شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
سرنوشت اتحادیه 65 ساله درگرو مشارکت ناشران و کتابفروشان

سرنوشت اتحادیه 65 ساله ناشران و کتابفروشان تهران در دور دوم انتخابات درحالی رقم می‌خورد که برخی کارشناسان و فعالان حوزه نشر، نگران نتایج انتخابات و مشارکت و حضور صنف در این انتخابات هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، دور دوم انتخابات هیئت‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان، یکشنبه (28 خرداد‌ماه) درحالی برگزار می‌شود که 17 نفر از ناشران، کتابفروشان و موزعان صنعت نشر برای حضور در ترکیب هیئت‌مدیره کاندید شده‌اند.
 
کاظم آرمان‌پور‌، تهمینه آقا محمدعلی‌کرمانی‌، امیرهوشنگ اسکندری‌، مهدی اسماعیلی‌راد، شاهین ترکمن، آرش رئیس‌دانا،‌ محمدرضا سالکی‌، محمد‌حسین شهری‌، علی‌اکبر طورانیان،‌ مریم‌سادات ظهوریان،‌ محمدعلی عزیزی،‌ کاظم علمی کتاب‌فروش‌،  کاوه علی نقی‌، محمود فرهادی‌، حسن قربانی‌، ابراهیم کریمی زنجانی‌اصل،‌ سعید مکرمی‌، مهدی میردشتی‌، هومن نامور‌، بابک ندرخانی دینه کبودی و محمد یراقچی‌، کاندید‌اهای پانزدهمین هیات‌مدیره این اتحادیه هستند و در رقابت با یکدیگر و معرفی طرح‌ها و برنامه‌های خود تلاش دارند که سرنوشت چهارسالِ پیش روی این تشکل صنفی را در دست بگیرند.

حسن قربانی و کاظمی علمی اکنون در ترکیب هیئت مدیره حضور دارند، اما چهره‌هایی چون کاظم آرمان‌پور، محمد یراقچی، بابک ندرخانی، محمدرضا سالکی، مهدی اسماعیلی‌راد، علی‌اکبر طورانیان، مریم السادات ظهوریان و ابراهیم کریمی تجربه کار صنفی در اتحادیه و انجمن‌های صنفی صنعت نشر همچنین کارگروه‌های مرتبط با این حوزه را دارند اما چهره‌های جدیدی نیز برای ورود به این اتحادیه در تلاش هستند.
 
پیشِ روی اتحادیه که اکنون در آستانه 65 سالگی قرار دارد، اما و اگرهای زیادی وجود دارد، برخی از کارشناسان حوزه نشر نسبت به سرنوشت این تشکل قدیمی نگران هستند، نگران به حد نصاب نرسیدن اعضا و خبر ادغام این اتحادیه با سایر تشکل‌های صنفی که می‌تواند مرتبط یا غیرمرتبط باشد.
 
طبق ماده 17 اصلاحی آیین‌نامه اجرایی نحوه برگزاری انتخابات هیئت مدیره و بازرسان اتحادیه‌های صنفی، انتخابات اتحادیه‌ها در دور اول با حضور حداقل یک‌سوم اعضا رسمیت یافته و در صورت عدم دستیابی به حدنصاب مذکور، هیئت اجرایی مکلف است مطابق ماده 11 این آیین‌نامه، نسبت به انتشار فراخوان و برگزاری انتخابات دوم (آخر) با حضور حداقل یک‌چهارم اعضا اقدام کند.
 
اما برخی دیگر با طرح این موضوع که جای نگرانی نیست، براین باورند که دور اول انتخابات نیز با مشارکت خوب اعضا برگزار شد، اما با توجه به اینکه مباشر و وکلای ناشران به انتخابات آمدند، طبق قانون نظام صنفی، حضور آن‌ها قبول نشد.
 
نکته مهمی که اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان باید رعایت کنند این است که فقط صاحبان پروانه کسب، مجاز به شرکت در انتخابات هستند و شرکا، دارندگان وکالت محضری، مباشر و اعضای خانواده مجاز به شرکت در انتخابات نیستند؛ همچنین ارائه اصل کارت ملی و پروانه کسب یا تصویر آن برای ارائه در انتخابات ضروری است.
 
به‌نظر می‌رسد اکنون که اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در میانسالی به سر می‌برد و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین تشکل‌های صنفی با بیش از هزار و 400 عضو شناخته می‌شود، با همدلی و همراهی صنف، مسیر تحقق مطالبات و خواسته‌های صنفی را در چهار سال پیش رو هموار سازد.
 
مطالبات و خواسته‌هایی که هیئت‌مدیره جدید اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران باید در اولویت کارهای خود قرار دهد، رسیدگی به دغدغه‌های صنفی مثل معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان و موضوع بیمه تأمین اجتماعی است. دغدغه‌هایی که اگرچه در قانون برای آن‌ها راهکار و معافیت‌ در نظر گرفته شده اما در عمل با چالش‌های زیادی برای صنف همراه است.
 
موضوع مهم دیگری که فعالان صنعت نشر به‌عنوان یک مطالبه جدی از تشکل صنفی خود از آن نام می‌برند؛ بحث رسیدگی به قاچاق کتاب، کتاب‌سازها و بساط‌گستران در تعامل با سازمان‌ها و نهادهای مختلف است، دغدغه‌ای که از سال 1396 تاکنون در قالب‌ها و شکل‌های مختلف ادامه پیدا کرده است و ادامه فعالیت را برای بسیاری از ناشران و کتابفروشان سخت کرده است.
 
به گزارش ایبنا؛ اکنون هومان حسن‌پور، به‌عنوان رئیس، محمود آموزگار در سمت نایب‌رئیس اول، کاظم علمی در سمت نایب‌رئیس دوم، حسن قربانی به‌عنوان عضو‌ هیات‌مدیره و خزانه‌دار، نسرین سیاح‌فر به‌عنوان دبیر و مهدی فخری‌زاده و سید‌رفیع احمد جواهری به‌عنوان عضو هیات‌مدیره مشغول فعالیت هستند، مسعود کازری نیز بازرس اتحادیه است.
 
دور دوم انتخابات اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران یکشنبه 28 خرداد از ساعت 9 و 30 دقیقه تا 14 در ساختمان این اتحادیه برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها