چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶
رتبه‌بندی جدید مطبوعات هفته آینده اعلام می‌شود

لرستان - مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اعلام رتبه‌بندی جدید مطبوعات در هفته آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، ایمان شمسایی عصر چهارشنبه در نشست با اصحاب رسانه لرستان با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور، هجمه‌هایی به نظام مقدس اسلامی وارد شد و نبرد رسانه‌ای به حوزه افکار عمومی منتقل شد عنوان کرد:  نیاز است که توان و توشه خود را بازیابی کرده و مخاطبان خود را پیدا کنیم.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سلیقه مردم تغییر کرده و لازم است که مرجعیت رسانه‌ای را در کشور حفظ کنیم، افزود: یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به رسانه‌ها و خبرنگاران تمام استان‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در هفته آینده رتبه‌بندی جدید مطبوعات اعلام می‌شود، گفت: براین اساس شاخص‌ها و ملاک‌ها اعلام می‌شود و در طول تابستان در یک بازه زمانی سه ماهه و یا در نهایت شش ماه ارزیابی به  استان‌ها واگذار خواهد شد.

شمسایی با بیان اینکه پایگاه‌های خبری، در قانون مطبوعات به صورت محلی نیستند، افزود: ارزیابی نشریات به استان‌ها واگذار خواهد شد و تلاشمان این است که ارزیابی پایگاه‌های برخط و استانی شش ماه یک بار انجام شود.

وی با اشاره به پیشنهاد دولت در لایحه بودجه مبنی بر اختصاص ۲ درصد از اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌ها به حوزه فرهنگ، افزود: مجلس با دولت در کمیسیون تلفیق و صحن علنی، اختصاص یک درصد به صورت تکلیفی را تصویب کرد که نوشتن آییننامه اجرایی از سوی وازرتخانه در حال انجام است.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه آیین‌نامه حرفه‌ای خبرنگاری که در دولت‌های قبل پیگیری شده؛ اما اجرا نشده بود در هیئت دولت مجددا مطرح شده عنوان کرد:  امیدواریم به زودی این آیین‌نامه تصویب شود.

شمسایی نبود صنف خبرنگاران را یک اتفاق تلخ عنوان کرد و گفت: در عرصه رسانه نمی‌دانیم به چه کسی دقیقا خبرنگار بگوییم و متاسفانه در قانون هم نسبت به خبرنگار سکوت شده و صرفا صاحب امتیاز و مدیر مسئول مورد خطاب قرار گرفته است که برای جبران این امور به دنبال حمایت‌هایی همچون صندوق اعتباری هنر هستیم.

وی افزود: به دنبال ارائه کارت حرفه‌ای خبرنگاری هستیم تا این صنف انسجام خود را بیشتر حفظ کند.

شمسایی بیان کرد: در مصوبه‌ای که در انتهای سال ۱۴۰۰ برای واردات کاغذ با ارز ترجیحی داشتیم، اعتبار خوبی دریافت شد و اکنون کاغذ سفید براساس مصرف واقعی رسانه‌ها در حال توزیع است و نهادهای نظارتی در این زمینه حساس بوده و مسائل توزیع را رصد می‌کنند.

مدیران مسئول ملزم به بیمه خبرنگاران هستند

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: براساس ماده ۴۶ قانون مطبوعات و ماده ۳۱ آیین‌نامه اجرایی حقوقی مدیران مسئول ملزم به بیمه کردن خبرنگاران و اصحاب رسانه هستند و ارشاد اسلامی حمایت‌های لازم را خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به تهیه و تدوین آیین‌نامه جامع روزنامه‌نگاری و خبرنگاری، افزود: این آیین‌نامه منشوری برای انجام کار خبری در رسانه‌ها خواهد بود که باید با همکاری صنوف انجام شود.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی گفت: تمامی تلاش ما بر این است که مشکلات معیشتی را که دغدغه اصحاب رسانه است برطرف کنیم تا در حوزه محتوا در نبرد نابرابری که در عرصه رسانه‌ها ایجاد شده پیروز شویم.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در این نشست با اشاره به اینکه اصحاب رسانه و مطبوعات لرستان با کمترین چشمداشت‌ مالی در تحقق رسالت مطبوعاتی خود فعالیت می‌کنند عنوان کرد: رسانه‌های لرستان در حوزه اطلاع‌رسانی اهداف و برنامه‌های نظام و جهاد تبیین بسیار موفق عمل کرده‌اند.
 
 احمدی با اشاره به فعالیت مثبت رسانه‌های لرستان در زمینه بیان فعالیت‌ها و دستاوردهای نظام عنوان کرد: برخی مسایل به‌ویژه مشکلات اقتصادی و صنفی رسانه‌ها خوشایند نیست و استان لرستان از نظر بهره‌مندی از امکانات اقتصادی و توسعه‌ای نسبت به سایر استان‌ها که قطب صنعتی هستند از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان ادامه داد: اصحاب رسانه لرستان با وجود مشکلات معیشتی همواره پیشرو در جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی اهداف و برنامه‌های نظام بوده‌اند.
 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان طی ۱۳ ماه گذشته، گفت: راهبرد عملیاتی این اداره کل در این مجموعه دعوت از مسئولین کشوری برای احصاء مشکلات، چالش‌ها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های رسانه‌های لرستان در بخش‌های مختلف بوده است به نحوی که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ، کلیه معاونین وزارت و ۵۰ درصد مدیران کل ستادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به لرستان سفر کرده‌اند که برکات و دستاوردهای خوبی خواهند داشت.
 
وی ادامه داد: در بحث خانه مطبوعات که یک تشکل مهم برای رسانه‌هاست، ساماندهی این خانه و رفع مشکلات مربوط به آن در استان در دستور کار قرار دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها