جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
علت انتخاب «دلتنگم و می‌دانی...» هم‌ذات‌پنداری با نوجوانان است

مریم زندی شاعر مجموعه‌شعر «دلتنگم و می‌دانی...» که نامش در میان نامزدهای نهایی بخش کودک و نوجوان هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر دیده می‌شود، عنوان کرد: به نظرم یک نویسنده یا شاعر زمانی‌ که بتواند دنیای نوجوانی را خوب درک کند و با روحیات آنها هم‌ذات‌پنداری کند، موفق می‌شود؛ از این رو فکر می‌کنم مجموعه‌شعر من نیز به همین دلیل مورد توجه داوران قرار گرفته است.

مریم زندی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره مجموعه شعر «دلتنگم و می‌دانی...» که در میان نامزدهای نهایی جشنواره شعر فجر قرار دارد، عنوان کرد: این کتاب هفتمین اثر از هشت اثر منتشر شده من است؛ مجموعه مذکور، مجموعه شعری است برای نوجوانان 13 سال به بالا که در قالب نیمایی و چهارپاره سروده شده است. کتاب «دلتنگم و می‌دانی...» با درون مایه عاشقانه و اجتماعی است که دوری، دلتنگی و بی‌قراری‌های دوران نوجوانی را بیان می‌کند.
 
نامزد نهایی جشنواره شعر فجر درباره وجه تمایز این مجموعه با دیگر مجموعه‌هایش گفت: یکی از نکات قابل توجه در این مجموعه این است که موضوعات این اثر بروز است. به‌عنوان مثال در این کتاب شعری درباره کرونا دارم که در ایام همه‌گیری کرونا سروده شد و جز اولین شعرهای سروده شده با موضوع کرونا بود. از موضوعات دیگر این کتاب، دلتنگی‌ برای همکلاسی‌، نگرانی‌ها، شادی‌ها، امیدها، عشق‌های زودگذر و آنی، ارتباط با جهان هستی یک نوجوان است. به نظر من یک نویسنده یا شاعر زمانی‌که بتواند دنیای نوجوانی را خوب درک کند و با روحیات و دنیایشان هم‌ذات‌پنداری کند، موفق است.
 
زندی درباره عوامل تاثیرگذار در انتخاب کتابش در جشنواره شعر فجر گفت: عوامل مختلفی باعث می‌شود که یک کتاب به جشنواره شعر فجر راه پیدا کند. یکی از این عوامل سلیقه و نظر هیئت داوران است؛ نمی‌توان گفت کتابی که به جشنواره شعر فجر راه پیدا می‌کند حتماً همه استانداردها را دارد یا بدون نقص است! نحوه انتخاب آثار در جشنواره‌ها، جلوه یک انتخاب گروهی است؛ کتاب «دلتنگم و می‌دانی...» علاوه بر اینکه به جشنواره شعر فجر راه پیدا کرد، نامزد قلم زرین هم شد؛ فکر می‌کنم علت این انتخاب‌ها، بروز بودن محتوا، درک موقعیت نوجوان‌ها و به تصویر کشیدن آن است.
 
شاعر مجموعه «دلتنگم و می‌دانی...» درباره وضعیت شعر کودک و نوجوان در کشور صحبت کرد و گفت: طبق آمار سالیانه‌ای که جشنواره‌ها ارائه می‌دهند، شعر کودک و نوجوان وضعیت خوبی ندارد. علاوه بر این، تعدادی از کارهای تولید شده، سفارشی و بازاری هستند و در نتیجه آثار کیفیت مناسبی ندارند. معمولا دوسوم آثار چاپ شده بازاری و محاوره است و شعر فاخر کودک و نوجوان نیست! بنابراین رقابت بین یک­سوم آثار باقی‌مانده است. به عقیده من برای کشوری که جمعیت کودک و نوجوان زیادی دارد، این آمار بسیار کم است. همان‌طور که رضا اسماعیلی، دبیر جشنواره فجر هم گفت: «ما در بخش شعر کودک و نوجوان کمبود اثر داریم.» باید تعداد آثار کودک و نوجوان فاخر بیشتر شود و همچنین انتشارات به این موضوع توجه ویژه داشته باشند. این یک زنگ خطر برای شعر کودک و نوجوان است. 
 
زندی از تعداد کم آثار تالیفی برای کودکان و نوجوانان به خصوص برای نوجوانان گفت و ادامه داد: اگر بخواهیم یک جامعه فرهیخته داشته باشیم باید، پایه‌های ادبیات کودک و نوجوان‌مان را قوی کنیم. اگر نویسندگان و شاعران ایرانی برای کودکان و نوجوانان خوب تولید محتوا نکنند، بچه‌ها به سراغ آثار ترجمه می‌روند و ادبیات خارجی و بیگانه را مطالعه می‌کنند. جامعه نویسندگان و شاعران باید ادبیات بومی کشور خودمان را به بچه‌ها آموزش دهند. ناشران به این موضوع توجه کنند و تعداد آثار تالیفی سالیانه کودک و نوجوان را افزایش دهند. تاکید می‌کنم که باید آثار بیشتری برای گروه سنی نوجوان منتشر شود. همه این‌ها در شرایطی است که خیلی از ناشران آثار تولید شده برای نوجوانان را چاپ نمی‌کنند!
 
نامزد نهایی جشنواره شعر فجر درباره لزوم برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره فجر از بخش‌های مختلفی مانند فیلم، تئاتر، موسیقی و چند بخش دیگر تشکیل شده و یک جشن ملی سالانه است؛ جشنواره شعر فجر نیز به عنوان بزرگ‌ترین رویداد ادبی کشور در بخش شعر، مطمئنا از اهمیت زیادی برخوردار است و نگاه‌های زیادی را به خود جلب می‌کند. جامعه‌ آماری که در این جشنواره شرکت می‌کنند گسترده‌تر و تنوع بخش‌ها بیشتر است و از این رو، باعث شده این جشنواره سطح بالاتر و اهمیت بیشتری داشته باشد. ما نیاز داریم در کشور تعداد بیشتری از  این دست جشنواره‌های ملی داشته باشیم.

کتاب «دلتنگم و می‌دانی...» در 42 صفحه در سال 1400 از سوی انتشارات سروش عرضه شده و اکنون نامزد نهایی جشنواره شعر فجر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها