دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
برگزاری همایش بین‌المللی «کسب و کار در کتابخانه‌های عمومی» در مشهد مقدس

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی از برگزاری همایش بین‌المللی «کسب و کار در کتابخانه‌های عمومی» در مشهد مقدس در مهر ماه سال جاری خبر داد و گفت: برای اینکه این رویداد به نوعی رفت و آمد علمی محدود نشود، مواردی را در حاشیه برگزاری این همایش پیگیری می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، سید باقر میرعبداللهی پیش از ظهر دوشنبه در «سومین رویداد ملی کسب و کار» در کتابخانه‌های عمومی سید افضل موسوی با بیان اینکه استفاده از کتابخانه حوزه گسترده‌ای را شامل می‌شود، گفت: امروزه کتابخانه، فقط خانه کتاب یا محلی برای نگهداری کتاب نیست؛ بلکه جایی برای زندگی، باهم بودن و زندگی است با زندگی واقعی تعامل می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه درحال حاضر ایده تبدیل کتابخانه‌ها به پایگاه اجتماعی بر سر زبان‌ها است، گفت: اگرچه ممکن است برگزاری همایش، از وظایف رسمی نهاد کتابخانه‌های عمومی به شمار نیاید، اما انتطار می‌رود کتابداران در راستای تحقق این ایده، خود را در قامتی بسیار فراتر از فعالیت‌های جاری کتابداری مانند ثبت و امانت کتاب و... ببینند.

وی ضمن اشاره به عناوینی مانند «تبدیل کتابخانه به پایگاه اجتماعی»، «کتابخانه و طراحی خدمت» و «نسبت بین کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» گفت: امروزه بیش از پیش با این عناوین مواجه‌ایم و باید بتوانیم ضرورت این مسئله را تبیین کنیم که چرا باید کتابخانه در قامتی فراتر از یک مکان ظاهر شود.

میرعبداللهی با اشاره به اینکه استفاده از خدمات کتابخانه حوزه گسترده‌ای را شامل می‌شود، اضافه کرد: کتابخانه هم می‌تواند به ما سرگرمی و آموزش بدهد و هم می‌تواند به ما کمک کند به وجه اقتصادی زندگی بیاندیشیم.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه کتابخانه فقط خانه کتاب نیست، گفت: کتابخانه جایی برای اندیشیدن، باهم بودن و زندگی است، چرا که مردم بیشتر به سراغ کتاب‌ها و رده‌هایی می‌روند که با زندگی واقعی آنان مرتبط تر است، پس کتابخانه با زندگی واقعی مردم تعامل می‌کند.

وی از برگزاری همایش بین‌المللی «کسب و کار در کتابخانه‌های عمومی» در مشهد مقدس در مهر ماه سال جاری خبر داد و گفت: برای اینکه این رویداد به نوعی رفت و آمد علمی محدود نشود، مواردی را در حاشیه برگزاری این همایش پیگیری می‌کنیم.

میرعبداللهی افزود: از برنامه‌های جانبی این رویداد برگزاری 15 پیش نشست علمی و اعطای جایزه و برگزاری رویدادهای متعدد است.

محمدرضا انصاری مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان نیز در این نشست گفت: دانش و مهارت لازم و ملزوم یکدیگر هستند و گاها تمرکز بر دانش و غفلت از مهارت آینده افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه کسب دانش به همراه مهارت موفقیت آمیز خواهد بود، اضافه کرد: باید مراکزی باشد که این دو موضوع را در کنار هم آموزش دهد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان با اشاره به نقش کتابخانه‌های عمومی در مهارت‌آموزی جوانان بیان کرد: خوشبختانه به لحاظ قدمتی که کتابخانه‌های عمومی دارند، مرجع مراجعه افراد از سنین مختلف هستند.

وی اضافه کرد: پرداختن به مبحث کسب و کار و مهارت‌های انتخاب شغل از مواردی است که باید کتابخانه‌های عمومی به آن پرداخته شود و ما باید در این زمینه نسل آینده را تربیت کنیم که در کنار کتاب و کتابخوانی، در شناسایی شغلی و انتخاب مسیر حرفه‌ای شغل نیز مهارت‌هایی داشته باشند.

 انصاری  با بیان اینکه جوانان ما علاوه بر دانش به شایستگی‌های شغلی نیز نیاز دارند، تصریح کرد: رویکرد اخیر اداره کتابخانه‌های استان زنجان در رابطه با ایده ایجاد «ساختکده» در کتابخانه‌های عمومی قابل تحسین است.

وی ادامه داد: این ایده بسیار خوبی است و میتواند دانش و مهارت را در آن فضا ایجاد کرده و فرآیند تبدیل یک ایده به خلاقیت و نوآوری را تسهیل کند.

 مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان با بیان اینکه باید در راستای ترویج فرهنگ مهارت آموزی در کنار فرهنگ کتابخوانی همکاری لازم صورت گیرد، گفت: تفاهم نامه‌هایی میان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان و اداره فنی و حرفه‌ای منعقد شده است که به ما کمک می‌کند با استفاده از ظرفیت فضای کتابخانه‌ها و ظرفیت نیروی انسانی مربیان و اساتید فنی و حرفه‌ای، مبحث  مهارت آموزی را در سطح استان زنجان ارتقا دهیم.

محمد رضاخانی «مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان» نیز با اشاره به اینکه امروزه کتابخانه‌های عمومی صرفا یک مخزن و سالن مطالعه نیست، بلکه مرکزی برای اندیشه و فکر است، اضافه کرد: یکی از خدمات نوین کتابخانه‌های عمومی، فراهم کردن بستری برای ایجاد و توسعه کسب و کارهای خانگی و کوچک در کتابخانه های عمومی است.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی ضمن حفظ هویت خود قادر به ارائه خدمات در حوزه کارآفرینی نیز هستند و باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده شود.

رضاخانی با بیان اینکه برخی از کتابداران در سال‌های گذشته نیز در حوزه ایجاد و توسعه کسب و کارهای کوچک فعال بوده اند، تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به برگزاری «رویداد ملی کسب و کار در کتابخانه های عمومی» و برنامه ریزی‌های صورت گرفته، فعالیت همکاران در این حیطه منسجم‌تر و سازمان یافته‌تر شده است و در این حوزه برخی وارد درآمد زایی نیز شده‌اند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها