سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
خرد جمعی در بین فعالان حوزه کودک در کردستان شکل گرفته است

کردستان- نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک با اشاره به فعالیت سال‌های اخیر در حوزه کودک و نوجوان در کردستان گفت: در کل می‌­توان گفت شاهد خردی جمعی در بین فعالان حوزه کودک در استان هستیم.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): آرش مهربان، نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان از شهرستان مریوان استان کردستان است. این نویسنده دارای سه اثر تألیفی و چهار اثر ترجمه برای کودکان است و پژوهش­‌هایی در حوزه مطالعات ادبیات کودک را در کارنامه کاری خود دارد.

در حال حاضر این نویسنده دوره داستان نویسی آنلاین را برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند که در همین راستا گفت‌گویی را با موضوع جایگاه و نوع نگاه جامعه به حوزه کودک و ادبیات کودک در کردستان را از وی جویا شدیم.

- اساسا ادبیات کودک در کردستان چقدر مورد توجه قرار گرفته است؟

اهمیت دادن به مخاطب کودک به زبان کُردی از قرون پیشین مورد توجه شاعران و نویسندگان کُردزبان بوده است. به طوری که می­‌توان گفت در هر برهه‌ای از تاریخ در زبان کُردی کودکان مورد توجه و رسمیت خاصی قرار گرفته شده‌­اند. در سال‌های گذشته فعالیت­‌های زیادی انجام شده است که نشان از اهمیت دادن به موضوع کودکی است. در حال حاضر هم ما شاهد فعالیت­‌های خوب و چشمگیری در این حوزه در استان کُردستان هستیم.
 
در طول سال کتاب­‌های زیادی برای قشر کودک و نوجوان به زبان کُردی خلق می­‌شود، بعضاً شاهد نشست­‌هایی در حوزه ادبیات کودکان هستیم، مهرواره شوناس که امسال چهارمین دوره خود را پشت سر گذاشت، یکی از تلاش­‌های مهم و ستودنی در این حوزه بوده که به خوبی و با حضور تعداد زیادی از مخاطبین کودک، خانواده‌­ها و فعالان حوزه کودک در سطح کشور برگزار شد. همچنین کارگاه‌­های قصه­‌گویی، قصه­‌نویسی و داستان­‌سرایی، نمایش خلاق که همگی در راستای بسط و توسعه ذهنی کودکان و پویایی آنان است برگزار شده و قطعاً در آینده هم ادامه خواهد داشت. در کل می­‌توان گفت شاهد خردی جمعی در بین فعالین حوزه کودک در استان هستیم که امیدوارم فعالیت­‌های آتی پیشرفت­‌های بهتر و علمی­‌تری به خود بگیرد و نتایج خوب و پرباری را برای کودکان به همراه داشته باشد.
 
- جایگاه و نوع نگاه جامعه کنونی به دو مفهوم «دوران کودکی» و «کتاب­‌های کودک» را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما باید این سوال را به دو بخش تفکیک کنیم؛ بخش اول باید کودک را به عنوان مفهومی بیولوژیکی در نظر بگیریم که در سنین مشخصی از رشد قرار دارد و شرایط و ویژگی­‌های خاص جسمانی شامل قد، وزن، قدرت بدنی و میزان رشد عقل را شامل می­‌شود. بخش دوم آن هم نگاه جامعه به کودک به عنوان مفهومی اجتماعی است که در این­جا عامل اجتماعی است که مفهوم کودکی را تعیین می­‌کند. در چند قرن پیش کودکان در سنین بسیار پایینی وارد باز کار و شرایط سختی می­‌شدند که عملاً کودک دورانی را به نام کودکی از دست می­‌داد و وارد مقطعی می‌­شد که دغدغه­‌های اجتماعی به اولویت­‌های کودکان و خانواده‌­های آن­ها تبدیل می‌­شد.

در برهه از تاریخ کودکان همزمان با رشد بیولوژیکی خود وارد جامع‌ه­ای می­‌شدند که کار و فعالیت بدنی در اولویت بود و خانواده آنها را به عنوان نیروی کار به بهره می‌­گرفت. ولی با تغییر شرایط جامعه، اجتماع مفهوم کودکی را بهبود بخشید و قرونی را به وجود آورد به قرون کودکی نامگذاری شد. به عبارتی می‌­توان گفت مفهوم کودکی محصول دوران مدرنیزم است. یعنی شرایط برای رشد کودکان تغییرات مثبتی را به خود گرفت و دیدگاه جامعه به نسبت مفهوم کودکی تغییرات خوبی را به خود گرفت. همزمان با این تغییرات ما شاهد رشد چشمگیر فعالیت­‌هایی بوده­‌ایم که در جهت رشد کودکان مثمر ثمر بوده‌­اند. نهادها و مراکزی شکل گرفت که در جهت احقاق حقوق کودکان فعالیت می­‌کردند که تا الان هم روند رشد این مراکز جهانی را در این مسیر می­بینیم.

در کل اگر بخواهیم نتیجه­‌گیری داشته باشیم می‌­توان گفت که دیدگاه جامعه به نسبت مفهوم کودکی  روند رو به رشدی را داشته است؛ هرچند نباید مشکلات این بخش را هم نادیده گرفت که کودکانی در جامعه وجود دارند که مفهوم کودکی خود را از دست داده­‌اند و شرایط سختی در زندگی خود دارند و از انواع و اقسام نیازهای اجتماعی خود فاصله گرفته‌­اند. به نسبت کتاب کودک هم می­‌توان گفت همزمان با رشد مفهوم اجتماعی کودک در جامعه، خلق و تولید کتاب کودک هم روند رو به رشدی داشته است و کودکان می‌­توانند وارد دنیای مطالعه شوند و از هر لحاظ رشد کنند. اهمیت دادن به این مقوله جز نیازهایی است که هر جامعه باید به آن ویژه نگاه کند و در راه اجتماعی‌سازی دوران کودکی و به رسمیت‌­شناختن بیشتر آن تلاش‌­های بیشتری را انجام دهد.

- میزان تأثیرگذاری کتاب بر ذهن کودک چونه است؟

ذهن کودکان در دوران اولیه زندگی بسیار حساس و قابل تأثیر است. در این دوره، فرایند توسعه شناختی و اجتماعی در حال رشد و تکامل است و هر تجربه‌ای که کودک با آن مواجه می‌شود می‌تواند تأثیرات بلندمدتی در ذهن و رفتار آینده او داشته باشد.

در دوران اولیه زندگی، مغز کودک در حال تکامل و رشد است و توانایی‌های شناختی و اجتماعی او در حال توسعه است. به عبارت دیگر، در این دوران، مغز کودکان به سرعت اطلاعات جدید را جذب می‌کند و به دنبال تجربه و فعالیت مستمر برای بهبود عملکرد خود است. روش‌های پرورشی و تربیتی که توسط والدین و مربیان به کودکان ارائه می‌شود، می‌تواند تأثیر بسیاری بر روی شخصیت و رفتار کودک داشته باشد. به عنوان مثال، روش‌های ناپسندیده و سخت گیرانه می‌تواند باعث کاهش اعتماد به نفس و خودکنترل کودک شود همچنین تجربیات اجتماعی کودکان، مانند تعامل با همسالان، خانواده، و محیط زندگی، می‌تواند تأثیر بسیاری بر روی رفتار و شخصیت آینده آن‌ها داشته باشد.

فعالیت‌های آموزشی مثل بازی‌های آموزشی، آموزش موسیقی، ورزش و ... می‌توانند به توسعه مهارت‌های شناختی و اجتماعی کودک کمک کنند و تأثیر طولانی مدتی بر روی ذهن و رفتار کودک داشته باشند.تغذیه سالم و به موقع می‌تواند به توسعه سلامتی و توانمندی‌های شناختی کودک کمک کند. محیط زندگی کودک، شامل منزل، مدرسه، محل کار و ... نیز می‌تواند تأثیر بسیاری بر روی رفتار و شخصیت آینده او داشته باشد.

بنابراین، می‌توان گفت که عوامل مختلفی می‌توانند بر روی ذهن کودک تأثیرگذار باشند و در نتیجه، توانایی‌های شناختی و اجتماعی او را در آینده تحت تأثیر قرار دهند. به همین دلیل، مراقبت و توجه به نیازهای کودکان در دوران اولیه زندگی بسیار حائز اهمیت است و باید از روش‌ها و راهکارهای مناسبی جهت پرورش و تربیت آن‌ها استفاده شود. در این بین کتاب هم در راستای رشد کودک تأثیر بسزایی دارد و تأثیرش را نباید نادیده گرفت. قطعا مطالعه کتاب­‌های خوب در شادابی و نشاط کودکان، رشد شخصیتی و ... کودکان تأثیر دارد، در مقابل هم کتاب­‌هایی که فاقد محتوای خوبی هستند و برای کودکان کسل­‌کننده هستند، نتیجه عکس را خواهد داد. خواندن کتاب توسط کودکان آن­ها را با مسائل زیادی در جامعه و شرایط­‌هایی که در آینده با آن­ها روبه‌­رو می­‌شوند کمک می­‌کند. کتاب خواندن باعث رشد و تقویت هوش و تفکر کودک می­‌شود، در شادابی و روحیه کودک تأثیر مثبت بر جای می­‌گذارد و کودکان را از دنیای شلوغ و محصوری که به وجود آمده دوری می­‌سازد.

- آیا گران بودن کتاب کودک می­‌تواند در میزان دسترسی کودکان به کتاب تأثیرگذار باشد؟

چنین مقوله­‌ای قطعا بی‌ثأثیر نیست و یکی از دلایلی است که مانع دسترسی کودک به کتاب­‌های خوب و فاخر حوزه خود می‌­شود. بنده امسال در نمایشگاه کتاب تهران شاهد چنین موضوعی بودم که بخش زیادی از بازدیدکنندگان نمایشگاه از گرانی­‌های کتاب‌­های بخش کودک و نوجوان گله­‌مند بودند. متاسفانه به دلیل شرایط ویژه­ای که ساختار کتاب کودک به نسبت کتاب­‌ها و منابع بزرگسال دارد، برای تولید کتاب کودک شرایط ویژه­ای باید در نظر گرفته شود که کودک بتواند با آرامشی خاطر کتاب مورد علاقه خودش را تهیه کند و با آن بزرگ شود.

وجود تصویرگری خاص، رنگ و صفحه‌­آرایی، نوع چاپ و قالب کتاب، همه از وجوه تمایز کتاب کودک به نسبت کتاب بزرگسال است ولی متاسفانه این گرانی در حوزه کتاب کودک بیشتر ریشه دوانیده است به طوری که امسال شاهد افزایش خیلی زیاد و بیش از حد قیمت کتاب­‌های این حوزه بودیم. که این خود می­‌تواند ضربه بزرگی را به کتابخوان شدن کودکان بگذارد و آن­ها را از کتاب دور کند و در نتیجه چنین چیزی می‌­تواند باعث افت فرهنگی شود و کودکان را به سمت و سوهای دیگری بکشاند.

در این بین ناشران یا باید کتاب­‌ها را با شرایطی کمتر از نرمال یا غیراستاندارد به جهت کاهش قیمت کتاب به چاپ برسانند یا اینکه علیرغم میل باطنی خود کتاب را با قیمت بیشتری به فروش برسانند که هزینه‌­های چاپ و ... کتاب دربیاید. نویسندگان هم قطعا به نسبت این شرایط گله­‌مندن و دوست دارند آثارشان در شرایطی خوب و قیمتی مناسب به دست خوانندگان کوچک خود برسد.

- قصه‌­گویی بر کودکان چه تاثیریاتی دارد؟

قصه‌گویی یکی از روش‌های قدیمی و موثر برای معرفی دنیای اطراف به کودکان است. قصه‌گویی می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی روی کودکان داشته باشد. یکی از نکات مهمی که باعث تقویت تصویر و خلاقیت در کودکان می­‌شود قصه­‌گویی است. قصه‌گویی به کودکان کمک می‌کند تا تصور خود را در مورد دنیای اطراف تقویت کنند. این فرایند باعث تقویت خلاقیت و تفکر خود کودک می‌شود. در همان حال بهبود زبان در کودکان یکی دیگر از مواردی است که  کمک می‌کند تا با کلمات جدید و ساختارهای زبانی غنی‌تری آشنا شوند. همچنین، کودکان با گوش دادن به داستان‌های مختلف، مهارت شنیداری و ارتباط زبانی را بهبود می‌بخشند.

داستان‌هایی که در قصه‌گویی استفاده می‌شوند، شامل شخصیت‌های مختلفی هستند که با مسائلی چون دوستی، همدلی و همکاری مواجه می‌شوند. این داستان‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کنند و بهبود بخشند .همچنین قصه‌گویی به کودکان کمک می‌کند تا وارد دنیای داستان و خیالات خود شوند و از تنش و اضطراب کمتری رنج ببرند. قصه‌گویی یک فرصت عالی برای برقراری ارتباط با کودکان است که باعث تقویت ارتباط بین بزرگترها و کودکان می­شود. بعضی از بهترین خاطرات برای کودکان، گوش دادن به داستان‌هایی است که والدین و بزرگ‌ترها برایشان روایت می­کنند .در کل، قصه‌گویی به کودکان کمک می‌کند تا درک بهتری از دنیای اطراف خود پیدا کنند، مهارت‌های مختلف خود را تقویت کنند و از تجربیات جذاب و منحصربه‌فردی که در قصه‌ها روایت می‌شود، لذت ببرند.

- چگونه می­‌توان کودکان را با کتاب آشنا کرد؟

خواندن یک فعالیت ضروری برای رشد کودکان است و فواید زیادی برای کودکان دارد که من به چند مورد اشاره می­‌کنم.
اول اینکه رشد شناختی را بهبود می‌بخشد. خواندن با افزایش دایره لغات، درک و مهارت های تفکر انتقادی به رشد مغز کودک کمک می کند.
دوم اینکه مهارت‌های زبانی را تقویت می‌کند. خواندن به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های زبانی خودشان از جمله دستور زبان، نحو و ساختار جمله را بهبود بخشند.
سوم اینکه خلاقیت و تخیل را تقویت می کند. مطالعه کودکان را تشویق می‌کند تا هنگام تجسم داستان در ذهن خود از تخیل و خلاقیت خود استفاده کنند.
چهارم اینکه همدلی و مهارت‌های اجتماعی را توسعه می‌دهد. خواندن داستان‌هایی با شخصیت‌ها و موقعیت‌های مختلف به کودکان کمک می‌کند تا دیگران را درک کنند و با آنها ارتباط برقرار کنند و همدلی و مهارت‌های اجتماعی آنها را بهبود بخشد.
پنجم اینکه عملکرد تحصیلی را بهبود می‌بخشد. کودکانی که به طور منظم مطالعه می‌کنند، از نظر تحصیلی بهتر عمل می کنند زیرا درک بهتری از زبان و پایگاه دانش گسترده‌تری دارند.

به طور کلی، مطالعه یک عادت خوب و مناسب است که فواید زیادی برای رشد کودکان دارد. در کل این مقوله بیشتر به میزان خلاقیت پدران و مادران و افرادی مانند معلمان و مربیان در مدارس و مراکزی باز می­‌گردد که در رشد خلاقیت و کتابخوان کردن کودکان اثر گذار هستند. بسیار مهم است که این افراد بتوانند به عنوان راهنمایی کودکان را مقاطع مختلف سنی در انتخاب کتاب خوب یاری دهند. الان هم با وجود فضای مجازی و دسترسی‌­هایی که وجود دارد، به آسانی می‌­توان به انتخاب­‌های بسیارخوبی دست زد.

در کل به باور من میزان کتابخوان بودن کودکان بیشتر به جامعه و افرادی بستگی دارد که بر روی روند رشد کودک تأثیر می‌­گذارند و با آن­ها در ارتباط هستند. در پایان چند مورد را به عنوان پیشنهاد خدمت شما عرض می­کنم.

با کتاب‌های ساده شروع کنید، مهم است که با کتاب‌هایی شروع کنید که خواندن آنها برای کودک آسان است. این امر به افزایش اعتماد به نفس آنها کمک می‌کند و آنها را بیشتر به مطالعه علاقه‌مند می‌کند.

خواندن با صدای بلند، خواندن با صدای بلند برای کودک می‌تواند به بهبود مهارت های خواندن او کمک کند. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا کلماتی را که به درستی تلفظ می‌شوند بشنوند و به آن‌ها کمک می‌کند معنی کلمات را بفهمند.

مطالعه را سرگرم کننده کنید، سعی کنید مطالعه را به یک فعالیت سرگرم کننده برای کودک تبدیل کنید. شما می‌توانید این کار را با استفاده از صداهای خنده دار، ساخت جلوه‌های صوتی یا حتی اجرای داستان انجام دهید.

استفاده از فناوری، برنامه‌ها و وب سایت‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند به کودکان در بهبود مهارت‌های خواندن کمک کنند. این ابزارها اغلب از بازی­ها و سایر فعالیت­‌های تعاملی استفاده می‌کنند تا یادگیری خواندن را جذاب‌تر کنند.

باید توجه کرد که هر کودکی به طور متفاوتی یاد می‌گیرد، بنابراین مهم است که خانواده و مربیان صبور باشند و رویکردی را پیدا کنند که بهترین نتیجه را برای آنها به ارمغان می­‌آورد. با گذشت زمان و تمرین، اکثر کودکان می توانند مهارت های خواندن خود را بهبود بخشند و عشق به خواندن را در خود پرورش دهند.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها