یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
دشمن می‌خواهد فرهنگ منحط خود را جایگزین فرهنگ ارزشی ایرانی و اسلامی کند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در دیدارِ دست‌اندکاران هفته کتاب در استان، گفت: دشمن می‌خواهد فرهنگ منحط خود را جایگزین فرهنگ ارزشی ایرانی و اسلامی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، عمران خودآموز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در جریان دیدارِ مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و کتابخانه‌های عمومی و تعدادی از ناشران، مؤلفان و کتابداران با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام به تشریح برنامه‌های هفته کتاب در استان پرداخت و ادامه داد: به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی برنامه‌های متنوعی در سطح اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی ازجمله کتابخانه‌های عمومی استان با هدف ارتقا و توسعه فرهنگ کتابخوانی برگزار می‌شود.
 
وی با بیان اینکه تا پایان آبان‌ماه سال جاری مجوز چاپ ۱۹۰ عنوان کتاب صادر شده است، یادآور شد: یکی از برنامه‌های محوری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی، پایتخت کتاب ایران است که در طول سال ارزیابی‌های لازم در سطح استان‌های مختلف کشور در خصوص توسعه و ترویج مطالعه انجام می‌شود که در تلاش هستیم که با اجرای برنامه‌های مختلف در راستای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه استان ایلام به عنوان پایتخت کتاب معرفی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام بیان کرد: تجلیل از فعالان کتاب و کتابخوانی و مروجان کتاب، برگزاری جلسات نقد بررسی کتاب، برگزاری جایزه کتاب سال استان ایلام، تدوین و چاپ ۵ عنوان کتاب با موضوع کرونا به همت اهالی قلم و رسانه و برگزاری مراسم رونمایی از این آثار و افتتاح کتابخانه فرهنگ، هنری و ارتباطات در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد اسلامی ازجمله برنامه‌های گرامیداشت هفته کتاب در استان بوده است.
 
وی با بیان اینکه سال گذشته ۶۰ هزار نسخه کتاب به مراکز مختلف علمی، فرهنگی و هنری و کتابخانه‌ای در استان اهدا شده، ابراز کرد: تا پایان سال جاری نیز ۱۰۰ هزار جلد کتاب، به یاد و نام شهدای عزیز در قالب کمیته فرهنگی و تولیدات هنری کنگره سه هزار شهید استان ایلام در مناطق مختلف استان ایلام به ویژه مناطق کم برخوردار استان اهدا شود.

عمران خودآموز همچنین که از فعالیت‌های حوزه کتاب در یک سال گذشته گزارش می‌داد، با اشاره به فعالیت‌های متراکم دفتر نمایندگی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) و بازتاب مطالب آن در جامعه مخاطب خودش در استان، گفت: خبرگزاری ایبنا در ایلام رسانه‌ای به‌روز، کارآمد، فعال و اثرگذار است.
 
 

در ادامه سمیه حیدری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان ایلام ۵۲ باب کتابخانه عمومی فعالیت دارند و پذیرای علاقه‌مندان به کتاب هستند، افزود: از این میزان ۶ باب کتابخانه مشارکتی و ۳۲ باب کتابخانه شهری و ۱۴ باب کتابخانه روستایی فعالیت دارند.
 
وی با اشاره به افتتاح ۴ واحد کتابخانه پیشخوان در مناطق روستایی استان، یادآور شد: این پیشخوان‌های کتاب در روستاها، کتاب مورد نیاز علاقه‌مندان و جوانان روستا را تامین می‌کند که خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی در این مناطق مواجه شده است.
 
حیدری با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۲۴ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان بوده‌اند، افزود: در سال جاری نیز به دلیل شرایط کرونا اکثر کتابخانه‌ها تعطیل بوده‌اند و با فعالیت مجدد کتابخانه‌ها، با استقبال بسیاری خوبی از سوی اقشار مختلف مردم و نسل جوان با برداشتن محدودیت‌ها در کتابخانه‌ها مواجه شده‌ایم.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام تصریح کرد: سال گذشته با وجود شرایط کرونا در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی در بستر فضای مجازی فعالیت‌های بسیار خوبی برگزار و بیش از ۱۳ هزار برنامه در سطح فضای مجازی در ایام کرونا اجرا شده است.


در ادامه حجت‌الاسلام کریمی‌تبار نماینده ولی فقیه و امام جمعه‌ ایلام ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی و تقدیر از تلاش‌های انجام‌شده در حوزه چاپ و نشر کتاب گفت: کتاب پیونددهنده نسل جوان با فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی و فرهیختگان حوزه کتاب استان به جامعه معرفی شوند.

وی با بیان اینکه امروز نیاز داریم با ابزارهای مختلف فرهنگ کتابخوانی درجامعه توسعه یابد، گفت: سرمایه‌گذاری‌کردن برای کتاب و ارتباط با کتابخانه‌ها، بسترساز توسعه کشور است. مقوله کتاب و کتابخوانی جایگاه ارزشمندی در جامعه و فرهنگ اسلامی دارد و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی زمینه‌ساز رشد و توسعه و رسیدن به اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
 
امام جمعه ایلام با اشاره به پیشینه توانمند و تمدن ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف، ابراز کرد: کتاب هم حافظ تمدن و هم محصول تمدن است، کتاب می‌تواند امام جمعه باشد و یک نویسنده می‌تواند با کتاب داشته‌ها و علم خود را به دیگران عرضه کند و این عرضه علم و دانش آنچنان ارزشمند است که می‌تواند در سطح جامعه تاثیرگذار باشد.
 
وی با بیان اینکه این آثار ماندگار در هر زمانی که مورد توجه پژوهشگران و محققان قرار گیرد، معرف فرهنگ و تمدن است، ابراز کرد: بالاترین فقر برای یک جامعه فقر مادی نیست بلکه فقر فرهنگی است و بدتر آنجایی است که انسان نیاز به کتاب پیدا نکند و با کتاب مانوس نباشد.
 
وی تصریح کرد: نگاه و دیدگاه فرهنگ اسلام درباره کتاب بسیار زیباست و اعجاز دین ما، کتاب قرآن کریم است که لحظه به لحظه در طول تاریخ و در آینده نیز انسان را مبارزه می‌طلب و هیچ کسی توانایی هماوردی با قرآن کریم ندارد.
 
امام جمعه ایلام با اشاره به اینکه امروز نیاز داریم با ابزارهای مختلف فرهنگ کتابخوانی در جامعه توسعه یابد، افزود: امروز نیاز داریم که با کتاب مانوس باشیم و برای توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باید تلاش کرد.
 
حجت‌الاسلام کریمی‌تبار با بیان اینکه سرمایه‌گذاری کردن برای کتاب و ارتباط با کتابخانه‌ها، بسترساز توسعه کشور است، افزود: اولین اقدام ما در این رابطه نیز باید فرهنگسازی باشد و رسانه‌ها نقش مهمی در توسعه، تشویق و ترغیب جامعه در گسترش فرهنگ مطالعه دارند.
 
وی با بیان اینکه خلأ ارتباط با کتاب با فضای مجازی پر شده است؛ ولی هیچگاه نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد، تصریح کرد: امروز نیاز است با فرهنگ‌سازی، جوانان و نوجوانان ما وقت خود را در کتابخانه‌ها سپری کنند، کتاب ویژگی‌های خاصی دارد که قابل مقایسه با فضای مجازی نیست.
 
امام جمعه ایلام با تقدیر از فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه کتابخوانی، گفت: زحماتی که انجام شده، قابل تقدیر است؛ اما با نقطه مطلوب فاصله داریم، نویسندگان و صاحبان قلم در استان نیز باید تلاش کنند که متناسب با نیاز جامعه قلم زده و افکار جامعه را اقناع کنند و نویسندگان و فرهیختگان حوزه کتاب استان به جامعه معرفی و از آنان تجلیل و تکریم شود.

حجت الاسلام کریمی‌تبار گفت: تحلیل و تکریم از شخصیت‌های فرهنگی و دوستدار کتاب نویسندگان و الگوسازی از چنین شخصیت‌هایی و زمینه‌سازی فروش کتاب و توجه به اقتصاد ناشران می‌تواند مشوقی برای اهل قلم در راستای تولید محتوای فاخر باشد.
 
وی با بیان اینکه با توجه به شرایط جامعه و نسل جوانی که داریم، باید بر فرهنگ و ارزش‌های این نسل باید تلاش کرد، ابراز کرد: دشمن تلاش دارد ما را از پیشینه افتخارآمیزی که داریم، جدا کند و فرهنگ ایثار و شهادت و تمدن کهن ایرانی اسلامی ما به نسل جوان منتقل نشود و فرهنگ منحط خود را جایگزین فرهنگ ارزشی ایرانی و اسلامی کند.
 
امام جمعه ایلام با بیان اینکه بنیان خانواده در غرب فروپاشیده است، خاطرنشان کرد: دشمنان تلاش می‌کنند که ارکان و بنیاد خانواده را دچار آسیب کرده و ما را از فرهنگ غنی اسلامی جدا کنند و کتاب و کتابخوانی می‌تواند زمینه‌ساز پیوند نسل جوان با فرهنگ غنی اسلامی باشد.
 
در ادامه تعدادی از ناشران مؤلفان و کتابداران به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها