پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
دادبه: شخصیت رفتاری اسلامی ندوشن با شخصیت آثارش یکی بود/ طهاری: روشنفکری مبنای اصلی آثار ندوشن

نخستین مراسم سالگرد مرحوم اسلامی ندوشن با حضور نویسندگان مطرح کشوری و مسئولان استانی در یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، نخستین مراسم سالگرد مرحوم دکتر اسلامی ندوشن چهارشنبه شب با حضور اصغر دادبه نویسنده مطرح کشوری و جمعی از مسئولان کشوری و استانی در تالار فرهنگ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد برگزار شد.

احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در این مراسم گفت: دکتر اسلامی ندوشن یکی از مفاخر فرهنگ و ادب کشورمان بود.

وی بیان کرد: آشنایی من با وی با کتاب «جان، جهان بین» بود و در دوران دانشجویی خود توجه ویژه‌ای به ‌ایشان داشتم و آنجا مرحوم اسلامی ندوشن به این می‌پردازد که هرچند ما با فوران تکنولوژی و پیشرفت‌های مختلف مواجه باشیم باز هم بی‌نیاز از ادبیات نخواهیم بود.

عابدی ادامه داد: ما جز معدود ملت‌هایی هستیم که آوایی مانند داستان و شعر و ادبیات داریم و از همه ما می‌خواهند که به آن ببالیم و افتخار کنیم.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: بزرگداشت مفاخر یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که امسال نیز در سال جاری به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت استاد این برنامه را اجرا می‌کنیم.

وی گفت: اسلامی ندوشن‌ها بزرگانی هستند که باعث می‌شوند که ما ایران را از یاد نبریم.

اسلام ندوشن از خود را از یاد برد اما ایران را هرگز از یاد نبرد
اصغر دادبه، نویسنده و فیلسوف کشورمان در این مراسم گفت: اسلامی ندوشن مردی است که همه عمرش از ایران سخن گفت.

وی افزود: من در سخنرانی زمستان ۱۳۹۷ مطرح کردم و نوشتم که چرا نباید ایران را از یاد برد و از آن غافل شد و محور آن بحث نیز این بود که اگر بتوانید مظروف بی‌ظرف پیدا کنید آن وقت می‌توانید بگویید ایران چه ارزشی دارد.

دادبه ادامه داد: ارزش‌های ما ملی و دینی است و باید ببینیم که ظرف آن کجاست.

این نویسنده کشورمان بیان کرد: اسلامی ندوشن آن ظرف را از یاد نبرده است و اگر لحظاتی خود را از یاد برده اما ایران را از یاد نبرده است و در خدمت آن ظرف بود.

وی ادامه داد: بنیاد، فرهنگ و حکمت عملی ما است.
 

این نویسنده یزدی بیان کرد: یکی از مباحث مهمی که در‌اندیشه دکتر اسلامی مورد توجه قرار گرفته در خصوص سنت و مدرنیته بوده است.

دادبه بیان کرد: در قصه‌های قدیم ما به اشراق توجه داشتیم و در دوره‌ای نیز بر آن تأکید کردیم اما زمانی که عقلانیت را از یاد بردیم گرفتار شدیم و فاجعه به بار آمد.

وی ادامه داد: بزرگان ما هرگز از عقل دوری نکردند و حرکت نهایی را عقل میدانستند و معتقد بودند که در پرتو تربیت اخلاقی شهود نیز باید پیدا شود یعنی هم ملا شود و هم آدم.

این نویسنده یزدی بیان کرد: سهروردی در متدلوژی خود نیز معتقد بر عقل و منطق است و بیان می‌کند که سنت ما جنبه اخلاقی دارد و در نهایت نیز به نقطه تعادل می‌رسد و معتقد است که اگر تعادل ایجاد نشود گرفتاری‌های ویژه خواهد داشت.


طاهری از اساتید و نویسندگان کشوری نیز در این مراسم گفت: در تاریخ معاصر ما استادان در سه مقام استاد و معلم، محقق و پژوهشگر و روشنفکری هستند.

وی بیان کرد: برخی از استادان ما در این سه عرصه حضور داشتند و مرحوم اسلامی ندوشن در عین این که پژوهشگر موفق بودند اما جنبه روشنفکری وی بسیار مهم بوده و تفسیر‌های وی که از مولانا، حافظ و سعدی است، روشنگرانه است.

 

این پژوهشگر کشوری بیان کرد: روشنفکر اصولاً کسی است که دغدغه امروز و فردا دارد و ما در آثار دکتر اسلامی ندوشن این را شاهد هستیم.

طاهری گفت: اسلامی در بیدارگری تلاش می‌کرد و هدف اصلی وی انسانیت بود و مبنای اصلی روشنکفری وی این بوده که مروج و مشوق انسانیت در جامعه باشد.

وی بیان کرد: توجه به انسانیت در آثار دکتر اسلامی فراوان از آن یاد شده که از حدود ۲۰ عنوان کتاب وی این را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: در تمام بحث‌ها روی سخن دکتر با هم روزگاران خود و نیز مخاطب به آیندگان است و همیشه وظیفه شورا‌ها و میدانسته که هشدار داده و حرف‌های خود را برای آیندگان به یادگار بگذارد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: تأکید وی امروز و فردا است و بن مایه‌های وی نیز در روشنکفری و بیدارگری جامعه بوده و دکتر اسلامی از معدود رونشکفرانی بود که گرایش به چپ پیدا نکرد و نوشته‌های وی روشن و صریح بود.

طاهری بیان کرد: هنر وی این بود که مباحث و‌اندیشه‌های خود را بیان می‌کرد و هرکسی به راحتی علیه او استدلال می‌کردند و وی به هیچ عنوان مفاهیم را از طریق ترجمه به مخاطبان منتقل نمی‌کرد.

وی بیان کرد: بیشترین دانشمندان در آثار و کتاب یک شخصیت هستند اما در آداب اجتماعی خود شخصیت دیگری هستند و این بیماری مصموم جامعه ما است که دانشمندان ما در عرصه سخن و رفتار متفاوت هستند ولی دکتر اسلامی ندوشن تنها کسی بود که اسلامی کتاب‌های وی همان دکتر اسلامی است و هیچ افتراق و جدایی میان آثار و رفتار وی نبود و خودش در کتاب‌هایش به آن اشاره کرده است.

تهیه بیش از 50 مستند از 50 شخصیت ادبی و فرهنگی کشور
علیرضا حسینی کارگردان و تهیه‌کننده مستند « فرزند ایران» نیز در این مراسم گفت: ما از سال ۹۵ تصمیم به آغاز این فیلم کردیم و هدف ما نیز ۵۰ قسمت بود که در خصوص هر کدام از شخصیت‌های فرهنگی و ادبی کشورمان مستند تهیه می‌شود.

وی بیان کرد: از سال ۹۵ قرار بود که دکتر به کشورمان تشریف بیاورند اما اتفاق نیافتاده و مجبور شدیم بدون حضور استاد با گفتگو‌ها فیلم تهیه کنیم.

وی گفت: ایران هم به دکتر اسلامی ندوشن می‌بالد و عشق دو طرفه است.

 

در این مراسم نیز از کتاب « ایران نامه» گزیده دیدگاه‌های مرحوم اسلامی ندوشن درباره ایران به خط استاد‌امیرخانی و استاد محمود رهبران از خوشنویسان برجسته کشور کتابت شده رونمایی شد.

همچنین مستند ۷۰ دقیقه‌ای فرزند ایران کاری از مرکز گسترش سینمای مستند تجربی و پویانمایی است، رونمایی شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط