دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
فردوسی گفتمان تعادل بین ایران و اسلام ایجاد کرد/ شاهنامه ارکان اصلی هویت ملی است

کارشناسان و فرهنگوران با اشاره به اینکه فردوسی گفتمان تعادل بین ایران و اسلام ایجاد کرد، تاکید کردند که شاهنامه ارکان اصلی هویت ملی ایرانیان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مراسم بزرگداشت حماسه سرای ایران حکیم ابوالقاسم فردوسی یکشنبه شب در محل تالار فرهنگ اداره کل فرهنگ‌و ارشاد اسلامی یزد برگزار شد.

احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در این نشست گفت: هر سال اردیبهشت ماه، بهانه‌ای برای پاسداشت حماسه سرا و حکیمی الهی و اسلامی بود که تمام عمر خود را برای پاسداشت اسلام، وطن و ایران زمین صرف کرد.

وی افزود: ما همچنان پس از گذشت سال‌ها از فردوسی می‌گوییم زیرا نام وی بر تارک فرهنگ و ادبیات ایران می‌درخشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: وظیفه ما پاسداشت وی است زیرا تلاش کرد تا بین تمدن ایران باستان و اسلامی تعادل برقرار کند و گفتمان معتدل برای سربلندی ایران و چارچوب‌های ارزشی و دینی ما برپا کند.

عابدی بیان کرد: این برنامه‌ها در جهت ترویج فرهنگ و ادب اسلامی و ایرانی است که تاریخ ما پاسداشت کسی که زندگی خود را پای اثر سترگ گذاشت.
 

وی ادامه داد: امروز پاسداشت افرادی همچون فردوسی ضرورت بیشتری دارد زیرا نیاز به حماسه سرایی داریم و در زمانی که خیلی‌ها پشت به وطن می‌کنند ما باید با گرامیداشت وی نام ایران را گرامی بداریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: وی با خلق شخصیت‌های مختلف در شاهنامه ثابت کرد ما به قیمت جان از خاک میهن دفاع می‌کنیم.

عابدی بیان کرد: فردوسی ثابت کرد که بین عرق وطن و عشق به وطن فاصله‌ای نیست و اگر فاصله هزار ساله بین رستم شاهنامه و رستم آذرپاد وجود دارد اما فاصله‌ای بین آن‌ها در عشق به وطن نیست.


وی ادامه داد: اگرچه دوره‌ای برای ترویج تفسیر‌های شاهنامه مختلف شاهنامه بوجود آمد ولی معتقدیم که تقابلی نیست و فردوسی هرچه کرد برای تعادل بین ایران و اسلام بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد بیان کرد: امروز روز پاسداشت زبان فارسی است و اگرچه این روز‌ها زبان فارسی حال خوبی ندارد زیرا در نامگذاری‌ها متأسفانه به زبان فارسی بی‌مهری می‌شود اما وظیفه ما تذکر در این خصوص است و باید زبان پارسی را گرامی داریم.
 

شاهنامه، ارکان اصلی هویت ملی ما و میراث فرهنگی ناملموس است

اسماعیل‌امینی از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه نیز در این مراسم گفت: شاهنامه، ارکان اصلی هویت ملی ما و میراث فرهنگی ناملموسی است که هر کسی می‌تواند در خانه آن را داشته باشد.

وی افزود: ما خوشبختی داریم که می‌توانیم شاهنامه و مثنوی را به زبان خود بخوانیم.

امینی ادامه داد: متأسفانه برای تربیت یک سری عدد را حفظ کنیم در حالی که هیچ شاعری شعرش را برای نهاد و گذاره نسروده است و همچنین جفای بزرگتر در خصوص مبانی ما صرف کردن آن‌ها در روزمرگی است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: ما وقتی با متن عربی و شعر مواجهیم در تأثیر آن نمی‌توان به شخص مؤلف نسبت دهیم و تعمیم دهیم و شعر روایت است و این تفسیر که از شعر حافظ و سعدی شخصیت آن‌ها را معرفی کنیم درست نیست.



وی گفت: مبانی را خرج مصارف روزمره نکنیم و این خوب نیست و این کار تیشه به ریشه زدن است.

در ادامه این مراسم نیز از پدر شهید رستم آذرباد شهید زرتشتی استان یزد و همچنین همسر شهید روح الله محرابی از شهدای مدافع حرم قدردانی شد.
 
 


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط