سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
جامعه باید با یک تصویر واقعی از حاج قاسم با همه ویژگی‌های انسانی‌اش آشنا شود

نویسنده کتاب «داغ دلربا»، گفت: آثار مرتبط با شهید سلیمانی باید مستند و متقن باشند تا جامعه با یک تصویر واقعی از حاج قاسم با همه ویژگی‌های انسانی‌اش آشنا شود. در این‌صورت چهره قهرمان برای ما واقعی‌تر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سی‌ونهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، سه‌شنبه 24 اسفندماه 1400 با معرفی آثار برگزیده و شایسته‌تقدیر در گروه‌های مختلف به‌کار خود پایان داد.
 
کتاب «داغ دلربا: روایتی از تشییع پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی در ایران» تألیف میثم امیری در گروه «تاریخ و جغرافیا» بخش «مستندنگاری»، به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد.
 
میثم امیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، بیان کرد: در مدت بیش از دو سالی که از شهادت سردار سلیمانی می‌گذرد، کتاب‌های زیادی درباره حاج قاسم منتشر شده که هرچند برخی از این آثار شاید مستقیم درباره حاج قاسم نباشند، اما روح حاج قاسم در آن‌ها وجود دارد. کتاب «داغ دلربا» نیز درباره نسبت مردم و جامعه با حاج قاسم و نشان‌دهنده زاویه دید مردم در مواجهه با شهادت سردار سلیمانی است.
 
وی افزود: درباره زندگی و شخصیت حاج قاسم نیز مانند بسیاری موارد دیگر، روایت‌های دروغ و نادرست وجود دارد که برخی از آن‌ها ممکن است حتی حاصل خواب یا احساسات روحی مردم باشد. وقتی روایت دروغ از سوی جمعی صورت می‌گیرد، باورپذیر هم می‌شود. شاید برخی از روایت‌های این کتاب نیز مانند بسیاری از روایت‌های دیگر درباره سردار واقعی نباشند، ولی از این جهت که این روایت‌ها وجود دارند باید به آن‌ها توجه کرد.
 
این نویسنده در ادامه گفت: وقتی در مراسم تشییع پیکر حاج قاسم از میدان فردوسی برمی‌گشتم، در میدان امام حسین (ع) با پلاکاردی با مضمون تسلیت شهادت حاج قاسم و انتقام از مسببان این ماجرا، مواجه شدم که امضاکنندگان آن بساطی‌های میدان امام حسین (ع) بودند؛ یک جمع و تشکل به‌شدت خودجوش. این موارد بسیار جذاب است.
 
امیری درباره سطح کیفی و قالب‌های کتاب‌هایی که با موضوع شهید سلیمانی تولید و منتشر شده‌اند، اظهار کرد: درعین‌حال که معتقدم مردم می‌توانند احساسات خود را درباره حاج قاسم در قالب دل‌نوشته و کتاب بروز دهند، ولی این موضوع آسیب‌هایی نیز دارد. در مواردی نیز برخی نویسندگان چندین کتاب درباره حاج قاسم نوشته‌اند که این مسأله نشان از نگاه بازاری به این موضوع دارد. در کنار آثار برآمده از احساسات مردم و جو موجود در جامعه، باید کتاب‌های مستند و پژوهشی که ما را به حاج قاسم نزدیک‌تر کنند، تولید شوند.
 
وی ادامه داد: کتاب مصطفی رحیمی با عنوان «سرباز قاسم سلیمانی» که به‌زودی از سوی انتشارات خط مقدم راهی بازار نشر می‌شود، یکی از آثاری است که می‌تواند در این حوزه به‌عنوان اثر شاخص معرفی شود. مرتضی سرهنگی نیز در حال انجام پژوهشی در این زمینه است که با دقت و تجربه و خلاقیت ایشان، مطمئنا اثری متقن و مغتنم خواهد بود.


نویسنده کتاب «داغ دلربا» با بیان این‌که انتظارمان از بنیاد مکتب حاج قاسم این است که اطلاعات درباره ایشان را برای تولید آثار فاخر در اختیار پژوهشگران و نویسندگان قرار دهد، گفت: حداقل 50 دفترچه دستنویس از حاج قاسم وجود دارد که باید هرچه زودتر منتشر شوند. انتشار این دست‌نوشته‌ها می‌تواند جلوی بسیاری از تحریف‌ها و تکرارها در آثار این حوزه را بگیرد.
 
امیری تأکید کرد: آثار مرتبط با شهید سلیمانی باید مستند و متقن باشند تا جامعه با یک تصویر واقعی از حاج قاسم با همه ویژگی‌های انسانی‌اش آشنا شود. در این‌صورت چهره قهرمان برای ما واقعی‌تر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها