستاها و فضاهای اجتماعی ما ایفا می‌کرده، کاملاً گویای این است که در این نهاد مذهبی علاوه بر انجام مناسک دینی، نیازهای اندیشه‌ای نیز تأمین می‌شده و کتابخانه‌ها و حوزه‌های علمیه در اطراف این مساجد بزرگ شکل می‌گرفته است.»
 
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسلو ادامه داد: «اتفاقاتی که اکنون با ادبیات نوین و چارچوب مفهومی جدید صورت‌بندی شده و گفته می‌‍شود، نباید ما را مقهور ادبیات و فضای غربی کند. متوجه فضا و ظرفیت و قدمت فرهنگی خودمان باشیم و از آن‌ها نیز استفاده کنیم.» 
 
 عباسلو در این نشست، ضمن بازگو کردن تلاش کتابخانه مجلس برای پیشبرد سامانه‌های مجازی گفت: «کتابخانه مجلس در این سال‌ها به سمت پیشبرد سامانه‌های مجازی و ارائه خدمات مجازی  بوده و در تلاش است تا با توسعه منابع و همکاری با نهادهایی همچون مرکز پژوهش‌های مجلس، بتواند هدفمندتر و تعاملی‌تر به نمایندگان مجلس خدمات ارائه کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها