چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
خروج سفارش‌های چاپی از استان گلستان/تنها نیمی از چاپخانه‌ها فعال هستند

به گفته رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران گلستان، به دلیل به‌روز نبودن دستگاه‌های چاپ تنها نیمی از ظرفیت صنعت چاپ این استان فعال است و بخش عمده سفارش‌های چاپی به خارج از گلستان می‌رود.

حمید سلیمانی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به فعالیت حدود 270 واحد چاپی فعال در این استان، عنوان کرد: این روزها صنعت چاپ به دلیل مشکلات اقتصادی بعد از شیوع بیماری کرونا همانند سایر صنایع حال و روز خوشی ندارد اما تلاش می‌کنیم در چنین شرایطی به سمت جلو حرکت کنیم.
 
وی افزود: استان گلستان یکی از فقیرترین استان‌ها در حوزه تجهیزات و دستگاه‌های چاپ در سطح کشور به شمار می‌آید، اقتصاد استان بیش از اینکه صنعتی باشد، برپایه کشاورزی شکل گرفته است؛ بنابراین چاپ رشد زیادی نداشته است.
 
سلیمانی با بیان اینکه بخش زیادی از دستگاه‌های چاپ در استان قدیمی هستند، گفت: امکان دریافت وام کم‌بهره و اقساط بلندمدت فراهم نیست تا بتوانیم ناوگان صنعت چاپ استان را بروزرسانی کنیم؛ امیدوارم گشایشی در این زمینه رخ بدهد.
 
وی با طرح این موضوع که صنعت چاپ طی سال‌های اخیر رشد و پیشرفت زیادی داشته است، ادامه داد: با توجه به مشکلات اقتصادی، بخش زیادی از بدنه چاپ نمی‌تواند خود را به روز کند و به‌طور قطع به یقین، حدود 50 تا 60 درصد صنعت چاپ استان فعال است.
 
سلیمانی تاکید کرد: امروز به دلیل فرسوده بودن ناوگان چاپ استان، بخش زیادی از سفارش‌های چاپی به خارج استان می‌رود و چاپخانه‌دار گلستانی توان رقابت با سایر استان‌های برخوردار مثل تهران و قم را ندارد.
 
وی با بیان اینکه باید راهکاری اندیشیده شود که سفارش‌های چاپ از استان خارج نشود، گفت: علاوه بر پیش‌بینی راهکارهایی برای اختصاص تسهیلات مالی و اعتباری برای چاپخانه‌ها باید تمهیداتی هم اندیشیده شود که سفارش‌های چاپی هر استان در داخل همان مرکز انجام شود تا علاوه بر اشتغال‌زایی، موجب ایجاد نقدینگی در میان صنف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها