یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
چرا جامعه آمریکا با سرعت زیاد در حال قطبی شدن است؟

کتاب «بنیادگرایی و فرهنگ آمریکایی» اثر جورج ام. مارسدن از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «بنیادگرایی و فرهنگ آمریکایی» اثر «جورج ام. مارسدن» ابتدای سال میلادی آینده (ژانویه 2022) از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر می‌شود.

این اثر تاریخچه کامل پیدایش و جهت‌گیری یکی از تأثیرگذارترین جنبش‌های مذهبی آمریکا را مورد بررسی قرار می‌دهد. اهمیت این تاریخچه در این است که جامعه آمریکا با سرعت زیاد در حال قطبی شدن است.

به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا و حمله به کنگره این کشور متعاقب شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 نشان از قطبی شدن جامعه آمریکا دارد که پدیده‌ای خطرناک برای آن به شمار می‌رود. این کتاب به بررسی ریشه‌های این جنبش بنیادگرایانه در آمریکا می‌پردازد و چگونگی شک‌گیری آن را توضیح می‌دهد.

در این کتاب که ویرایش سوم آن به شمار می‌رود یک مقدمه و یک فصل جدید به آن اضافه شده است و بنیادگرایی دینی و پیامدهای سیاسی ناشی از آن نیز مورد بررسی قرار گرفته است. «بنیادگرایی و فرهنگ آمریکایی» از دیرباز در تاریخ مذهبی به عنوان یک موضوع کلاسیک در نظر گرفته شده است، و تا به امروز موضوعی بی نظیر باقی مانده است.
 

در قرن بیست و یکم، انجیلی‌های محافظه‌کار سفیدپوست بیش از هر زمان دیگری در زندگی آمریکایی برجسته شده‌اند. کتاب «مارسدن»، که اکنون تاریخ جنبش بنیادگرایانه را تا پایان دولت ترامپ بررسی می‌کند، نقطه شروع اساسی برای درک میزان شکل‌گیری آن ستیزه‌جویی از سوی میراث بنیادگرایانه قرن بیستم است.

از نظر مارسدن، بنیادگرایان به معنای وسیع، انجیلی‌های محافظه‌کار که مایل به موضع‌گیری و مبارزه هستند. با این حال، ستیزه‌جویی آنها باید در پرتو برخی از جنبه‌های خاص میراث آنها درک شود. در اواخر قرن نوزدهم، پروتستانتیسم آمریکایی به تدریج بین لیبرال‌هایی تقسیم شدند که دیدگاه‌های علمی جدید و انتقادی را که در تضاد با کتاب مقدس و مدافعان انجیلی‌گرایی سنتی‌تر بودند، می‌پذیرفتند.

اغلب «سنت‌گرایان» در تأیید پیش‌گویی‌های آخرالزمانی در مورد نابودی قریب‌الوقوع تمدن مدرن و بازگشت مسیح نیز مبتکر بودند. در دهه 1920، یک جنبش «بنیادگرا» تمام عیار در اعتراض به تغییرات الهیاتی در کلیساها، آموزش تکامل بیولوژیکی در مدارس و تغییر آداب و رسوم در فرهنگ شکل گرفت.

بنیادگرایان اغلب با انگیزه‌هایی برای جدا شدن از فرهنگ محکوم شده مدرن یا پس گرفتن آمریکا به عنوان یک ملت مسیحی درگیر بودند. حتی با وجود چنین تنش‌هایی، بنیادگرایان شبکه‌هایی از مبشرین و اوانجلیست‌ها، کنفرانس‌های مربوط به کتاب مقدس، مؤسسات مرتبط با کتاب مقدس، و نهادهایی برای چنین مأموریت‌هایی را ایجاد کردند. این‌ها در جنبش‌های مذهبی عمده‌ای که ثابت کردند قدرت ماندگاری قابل‌توجهی داشتند، ادغام شدند.

با آغاز دهه 1970، انگیزه‌های بنیادگرایانه منجر به افزایش بسیج آشکار سیاسی و ظهور راست مذهبی شد. در قرن بیست و یکم، اشتیاق مبارزه بنیادگرایانه برای حفظ خلوص عقیدتی و رفتاری کتاب مقدس در کلیساها همچنان قوی بود، اما بیشتر تحت‌الشعاع انگیزه‌های عمومی‌تر ملی‌گرایی مسیحی و حزب‌گرایی و طرفداری سیاسی قرار داشت.

این کتاب در شش بخش تنظیم شده است. «پیش از بنیادگرایی»، «شکل‌گیری ائتلاف»، «تقدس»، «دفاع از باور و عقیده»، «مسیحیت و فرهنگ»، «سال‌های حیاتی:1917 تا 1925»، «بنیادگرایی؛ دیروز و امروز» و «چه اتفاقی برای بنیادگرایی در قرن 21 افتاده است» از جمله بخش‌ها و فصول این کتاب به شمار می‌روند.

«جورج مارسدن» نویسنده این اثر، استاد بازنشسته تاریخ در دانشگاه نوتردام آمریکا و محقق برجسته در تاریخ مسیحیت در حوزه الهیات کالوین است. او آثار عمده‌ای در موضوعات مختلف در مورد دین و تاریخ و فرهنگ آمریکایی منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها