دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۳
نمکی و مارعینکی

«نمکی و مارعینکی» نام یکی دیگر از آثار فرهاد حسن‌زاده است که چاپ چهارم را هم پشت سرگذاشته است. انتشارات مهرک (سوره مهر کودک و نوجوان) این کتاب را منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا «نمکی و مارعینکی» عنوان یکی از آثار منتشر شده‌ی فرهاد حسن‌زاده نویسنده، روزنامه‌نگار و طنزپرداز است. این کتاب در قالب 12 فصل هیجان‌انگیز و نفس‌گیر تنظیم شده است. انتشارات مهرک (سوره مهر کودک و نوجوان) این کتاب را منتشر و روانه بازار کرده است. «نمکی و مارعینکی» چاپ چهارم را هم پشت سرگذاشت.
 
فرهاد حسن‌زاده داستان «نمکی و مارعینکی» را بر اساس یک افسانه خودساخته خلق کرده است. این رمان که برای نوجوانان نگاشته شده داستان پسرکی به نام نمکی است که در کشور خیالی آفتاب و مهتاب زندگی می‌کند. حسن‌زاده در این داستان، ابتدا توصیفی از شهر پریشان به دست می‌دهد، سپس به کار دو شخصیت اصلی داستان نمکی و تیمور که معرکه‌گیری است اشاره می‌کند.
 
تیمور و نمکی سرگرم معرکه هستند که در این هنگام جارچیان شهر سر می‌رسند و خبری مهم به مردم ابلاغ می‌کنند. خبر از این قرار است که سارقانی از خزانه مملکت یاقوت‌هایی گران‌بها دزدیده و از شهر گریخته‌اند. در این خبر، پادشاه از مردم می‌خواهد که به دنبال سارقان بروند و آنان را دستگیر کنند. این امر سبب می‌شود کار نمکی و تیمور کساد گردد. تا جایی که تیمور نیز خود به جست‌و‌جوی دزدان برمی‌آید، اما نمکی با مار عینکی خود می‌ماند و به‌رغم پیشنهاد مار مبنی بر دستگیری سارقان، راه دیار خود را می‌گیرد و ... . حال در این راه چه اتفاقی برای نمکی و مارعینکی می‌افتد باید داستان را بخوانید.
 
ادبیاتی مبتنی بر تخیل و خیال ورزی سیّال و کاربرد قصه در قصه، ساختاری است که نویسنده در این اثر استفاده کرده و به نحو زیبایی در داستان نشسته است. فرهاد حسن زاده در نگارش این قصه گاه از طنز ملیحی نیز استفاده کرده و کتاب درست مانند دیگر آثار او، دارای نگاه اجتماعی و انتقادی به مسائل روز است و همین ها داستان را برای نوجوانان آموزنده تر کرده است.
 
قسمتی از متن کتاب:
نفس‌های چوبین به شماره افتاده بود. سعی کرد بلند شود؛ اما فقط سر و گردنش را توانست بلند کند. با صدایی که به قارقار کلاغ شبیه بود، فریاد زد: «نه! تو حق نداری یاقوتم را برداری. تو یک دروغ‌گوی دزد بی‌سروپا هستی. تو اصلا شاه‌دزدی. انگار راست گفته‌اند: دزد که از دزد بدزدد، شاه‌دزد است.»
نمکی فقط می‌خندید و به عینکی نگاه می‌کرد و لقمه‌های نان به دهان می‌گذاشت. چوبین مثل تنوری شده بود که هر لحظه بیشتر داغ می‌شد.
-اگر دستم به تو برسد، قیمه‌قیمه‌ات می‌کنم. تو یک جادوگری. اول فریبم دادی، بعد اسیرم کردی و بعد فکرم را خواندی!
 
انتشارات مهرک (سوره مهر کودک و نوجوان)، کتاب «نمکی و مارعینکی» نوشته فرهاد حسن‌زاده را در 219 صفحه و به قیمت 45 هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها