پنجشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹
دهمین دوره جایزه ادبی یوسف در اردبیل کلید خورد

مسئول ادبیات و انتشارات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل از اعلام فراخوان دهمین دوره جایزه ادبی یوسف در اردبیل خبر داد.

حاتم رسولی، مسئول ادبیات و انتشارات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، گفت: اداره‏ کل حفظ آثار و نشر ارزش‏‌های دفاع مقدس اردبیل، به‌منظور انعکاس و انتقال میراث گرانسنگ هشت سال دفاع مقدس، دهمین جایزه ادبی یوسف (داستان‌های کوتاه دفاع مقدس) را در دو بخش بزرگسال و نوجوان و بخش ویژه (داستان شهیدان) برگزار می‏‌کند.
 
وی افزود: شرط اختصاصی بخش بزرگسال و نوجوان این است که موضوع اصلی داستان ارسالی دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان سلامت باشد و حجم اثر از 4هزار کلمه تجاوز نکند.
 
رسولی اضافه کرد: در بخش ویژه موضوع اصلی داستان ارسالی باید مقطعی برجسته از زندگی یکی از شهدای دفاع مقدس یا مدافع حرم استان باشد؛ ضمن اینکه در این آثار پایبندی به واقعیت شرط اصلی در نظر گرفته شود؛ یعنی نویسندگان با تحقیق و مطالعه در زندگی شهدا و با انتخاب مقطعی برجسته از زندگی آنها، با بهره‌گیری از عناصر داستانی همچون عمل داستانی، توصیف، صحنه‌پردازی و دیالوگ، به نگارش داستان (و نه زندگی‌نامه یا خاطره) بپردازند و حجم اثر ارسالی نیز از 3هزار کلمه تجاوز نکند.
 
وی ادامه داد: از شرایط عمومی این جایزه این است که داستان‏‌های ارسالی قبلاً در کتاب مستقل یا مشترک یا نشریه‌ای منتشر نشده باشد؛ همچنین، با توجه به ثبت آثار در دبیرخانه مرکزی، نویسندگان فقط می‌توانند در یک استان شرکت کنند و در صورت شرکت در استان‌های مختلف، از داوری کنار گذاشته می‌شوند.

مسئول ادبیات و انتشارات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل  تصریح کرد: توجه به ویژگی‌های بومی هر استان، پرداخت به حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان هر استان در عملیات‌ها و یگان‌های آن استان، یا عوارض و تبعات این حماسه‌آفرینی در استان، شخصیت‏‌های شناخته ‏شده دفاع مقدسِ استان، استفاده از زبان و گویش‏‌های محلی، امتیاز ویژه خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه آثار باید به صورت تایپی در قالب فایل word ارسال شود، گفت: از نظر تعداد محدودیتی برای ارسال آثار وجود ندارد؛ ضمن اینکه  لازم است نام، سال تولد، تحصیلات، آدرس محل سکونت و شماره تماس در انتهای داستان درج شود.
 
رسولی تصریح کرد: داستان‏‌های سه بخش بزرگسال، نوجوان و شهدا به‏طور جداگانه داوری می‌شود که جوایز  نیز جداگانه اهدا خواهد شد؛ همچنین، داستان‏‌های منتخب استان‌ها، برای انتخاب آثار برتر در بخش ملی ارسال و جوایز جداگانه‌ای به برگزیدگان آن اهدا خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه نتایج برگزاری مراسم ملی در بهمن ماه 1400 اعلام می‌شود، گفت: آثار برتر هر سه بخش، ویرایش شده و در مجموعه‏‌های جداگانه چاپ خواهد شد؛ بر این اساس، علاقه‌مندان می‏‌توانند آثار خود را حداکثر تا 20 شهریور 1400، به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‏‌های دفاع مقدس اردبیل ارسال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها