جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی یزد؛ بی‌نظیر در کشور و کم‌نظیر در جهان اسلام

کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی یزد، حاصل تجربه و جمع‌آوری منابع علوم قرآنی و تفسیر به همت حجت‌الاسلام شاهدی طی بیش از چند دهه فعالیت فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در یزد، سرانه کتابخوانی از شاخصه‌های پیشرفت کشور‌ها محسوب می‌شود؛ علاوه بر میزان سرانه کتابخوانی، تعداد کتابخانه‌ها نیز حائز اهمیت است، زیرا نشان‌دهنده توجه سیاست‌گذاران فرهنگی به  توسعه کتابخوانی قلمداد می‌شود. در حال حاضر ۳۷۲۱ کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد که از این تعداد ، ۲۷۳۸ کتابخانه نهادی است و  ۸۴۸ کتابخانه مشارکتی است. 

در استان یزد خوشبختانه به امر مطالعه و کتابخوانی توجه شده و برای ایجاد فضای کتابخانه‌ها گام‌های موثری برداشته شده است از‌جمله بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی پس از چند دهه، به خوبی نشان می‌دهد یزد در این مسیر رشد داشته است؛ علاوه بر این فضا‌های کتابخانه‌ای، خیرین نیز در گوشه و کنار شهر و استان یزد اقدامات خوبی برای ایجاد فضای کتابخانه‌ها انجام داده‌اند. یکی از این مراکز، کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی و موسسه بین‌المللی «چراغ فروزان هدایت‌اندیشه » است که به همت یک روحانی فرهنگی تاسیس شده است.

حجت‌الاسلام سید‌مهدی شاهدی به‌عنوان یکی از روحانیون یزدی سال‌ها است در کشور‌های آفریقایی به‌عنوان رایزن فرهنگی ایران در غرب آفریقا زندگی کرده و هماکنون نیز به یزد بازگشته و کتابخانه تخصصی علوم قرآنی را در زیرزمین مسجدی که پدرش ساخته، تاسیس کرده است.

این کتابخانه بیش از ۱۶ هزار جلد کتاب را در خود جای داده است که با بیش از ۵۰ تقسیم‌بندی، خدمات تخصصی در حوزه علوم قرآنی ارائه می‌کند. حجت‌الاسلام شاهدی از جمع‌آوری بیش از ۱۵۰ نمونه ترجمه قرآن کریم به زبان فارسی و ۵۰۰ جلد کتاب در بخش قرائت قرآنی در این کتابخانه خبر داده است.

                    
وی درباره این کتابخانه به (ایبنا) گفت: «این کتابخانه حاصل علاقه من به علوم قرآنی است؛ چراکه در سفر به کشور‌های مختلف به جای سوغاتی کتاب‌های مختلفی را به ایران می‌آوردم. به‌طور مثال در سفر به موریتانی کتاب‌های قرآنی بسیاری با خودم به ایران آوردم یا دوستانم در دیگر کشور‌ها کتاب‌های منتشرشده قرآنی را برایم ارسال می‌کردند.»

وی ادامه داد: «در این کتابخانه اکثر کتاب‌های منتشرشده در حوزه علوم قرآنی را داریم و حدود ۵۰ موضوع تخصصی در علوم قرآنی در این کتابخانه برای علاقه‌مندان وجود دارد.»

شاهدی با اشاره به توجه درخور مردم به کتابخانه عنوان کرد: «ساعت کار کتابخانه از ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر است. بازدید گروهی دانشجویان و طلبه‌های بسیاری از شهر‌های مختلف را از کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی داریم. برای علاقه‌مندان و پژوهشگران این حوزه فرصت‌ مطالعه و تحقیق در این علوم قرآنی فراهم می‌کنیم. همچنین نشست‌ها و کارگاه‌هایی در روز‌های پنج‌شنبه در این کتابخانه برگزار می‌شود.»

رئیس کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی بیان کرد: «عضویت در این کتابخانه رایگان است و هزینه‌های این مجموعه بدون کمک هیچ نهادی تامین می‌شود؛ البته این مجموعه به همت خیّرین حمایت و هدایت می‌شود. این کتابخانه به‌طور رسمی افتتاح نشده است اما به‌زودی پس از تکمیل برخی کار‌های جزئی افتتاح خواهد شد.»

در این کتابخانه بخش‌های دیگری نیز ایجاد شده است که نمایشگاه تصاویر حضور حجت‌الاسلام شاهدی در کشور‌های آفریقایی و گرویدن مردم به اسلام را تهیه و به نمایش گذاشته است. موزه قرآن کریم، سالن آمفی تئاتر، سالن مطالعه، تصاویر حضور مسئولان کشوری و استانی در کتابخانه ازجمله بخش‌های دیگر این کتابخانه است.

                       

به گفته حجت‌الاسلام شاهدی این کتابخانه یکی از کتابخانه‌های بی‌نظیر کشور و کم‌نظیر در دنیای اسلام است که حتی برخی از علمای قم نیز پیشنهاد داده‌اند، این کتابخانه را به قم منتقل کنند.  علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از کتابخانه از آرزوی خود برای کار در این کتابخانه گفته بود که «کاش معاون وزیر نبودم و در این کتابخانه مشغول بودم».

اما آنچه که این کتابخانه را از سایر کتابخانه‌ها متمایز کرده، حضور یک روحانی باتجربه در رأس این امور و کمک فرزندان وی با تحصیلات حوزوی به‌عنوان همکارانش است که توانسته بخش عمده‌ای از ساماندهی کتاب‌ها را انجام دهند.

دو فرزند حجت‌الاسلام شاهدی، توانسته‌اند بسیاری از کتاب‌ها را مطالعه و براساس موضوعات مختلف طبقه‌بندی و تقسیم‌بندی کنند که این نشان از توجه ویژه خانواده شاهدی به امر کتاب و کتابخوانی به‌ویژه حوزه تخصصی علوم قرآنی و تفسیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط