پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
مستندنگاری ورزشی‌، داستان زندگی است/ خداداد که گل زد، زمین سبک شد

ماشاالله صفری، نویسنده و مدیر انتشارات گلگشت عنوان کرد: کتاب «دست نیافتنی» رمانی است که شخصیت اصلی آن قهرمان است و کتاب داستان زندگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا ماشاالله صفری در نشست «مستندنگاری ورزشی» با محوریت بررسی سه کتاب «تو خداد عزیزی هستی»، «دست نیافتنی» و کتاب «رازهای دوبلین» که به میزبانی احسان محمدی، معاون فرهنگی فدراسیون فوتبال در هشتمین روز برپایی نمایشگاه کتاب تهران در سرای ادبیات برگزار شد، گفت: کتاب «دست نیافتنی» زندگینامه پرفراز و نشیب علیرضا حیدری است.

وی ادامه داد: «دست‌نیافتنی» اولین اثر تألیفی نشر گلگلشت در ادبیات ورزشی، زندگی‌نامه خودنگاشت علی‌رضا حیدری، قهرمان کشتی آزاد ایران است. حیدری که کودکی بسیار سختی داشته با جسارت همه اتفاقات زندگی‌اش را تعریف می‌کند تا جایی که در کتاب آمده حتی پول خرید دوبنده کشتی را نداشت. وی در تمام مراحل زندگی‌اش درگیری بی‌پایانی را با افراد و جامعه و مهمتر از همه با خودش تجربه می‌کند. کتاب گریزی می‌زند به عمق روان و زندگی علیرضا حیدری، مردی که می‌توان گفت در تمام مسابقاتی که شرکت کرد، مدال ارزنده‌ای آورد؛ حیدری انسانی عادی نیست؛ بیش از حد تمرین می‌کند، استعداد شگفت‌انگیزی دارد که خوب دیده می‌شود؛ اما استعداد، همه چیز یک قهرمان نیست. افسردگی، پرخاش، چالش‌های اعتقادی، زندگی غیرحرفه‌ای و خیلی مسائل دیگر هستند که حیدری باید با آنها دست و پنجه نرم می‌کرد.

مدیر انتشارات گلگشت تاکید کرد: شاید کمتر کسی در ایران پیدا شود که با سعه صدر اشتباهات زندگی و اتفاقات ناخوشایند آن را تعریف کند؛ به دلیل استقبال حیدری از پیشنهاد و درخواست ما، این کتاب پر از زندگی است پر از انگیزه برای زندگی کردن؛ زندگی مردی که در اوج شهرت درونی ناآرام داشت. در کشور ما اکثر آدم‌های موفق این طور نیستند. در خارج از کشور هم کتاب «من زلاتان هستم» از همین نوع است. ورزش حرفه‌ای علاوه بر استعداد و تمرینات یک پوست کلفت جسمی و روحی می‌خواهد که علیرضا داشت و سخت هم بر او گذشته است. علیرضا حیدری می‌گفت «تا سال‌ها قبل از مسابقات گلویم ورم می‌کرد و نمی‌توانستم چیزی بخورم اما باز مسابقه در اولویت بود.» این اعترافات علیرضا حیدری به گذشته بسیار جذاب است؛ اگر همه کسانی که امروز شناخته شدند این جسارت را داشتند که از گذشته خود به راحتی تعریف کنند این کتاب‌ها تکمیل کننده حرفه آنها می‌شد. این کتاب کشتی یا ورزشی نیست بلکه رمانی است که شخصیت اصلی آن قهرمان است و کتاب داستان زندگی است. این کتاب حال بهتری دارد و کمک بزرگی به جوان‌ها می‌کند و مشکلات را در چشم ما کوچک می‌کند؛ این روایت و این کتاب نشان می‌دهد زور رنج، بسیار زیاد است. کتاب می‌گوید حتی اگر یک قهرمان باشید می‌توانید به جایی برسید که برای خود قبر بخرید و به مرگ فکر کنید. حیدری امروز از همه نظر یک انسان کامل است.

صفری در خصوص کتاب «تو خداداد عزیزی هستی» نیز گفت: این کتاب مصاحبه مستقیمی با خود خداداد عزیزی ندارد اما اطلاعاتی را در اختیار مخاطب می‌گذارد که در اینترنت نیست و خود خداداد هم در جایی از آن صحبت نکرده است. خداداد را همه با نام غزال تیز پای آسیا می‌شناسند و این اسمی است که جواد خیابانی روی او گذاشت و به نظرم هر گزارشگر دیگری هم بود در آن لحظه واژه کم و بی‌تأثیری خلق نمی‌کرد. خداداد به خاطر اخلاق خاصش به نوعی با همه مخالف بود و اگر این کتاب را بخوانید شاید مخاطب حق را در جاهایی به خداداد می‌دهد. خداداد عزیزی آدمی است که وقتی گل زد، کره زمین در لحظه ای سبک شد چون ۶۰ میلیون ایرانی به هوا پریدند.

به گزارش ایبنا، سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری برگزار می‌شود و سامانه ketab.ir فضای مجازی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ است.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها