یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
جوایز کتاب سال فارس اهدا شد/۸ برگزیده و ۱۷ شایسته تقدیر

سومین جایزه کتاب سال استان فارس برگزیدگان خود را شناخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس‌‌ در مراسمی که عصر یکشنبه ۱۳ اسفندماه جاری در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد غلامرضا خوش اقبال معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: دبیرخانه سومین جایزه کتاب سال در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس تشکیل و فراخوان آن شهریور ماه منتشر شد. ارسال آثار نیز  تا پایان مهر ارسال آثار ادامه داشت.

وی ادامه داد: برای قوت بخشیدن به این رویداد با همه نویسندگان و ناشران تماس گرفتیم. بیش از ۳۹۷ نویسنده، آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند.

خوش اقبال با تشریح مراحل داوری آثار عنوان کرد: از ۳۴ عنوان کتابی که به مرحله داوری راه یافت ۱۷ عنوان شایسته تقدیر و ۸ عنوان برتر شناخته شدند. .

به گفته معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بیان کرد: در این دوره کتاب‌های حوزه پزشکی مورد توجه ویژه بود؛ همچنین در حوزه هنرهای نمایشی کتاب‌هایی مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این مراسم گفت: برگزاری آیین اختتامیه سومین دوره جایزه کتاب سال فارس در روزهای پایانی زمستان نویدبخش رسیدن فصلی نو و بهاری دل‌انگیز در عرصه فرهنگ و هنر استان پهناور فارس است.

حمیدرضا قانعی افزود:‌ فارسی‌ها که از دیرباز به علم و فرهنگ شهره هستند این بار ۸ برگزیده عرصه کتاب و نویسندگی را تقدیر و تجلیل می‌کنند که در رشته‌های مختلف آثار ماندگاری را از خود به جای گذاشته‌اند و ارمغانی از جنس کتاب به یادگار می‌گذارند. نویسندگانی که حاصل عمری تلاش و پژوهش خود را مکتوب کرده و در قالب کتاب به علاقه‌مندان و دوستداران علم و فرهنگ هدیه می‌کنند.

وی ادامه داد:‌ به راستی این نویسندگان سزاوار چه تقدیر و تجلیلی هستند؟ جشن کتاب سال فارس تنها بهانه‌ای است که به این فرهیختگان و استادان و معلمان فرهنگ دستمریزاد بگوییم و به جامعه و نسل جوان یادآوری کنیم که هر آنچه ما از گذشته خود و علم و هنر پیشینیان می‌دانیم حاصل تلاش این عزیزان است. اصلا دنیای بدون نویسنده و شاعر و پژوهشگر و تاریخ‌دان و دین‌شناس و ادیب، دنیایی سرد و بی‌روح است. به امید اینکه این جشن، سرآغازی بر درخشش دوباره فارس در عالم علم و فرهنگ و هنر باشد. 

در ادامه این مراسم جوایز شایستگان تقدیر به دست شاهپور پساوند، داریوش نویدگویی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اهدا شد.

استاندار فارس هم در این آیین ضمن تبریک به مناسبات اعیاد ماه مبارک شعبان بیان کرد:‌ برای استانی که افتخارش فرهنگی بودن است، برگزاری سومین دوره جایزه کتاب سال گامی به سوی تقویت فرهنگی است.

محمدهادی ایمانیه با بیان اینکه نام استان فارس در حوزه فرهنگی و هنری با کمالات و افتخارات ذکر می‌شود، افزود: کتاب حوزه‌ای است که بهترین و پبشتازترین جلوه‌های این استان را نمایندگی می‌کند.

وی بیان کرد:‌‌ کتاب تا تاریخ ادامه دارد و انسان زندگی می‌کند ارزش خود را دارد. باید کتاب الکترونیک به‌عنوان مکمل کتاب در نظر گرفته شود.

استاندار فارس با تقدیر از خدمات خانه کتاب و ادبیات ایران اعلام کرد:‌ هر موسسه‌ای که ارتباطی با کتاب داشته باشد حتما در کنارشان خواهیم بود.

در انتهای این مراسم جوایز برگزیدگان سومین دوره جایزه کتاب سال فارس اهدا شد. 

در بخش علوم کابردی(پزشکی) کتاب بیماری‌های قلب و عروق برای دانشجویان پزشکی تالیف جمعی از نویسندگان از نشر دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ در بخش مهندسی کشاورزی کتاب کود آبیاری تالیف چارلس م. برت، کریس اوکانر و توماس روهر ترجمه علی اصغر قاپمی سیدعلی اکبر موسوی و مریم زاهدی‌فر به همت نشر مرجع؛ در حوزه ادبیات(نثر معاصر)‌کتاب آیینه داران آفتاب، دفتر چهارم، شهیدان بنی هاشم در عاشور سروده اعظم حسینی، انتشارات نوید شیراز، در حوزه شعر شیرازی کتاب ساعت گل سروده غلامعلی خوشبخت، ناشر فرهنگستان ادب؛ در حوزه نقد ادبی کتاب تبارشناسی ادبیات و تاریخ نگاری ادبی در ایران تالیف محمدحسین دلال رحمانی، ناشر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات؛ در بخش کودک و نوجوان (داستان تالیفی کودک) کتاب چشم‌های پری توی دلش بود نوشته فاطمه فروتن اصفهانی، نشر علمی فرهنگی(کتاب‌های پرنده آبی) و در بخش داستان تالیفی نوجوان کتاب قاطر غنیمتی نوشته اکبر صحرایی،‌ناشر سوره مهر جوایز را دریافت کردند.

آثار شایسته تقدیر نیز به شرح زیر است:
در بخش دین( عرفان ):
دو اثر زیر به صورت مشترک انتخاب شدند:
کتاب «از رباط آسمانی ازلی تا کوچه‌باغ‌های شیراز» تحقیق و تألیف محمدرضا خالصی
کتاب«عروس حضرت قرآن» درآمدی بر قرآن‌شناسی عرفانی و هندسه عرفانی زبان قرآن تألیف محمد یوسف نیری

علوم اجتماعی (آموزش و پرورش):
کتاب «دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری و رفتاری ارزیابی و راهبردهای آموزشی» تألیف شارون‌وان ترجمه همتی علمدارلو، مرضیه غلامی، طاهره نجفی فرد، منیره مروت و صدیقه رستمی

زبان( گویش‌های محلی):
کتاب «فرهنگ واژه‌ها و گویش‌های لری شهرستان های ممسنی و رستم» تألیف حسن حبیبی فهلیانی

علوم کاربردی (پزشکی):
کتاب « چالش‌های جراحی‌های کولورکتال» تألیف احمد ایزدپناه

نقد ادبی:
کتاب «جامعه متن و خشونت» تألیف سندی مومنی

شعر معاصر:
دو اثر زیر به صورت مشترک انتخاب شدند:
کتاب «در انزوای یک شب قطبی» سروده محمدرضا خالصی
کتاب«ققنوس‌های خاکستری را دوست دارند» سروده مهدی رستمی

شعر شیرازی:
دو اثر زیر به صورت مشترک انتخاب شدند:
کتاب «باغ اُینه» سروده غلامعلی خوشبخت
کتاب «سرود دشت زلاوز» سروده سیلوانا سلمان‌پور

شعر لری:
کتاب «وُرد خالی» سروده محمد حسین شریفی

بخش هنر (معماری و شهرسازی):
کتاب «سایبر پارک‌ها، رابطی میان مردم، مکان‌ها و فناوری رویکردها و دیدگاه های نوین» تألیف کارلوس اسمانیوتو کاستا و اینا سوگلی ارجاوک ترجمه لیلا کوکبی و بهنود برمایه‌ور

هنرهای نمایشی:
کتاب «چگونه فیلمنامه بنویسیم» تألیف سید فیلد و ترجمه عباس اکبری

نمایشنامه:
کتاب «سه نمایشنامه» نوشته اگوست استریندبرگ ترجمه عبدالعلی دستغیب

تاریخ و جغرافیا:
دو اثر به صورت مشترک انتخاب شدند:
کتاب «شیراز در گذر سیاحان و جهانگردان» تألیف سید علیرضا گلشنی و زینب رنجبران
کتاب «ژئومورفولوژی مخروط افکنه‌ها» تألیف سعید نگهبان و غلامرضا زارع.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها