یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵
«قدری آسیب‌دیده‌تر»؛ ارزش‌های ناگفته یک کتاب

قباد آذرآیین در یادداشتی بر رمان «قدری آسیب‌دیده‌تر» نوشته ناهید کهنه‌چیان که از سوی نشر گل آذین منتشر شده، به نقد و بررسی این اثر پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- قباد آذرآیین: «خرده بورژوا یا گرایش پیدا می‌کند طرف طبقه کارگر، که در این صورت انقلابیه یا جاذبه‌های پنهان بورژوازی اونو می‌کشونه طرف خودش که در این صورت دیگه مقابل طبقه کارگر وامیسه»(ص 70)

«عشق هیچ قانون مدون از پیش‌نوشته‌ای ندارد. هرگز در هیچ کجای دنیا دیده نشده که دو نفر تصمیم بگیرند همدیگر را برای مدتی دوست داشته باشند و آن مدت که به سر آمد عشق و عاشقی هم باید برود پی کارش. شاید به همین دلیل است که گفته‌اند "ازدواج گور عشق است"»(ص 161)

قلمی کردن تجربه‌های زیسته، اگرچه می‌تواند قوی‌ترین دستمایه و پشتوانه کار نویسنده باشد؛ اما چنانچه همین دستمایه و پشتوانه در کنار سایر عناصر داستانی، زاویه دید، شخصیت‌پردازی، نثر و زبان مناسب، تعلیق و انتظار و شیوه درست روایت، قلمی شود، بی‌شک تاثیرگذاری به مراتب بیشتری خواهد داشت. حتی اگر مضمون و موضوع کار- بخوان دلدادگی- ظاهرا مضمون و موضوع تازه‌ای نباشد.

ناهید کهنه‌چیان در دومین رمان خود، توانسته با مجموع کردن این عوامل، کاری قابل تامل به آثار داستانی ما عرضه کند.

آشنایی دو معلم در ایستگاه سرویس معلمان، دلدادگی ادامه این آشنایی که هردو می‌دانند، راه به جایی نمی‌برد و جدایی نقطه پایان این آشنایی است، تضاد و اختلاف فرهنگی خانواده‌ها، وابستگی مرد به سنت‌های فامیلی، مدیون بودن او به حمایت‌های بی‌دریغ عمو و کفه سنگین حق‌شناسی مرد نسبت به عمویش در برابر کفه عشق. یک ازدواج بی‌عشق برای زن، گرفتاری و به زندان افتادن همسر و تلاش و دوندگی زن برای نجات همسر و زندگی و حالا با سه فرزند.

ماجراهای درونمایه «قدری آسیب‌پذیر» را روایت می‌کنند. زن در جریان تلاش برای رهایی همسر، با وکیلی آشنا می‌شود که کسی نیست جز همان عاشق سالیان سال پیش.

نام رمان «قدری آسیب‌دیده‌تر» برگرفته از سطری از کتاب «نامه به فلیسه» نوشته ی فرانتس کافکا است. رمان از منظر راوی اول شخص روایت می‌شود. زبان کتاب در خدمت درونمایه است و روایت را غنا می‌بخشد. رمان، شروعی صمیمی، کنجکاوی‌برانگیز و پرکشش دارد.

«پناه آورده‌ام به وکیل. بعد از کلی دوندگی، به دستم آمده که بی‌مایه فطیر است. و کار را باید سپرد دست کاردان...»(ص 9)

«قدری آسیب‌دیده‌تر» رنج‌نامه زنی ا‌ست از عشقی بازمانده و به پیوندی ناخواسته آویخته. او زمانی که گسسته و نومید از عشقی که چهار سال از شیرین‌ترین سال‌های عمرش را با آن زیسته بود، بی عشق زندگی دیگری آغاز می‌کند، این زندگی بی عشق آرامشی به او می‌بخشد و به آن عادت می‌کند. می‌گویند عادت طبیعت دوم انسان است. حالا که او به این زندگی تازه درکنار مردی که همتای او نیست و نه او درکش می‌کند نه مرد او را، عادت کرده است، سرنوشت از ساز ناکوکش نغمه دیگری سرمی‌دهد؛ مرد او ساده‌لوحی می‌کند و فریب یک دشمن دوست‌نما را می‌خورد. ضربه‌ای گیج‌کننده و تحمل‌ناپذیر برای زن. چون تنها اوست که باید جور این کار همسرش را بکشد.

روایت رمان «قدری آسیب‌دیده‌تر» موازی است؛ یاد و خاطره عشق سال‌های آغاز جوانی و زندگی بی عشق تازه، موازی و شانه به شانه با او همگام و همراه‌اند. گویی تمسخروار در ذهنش سرک می‌کشند و آسوده‌اش نمی‌گذارند. پیدا شدن سرو کله عاشق، در هییت یک وکیل، بازی دیگر سرنوشت است. حالا زن در کنار عاشق سال‌های آغاز جوانی و درعین حال بیگانه با او روزگار می‌گذراند.

رمان «قدری آسیب‌دیده‌تر» را نشر گل آذین در 500 نسخه و با قیمت 40 هزار تومان، با کیفیت خوب و تصویر جلد متناسب با درونمایه منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها