سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
پرداختن به اندیشه «شهید مطهری» تجدیدعهدی با روشن‌بینی است

معلم و نویسنده جانباز گرگانی، ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلم، گفت: پرداختن به اندیشه‌ شهید مطهری، درواقع تجدیدعهدی با روشن‌بینی است که در این روزگار به آن نیازمندیم.

روح‌الله کلانتری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، گفت: یادآوری و زنده نگه‌داشتن نام و اندیشه شهید مطهری؛ در حقیقت توجه و به‌نوعی پرداختن به تفکر آن شهید بزرگ اندیش است. شهیدی که باور دارم مهم‌ترین بخش زندگی او بی‌تردید در نوع  نگاهش به مسائل زمانه و تلاش برای حل آن‌ها بر مبنای تعاریف دینی بود.

وی افزود: شهید مطهری با درک مقتضیات و ضرورت‌های زمانه و جامعه، روشن بینانه و نقادانه به پیرامون خویش می‌نگریست و با حساسیت و دردمندی در متن فرهنگ و اعتقاد دین چاره‌جویی می‌کرد.

کلانتری ادامه داد: شهید مطهری باور داشت  آزادی و دموکراسی بر اساس آن چیزی است که تکامل انسانیِ انسان به ما هُو انسان است و حق؛ ناشی از استعدادهای انسانیِ انسان بوده، نه حق ناشی از میل و تمایلات آن‌ها است.

وی سپس اظهار کرد: آن شهید بزرگوار معتقد بود که ایمان از روی فکر آزاد تحصیل می‌شود، از فکر غیرآزاد اعم از اینکه در اسارت تقلید باشد یا تحت زور و جبر باشد، ایمان و عقیده‌ای که اسلام طالب آن است حاصل نمی‌شود.

این استاد دانشگاه در مورد تعریف استاد مطهری از آزادی تصریح کرد: به باور شهید مطهری آزادی یعنی نبود مانع، انسان‌های آزاد انسان‌هایی هستند که با موانعی که در جلو رشد و تکاملشان هست مبارزه می‌کنند.

وی در ادامه گفت: او معتقد بود که یکی از مقاصد انبیاء به‌طورقطع این بوده که آزادی اجتماعی را تأمین کرده و با انواع بندگی‌ها و بردگی‌های اجتماعی و سلب آزادی‌هایی که در اجتماع است مبارزه کند.

این کارشناس فرهنگی در مورد تفسیر شهید مطهری از آیه ۶۴ سوره آل‌عمران تأکید کرد: شهید مطهری باور داشت که ازنظر قرآن، نظام آقایی و نوکری، نظام استثمار و عدم عدالت معنی ندارد. هیچ‌کس حق استثمار دیگری را ندارد.

وی در ادامه گفت: ازنظر او آزادی اجتماعی، آزادی انسان از قید و اسارت افراد دیگر است، ولی آزادی معنوی، آزادی انسان از قید و اسارت خویشتن است.

کلانتری ادامه داد: آزادی غیر از هرج‌ومرج است. منظور ما از آزادی به معنی واقعی کلمه است.

وی در ادامه گفت: تفکر، مسئله اصلی شهید مطهری بود و به‌واقع اندیشیدن درباره مطهری، همزاد و همراه اندیشه ورزیدن در باب تفکر دینی است. به همین دلیل پرداختن به اندیشه مطهری درواقع تجدیدعهدی است با روشن‌بینی که در این روزگار به آن نیازمندیم.

این فعال فرهنگی گرگانی با اشاره به اینکه «جمود» و «التقاط» دو آفت دین در تفکر شهید مطهری است، تصریح کرد: شهید مطهری معتقد است که  جمود و التقاط دو آفت مهم در حوزه تفکر اسلامی است که هر دو از وحی الهی به نفع برداشت‌های محدود و اهواء بشری سوءاستفاده می‌کنند. یکی چنان میدان را باز می‌کند که مرزهای احکام و ارزش‌های الهی را می‌شکند و حرام‌های خدا را حلال می‌کند و دیگری به‌تناسب بینش محدود خود چنان عرصه را تنگ می‌گیرد که بسیاری از حلال‌های خدا را حرام می‌کند و نتیجه هر دو تضعیف دین و گریز جامعه از آن است.

کلانتری در ادامه بیان داشت: دین‌ستیزان به گونه‌های مختلف می‌کوشند تا نظام اسلامی بر بنیاد دین استوار نباشد و جزم اندیشان نیز تلاش می‌کنند تا برداشت‌های خاص خود را از دین بر جامعه تحمیل کنند و مفهوم تفکر را جز  دانسته‌های خود ندانند و برای تحمیل آن ارعابی گری و ارهابی گری را مجاز بشمارند؛ اما به‌یقین باید به بحران تفکر اندیشه و برای حل آن به سرچشمه‌های لایزال اندیشه دینی بازگشت.

این رزمنده دوران جنگ تحمیلی در خاتمه، گفت: بناها و شیوه‌های فراوانی که استاد شهید مطهری و دیگر اندیشه‌ورزان و عالمان دین و روشنفکران دلسوز و علاقه‌مند مطرح کرده‌اند همچنان راهگشا و روشن است. ما باید به پرورش اندیشه و تفکر و تعمیق ایمان دینی بپردازیم و این مسیر میسر نیست مگر با نگاهی عمیق و به‌دوراز پیرایه‌های سلیقه‌ای و  مراجعه به منابع اسلامی و امیدوارم که مسئولان و صاحبان تفکر و علاقه‌مندان به نظام اسلامی در این راه کوشش نمایند.

به گزارش ایبنا؛ روح‌الله کلانتری نویسنده و روزنامه‌نگار، متولد 1339 و اهل محله دربنو گرگان، جانباز هشت سال دفاع مقدس، دانش‌آموخته‌ کارشناسی ارشد علوم سیاسی، فعال فرهنگی و عضو شورای مرکزی و مسئول سازمان معلمان استان گلستان بوده که تا به امروز کتاب‌هایی چون مسیر اصلاح و نگاهی نو به فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر را روانه‌ی بازار نشر کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها