پنجشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
باید جوایز ادبی برگزیده‌ای به انتخاب مخاطبان هم داشته باشند

فاطمه نانی‌زاد، شاعر آیینی و داور و برگزیده جشنواره‌های ادبی مختلف تاکید دارد که باید در داوری آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره‌‌ها در حوزه‌های شعر و داستان به سلیقه مخاطبان نیز به طور خاص توجه شود و برای این بخش برگزیده‌ای مشخص کنند.

فاطمه نانی‌زاد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود جشنواره‌های ادبی فرصتی را برای تولید آثار ارزشمند ادبی حول محور و همسو با اهداف هر کنگره‌ و جشنواره فراهم کنند، توضیح داد: همچنین جشنواره‌های ادبی باید بتوانند ضمن تاثیرگذاری در رشد تولید آثار ادبی مرتبط با موضوع و اهداف جشنواره موردنظر در شناخت استعدادها و زمینه‌سازی برای پرورش ذوق و قریحه جوانان موثر باشند. جشنواره‌ای که در این دو زمینه موفق باشد می‌تواند انتظارهای جامعه را پاسخ دهد.

نانی‌زاد با تاکید بر اینکه نمی‌توان ادعا کرد که تمام جشنواره‌های ادبی در حوزه شعر بی‌تاثیر یا کاملا موثر در ارتقای وضعیت کمی و کیفی آثار شاعران هستند، افزود: معدود جشنواره‌های شعری را سراغ داریم که برگزار می‌شوند ولی نمی‌توانند اهداف موردنظر را محقق کنند و بسیاری نیز توانسته‌اند ظرفیت‌های ادبی را شکوفا کنند و در راستای اهداف جشنواره جریان‌ساز شوند.

جشنواره‌های هدفمند و مفید توسعه یابند
این شاعر آیینی با اشاره به اینکه جشنواره‌ای مفید است که حجم تولید و سرایش اشعار ارزشمند را افزایش دهد و با هنر شعر ارزش‌ها را مانا و ماندگار کند، گفت: جشنواره مفید و موثر کم نداریم ولی شرایط فرهنگی جامعه ایجاب می‌کند که تعداد آنها هرچه بیشتر افزایش یابد. برگزاری جشنواره‌های ارزشمند و هدفمند اتفاقی خجسته در حوزه فرهنگ‌سازی کشورمان است.

نانی‌زاد با بیان اینکه هدف جشنواره‌های شعر تاثیرگذاری در بازار فروش کتاب‌های این حوزه نیست، افزود: عوامل بسیاری در بروز مشکلات فعلی چاپ و نشر کتاب در حوزه‌های مختلف تاثیر دارند که از جمله آنها می‌توان به گرانی کاغذ و وضعیت اقتصادی و معیشتی خانواده‌ها اشاره کرد. وقتی خانواده‌ها از نظر وضعیت اقتصادی در مضیقه باشند کتاب اولویت اصلی آنها در سبد خرید خانوار نیست.

داور و برگزیده جشنواره‌های ادبی مختلف همچنین عنوان کرد: کتاب‌های و مجموعه هایی هستند که به دلیل قلم توانای شاعر و ظرفیت بالای آن در جلب نظر مخاطبان پرفروش می‌شوند و در مدت کوتاهی به چاپ دو رقمی نیز می‌رسند ولی به هر دلیلی برگزیده داوران جشنواره نبوده‌اند. ضمن‌ اینکه در اغلب جشنواره‌ها، تک آثار مورد داوری قرار می‌گیرند و کمتر کتاب‌ها و مجموعه های شعر بررسی و شرکت داده می‌شوند.

وی همچنین با تاکید بر این که در جشنواره‌های شعر محدودی نیز که کتاب‌های مجموعه آثار شاعران بررسی می‌شوند، نتیجه داوری نه سلیقه عموم بلکه رای داوران است، افزود: با نظر به این که  گاه شاهد هستیم نتیجه داوری با سلیقه عموم مخاطبان شعر یکسان نباشد. برای احترام به سلیقه مخاطبان بهتر است در جشنواره‌های شعر از جمله جشنواره بین‌المللی فجر دیدگاه مخاطبان نیز یکی از معیارهای انتخاب آثار باشد و بخشی مجزا به این مهم اختصاص یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها