شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
یادبود شیخ اشراق در شهر سهرورد ساخته می‌شود

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده در رابطه با ساخت یادبود شیخ اشراق در شهر سهرورد گفت: یکی از موضوعات مهم دیگری که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال پیگیری است، احداث جاده یا بزرگراه حکمت است که سهرورد را به همدان متصل کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، همایش بین‌المللی شیخ اشراق از شامگاه جمعه بیست و دوم اردیبهشت ماه در هتل پیام زنجان با هدف بازخوانی اندیشه‌های سهروردی برای نسل جدید که در دنیایی متفاوت از زمانه سهروردی زندگی می‌کنند به میزبانی زنجان آغاز به کار کرد.

این همایش توسط موسسه حکمت سهروردی و فرهنگستان علوم ایران و با مشارکت مراکز متعدد دانشگاهی در قالب ارائه 50 سخنرانی علمی و 12 پنل تخصصی برگزار می‌شود.

محورهای این همایش شامل شیخ اشراق و اخلاق، ادبیات رمزی، الهیات، انسان شناسی، زیبایی شناسی، فرشته شناسی، فلسفه سیاسی، معرفت‌شناسی، معنای زندگی، نوآوری‌های منطقی، مطالعات معاصر و مطالعات مقایسه‌ای است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در این برنامه ضمن گرامیداشت یاد شیخ شهاب‌الدین سهروردی گفت: با توجه به جایگاهی که سهروردی در فلسفه داشت به دنبال ماندگارتر کردن نام این فیلسوف هستیم.

محمد شالوئی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده در رابطه با ساخت یادبود شیخ اشراق در شهر سهرورد افزود: یکی از موضوعات مهم دیگری که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال پیگیری است، احداث جاده یا بزرگراه حکمت است که سهرورد را به همدان متصل کند.

وی افزود: هدف از این کار ایجاد یک منطقه فرهنگی است که فارغ از نگاه اقتصادی و گردشگری به مسائل فرهنگی توجه کند.

وی با اشاره به اینکه ساخت این بزرگراه همزمان با ساخت یادبود انجام خواهد شد، اضافه کرد: یکی از اقدامات دیگری که به پاسداشت فعالیت‌های سهروردی انجام خواهد شد، خرید مقبره شیخ اشراق از حلب سوریه است.

شالوئی با اشاره به اینکه شیخ اشراق موجب پیوند بین جامعه ایرانی و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) شد، اضافه کرد: سهروردی به دنبال این بود که حماسه‌های پهلوانی را با حماسه‌های عرفای در هم آمیزد که در این راستا نقش خود را به خوبی ایفا کرد و قطعا یکی از موضوعات مهمی که در اندیشه سهروری موج می‌زد، همین پیوندها بود.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران با اشاره به اینکه یکی از رموز ماندگاری حماسه پهلوانی و قهرمانی پیوند آن با حماسه‌های عرفانی است، افزود: یکی از ویژگی‌های اندیشه سهروردی نیز تاکید به همین موضوع بود.

وی در ادامه ضمن گرامیداشت سالروز بزرگذاشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: کشور پهناور ایران دارای شخصیت‌های برجسته‌ای است که جایگاه ویژه‌ای در تاریخ دارند و ستودنی هستند.

در ادامه دبیر علمی این همایش گفت: پس از اعلام فراخوان  ۱۲۰ چکیده مقاله به دبیرخانه همایش رسیده بود که از این تعداد ۸۴ مورد پذیرفته شده است.

محسن جوادی با اشاره به اینکه ۱۶ چکیده مقاله بصورت بین‌المللی دریافت شده و مجموع مقالات دریافتی بصورت کامل ۴۲ مورد است، اضافه کرد: از این تعداد 5 مقاله به زبان انگلیسی و بقیه فارسی است.

وی با اشاره به اینکه نویسندگان مقالات انگلیسی سه نفر از کشور ترکیه، سه نفر از کشور آمریکا، سه نفر از کشور کانادا، ۲ مورد از هند و مالزی و از کشورهای آلمان و انگلستان هر کشور یک مقاله بود، افزود: خوشخبتانه بازتاب بین‌المللی این همایش بسیار خوب بوده و آثار خوبی به دبیرخانه رسیده است.

دبیر علمی همایش بین‌المللی سهروردی با اشاره به اینکه بازتاب اندیشه‌های سهروردی هر روز بیشتر از قبل جهانی شده و مردم جهان بیشتر با اندیشه‌های وی مانوس می‌شوند، تصریح کرد: به همین خاطر ضرورت دارد که چنین نشست‌های علمی به صورت تخصصی و بین‌المللی برگزار شود.

شایان ذکر است، شهاب‌الدین یحیی بن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی، ملّقب به شیخ اشراق یا شیخ شهید، فیلسوف و حکیم نامدار ایرانی ‏اهل سهروردِ شهرستان خدابنده در استان زنجان است. ‏

شیخ شهاب‌الدین سهروردی از فلاسفه و عرفای قرن ششم است. او عمر زیادی نداشت؛ اما همان روزهای کوتاهی که در این دنیا گذراند، به تحصیل علم و فلسفه مشغول شد. سهروردی سفرهای زیادی به منطقه عراق و سوریه داشت و در آنجا از محضر علمای زیادی بهره برد.

 سهروردی در زمان حکومت ایوبیان در آسیای صغیر بود و چندی را به‌عنوان مشاور عالی ملک‌ظاهر ایوبی در خدمت او گذراند. او در مدتی کوتاه، شهرت زیادی کسب کرد و از بسیاری علمای سنی مذهب آن زمان، در زمینه علم و فلسفه پیش افتاد.

سهروردی با ارائه حکمت اشراق، در نقطه مقابل ابن‌سینا قرار گرفت و ماهیت را بر وجود ارجح دانست. اندیشه سهروردی از مطالعه و تلفیق فلسفه شرقی زرتشت و برخی نظریات فلاسفه یونان و هند نشات می‌گرفت. سهروردی پس از مرگش، پیروانی داشت که مکتب او را دنبال کردند.

شهاب‌الدین یحیی سهروردی، از فلاسفه مشهور ایرانی است. این فیلسوف بزرگ اهل سهرورد استان زنجان است و بر طبق شرایط و اعتقاداتی که داشت، در طول زندگی و بعد از مرگ، القاب مختلفی برای او به کار برده‌اند.

به‌ دلیل احاطه سهروردی بر فلسفه مشرق زمین و بنیان‌گذاری اصول فلسفه او بر اندیشه ایران قدیم، به او لقب «شیخ اشراق» داده‌اند.

از دیگر القاب سهروردی «شیخ مقتول» و «شیخ شهید» است، اعطای این القاب به شهاب‌الدین شهروردی به‌دلیل سرنوشتی است که در پایان عمر داشت. به‌قول منابع تاریخی، شهاب‌الدین سهروردی به‌دلیل اعتقاداتی که داشت در هنگام بحث‌ در یک جلسه مناظره، به او اتهام کفر زدند و او را کشتند؛ ازاین‌رو، لقب شیخ شهید گرفت.

حکمۀ الاشراق؛ المشارع و المطارحات، در منطق، طبیعیات و الهیات؛ التلویحات، ‏اللمحات، الالواح‌المعادیه در دانش‌های حکمت و ‏اصطلاحات فلسفه، الهیاکل النوریه (هیاکل النور)؛ المقاومات، الرمزالمومی(رمزمومی)؛ المبداء والمعاد؛ بستان‌القلوب؛ طوراق‌الانوار؛ التنقیحات فی‌الاصول؛ ‏کلمۀ التصوف؛ البارقات‌الالهیه؛ النفحات‌المساویه؛ لوامع‌الانوار؛ الرقم‌القدسی و اعتقادالحکم از جمله آثاری هستند که از این حکیم و ‏فیلسوف برجسته ایرانی و مسلمان به جای مانده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها