سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸
نوزاد جدید در راه است

۱۱ جولای روز جهانی «جمعیت» است. این کلمه ما را بیشتر به یاد خانواده و فرزندآوری می‌اندازد که این‌روزها مسئله مهم و اساسی کشورهای پیر یا کم‌جمعیت است. یکی از دلایل پدرها و مادرها برای داشتن فرزند کمتر، رفتار و کنش احتمالی فرزند قبلی است که با کتاب‌ها می‌توان این نگرانی را رفع کرد؛ زیرا آنها ذهن کودکان را برای پذیرش خواهر و برادر جدید آماده می‌کنند.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به بهانه روز جهانی «جمعیت» سعی داریم کتاب کودکی را معرفی کنیم که به نوعی مرتبط است با دغدغه پدرها و مادرها در جهت آماده‌سازی ذهن فرزندان‌شان برای فرآیند فرزندآوری مجدد. همچنین برای والدینی مناسب و آگاهی‌بخش است که نگران هستند شاید فرزندشان، احساس می‌کند با اضافه‌شدن عضو دیگری به خانواده مثل گذشته به او توجه و محبت نخواهد شد و پذیرش این تغییر برایش ناراحت‌کننده خواهد بود.
 
انتظار برای اضافه‌شدن عضو جدیدی به خانواده شادی‌آور، هیجان‌انگیز و پرماجرا خواهد بود که البته در این بین، فرزندشان حتما با احساسات متفاوتی روبه‌رو می‌شود. حس ایجاد یک تغییر بزرگ که احتمالا برای او با کنجکاوی، استرس و تعجب همراه باشد. اینجاست که والدین باید آگاهانه احساسات کودک‌شان را به این اتفاق خوب رصد کنند، به رسمیت بشمارند، درکش کنند و با گفت‌وگو با او در هر مرحله کمک کنند با مسائل و تغییرات جدید آشنا شود، علت‌شان را بداند و مهم‌تر از همه در این موضوع مهم شریک باشد، نه صرفا یک تماشاگر.
 
در کتاب «نوزاد جدید در راه است؛ راهنمایی برای خواهر و برادر بزرگ‌تر» به قلم امیلی منندز آپونته، نوبسنده سعی دارد گفت‌وگوی همدلانه‌ای را با کودکی که در این شرایط است برقرار کند و قدم‌قدم با تجربه او، در هر کدام از این مراحل همراه شود. در طول کتاب با آوردن عناوینی مثل «قرار است یک بچه تازه از راه برسد»، «یک انتظار طولانی داری»، «تو خودت هم یک زمان نوزاد بودی»، «بچه چه کارهایی می‌کند»، «مامان و بابا سرشان شلوغ است»، «مامان هنوز هم مرا دوست دارد؟»، «گاهی عصبانی و ناراحت می‌شوی»، «نوزاد بزرگ‌تر می‌شود»، و «خانواده تازه»، سعی دارد دید وسیع‌تری به کودک بدهد.  
 
این کتاب سعی دارد نه صرفا با اشاره به یک مرحله خاص، بلکه با حوصله و جزئیات بیشتری، سراغ این بازه زمانی مهم برای کودک (شروع بارداری تا بعد از زایمان مادر) برود تا به خوبی به قلقلک‌های فکری کودکان، احساسات و واکنش‌های مشترک‌شان در این مراحل بپردازد. مهم‌تر از همه با شناخت و اهمیت‌دادن بیشتر به کودک برخلاف افکار ساده‌گرایانه و ارزش‌گذارانه جامعه، به او حق بدهد، احساسات متفاوتی را مثل ترس، خشم، عصبانیت و ... را در این روند تجربه کند و در ادامه کودک را تشویق می‌کند برای حل این مسائل جدید ذهنی‌اش، با داشتن گفت‌وگویی مستمر با والدینش، صادقانه آنها را برایشان بازگو کند.

ایجاد حس هم‌ذات‌پنداری به کلیت این اتفاق برای کودک، کلید مهم کتاب است که با تأکید به این موضوع برای کودک که «تو هم خودت همین راه را برای آمدن به این دنیا داشتی، یک روزی خودت هم مثل این عضو جدید در شکم مادرت رشد می‌کردی و آنها با اشتیاق منتظرت بودند و بعد که به دنیا آمدی نوزاد کوچکی بودی که پدر و مادرت درست همین کارهایی را که الان می‌بینی، دقیقا برای تو هم انجام دادند تا الان که تو بزرگ‌تر شدی و خودت قرار است برادر یا خواهر بزرگ‌تر یک نوزاد جدید باشی.».

علاوه‌بر این، نویسنده صرفا به جای استفاده از تشبیه یا آوردن این فرایند در قالب یک داستان شیرین و خیالی، شرح کامل‌تر و واقع‌بینانه‌تری از این دوران به کودک می‌دهد، بیان صادقانه این واقعیت که بعضی‌چیزها قرار است تغییر کنند و بعضی‌ها هم مثل قبل باقی خواهند ماند. او تلاش می‌کند با دادن اطلاعات و لمس مشکلات او در دنیای واقعی همراه کودک شود تا منطقی‌تر به این موضوع نگاه کند. به هر حال تغییرات ملموسی برای کودک بعد از به دنیا آمدن نوزاد اتفاق خواهد افتاد؛ فضای خانه به آرامی گذشته نخواهد بود، آدم‌هایی که کودک آنها را می‌شناسد و دوستش دارند حالا علاوه‌بر او به نوزاد جدید هم محبت ویژه‌ای دارند، مادر و پدر تا مدتی سرشان شلوغ‌تر از قبل است و از این قبیل تغییرات. نویسنده بعد از بیان این موارد توضیح می‌دهد که این شرایط گذرا هستند، نوزاد بزرگ‌تر خواهد شد، خانه آرام‌تر می‌شود و کودک یک خانواده جدید طبیعی خواهد داشت.
 
کتاب نقاط ضعفی هم دارد؛ از این لحاظ که همچنان که متن، افکار کودک را درگیر می‌کند، تصویرگری کتاب هم می‌توانست باقدرت‌تر عمل کند تا کودک با اشتیاق بیشتری با صفحات کتاب پیوند داشته باشد و البته شاید بهتر بود برای این رده سنی، بیان صمیمانه‌تری در نظر گرفته شود که حین خواندن کتاب برای کودک حس بهتری ایجاد شود.

کتاب «نوزاد جدید در راه است؛ راهنمایی برای خواهر و برادر بزرگ‌تر» به قلم امیلی منندز آپونته با ترجمه برزو سریزدی را انتشارات صابرین در ۳۶ صفحه و به بهای ۷۰ هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها