سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
«گروتِسکده» یک شیرازی روی پیشخوان کتابفروشی‌ها

«سید محمدامین آل‌یس» نویسنده، شاعر و نقاش جوان شیرازی، که او را با تخلص ادبی «سَـماآ» نیز می‌شناسند، در ۳۳ سالگی هفتمین کتاب تالیفی خود را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، این اثر که در اواخر سال 1399 نگارش شده، نمایشنامه‌ای 110 صفحه‌ای در قطع رقعی است که توسط انتشارات پژهان در شیراز به مرحله نشر رسیده و اوایل تیر 1400 روانه بازار کتاب شده است.
‍‍
از «آل‌یس» پیش از این، نمایشنامه‌های جنگل سپید، پیتزا گوشت و قارچ، آخرین سفر تاریخی برای آرامشِ سبز، کافه خاطرات، زیرزمین پلاک آخر، تنالیته معاصی اثری روی تخته سیاه نیز در سال‌های گذشته منتشر شده که از این میان، نمایشنامه زیرزمین، پلاک آخر در سال 1398 موفق به کسب جایزه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان برای نویسندگی، ایده‌پردازی و طراحی شده بود.
 
همانطور که از نام و عنوان این کتاب مشخص است، «گروتِسکده» نمایشنامه‌ای گروتسک است. گروتِسک نوعی از طنز در ادبیات و هنر است که بسیار شبیه به طنز سیاه بوده ولی با آن تفاوت‌هایی دارد. در لغت، هر چیزِ تحریف شده، زشت، غیرعادی، خیالی یا باورنکردنی را گروتسک یا عجیب و غریب می‌گویند. گروتسک، مخاطب را در میان خنده و هراس، معلق می‌گذارد. تردید بین خندیدن یا وحشت کردن؛ بلاتکلیف میان مضحک بودن و سیاه بودنِ محتوا. گروتسـکده را در کنار نمایشنامه پیتزا گوشت و قارچ، می‌توان متفاوت‌ترین آثار از این نویسنده در زمینه نمایشنامه‌نویسی دانست.
 
«آل‌یس» ایده این نمایش‌نامه را حاصل کنجکاوی خود برای نوشتن در ژانرها و موضوعات مختلف می‌داند؛ او همچنین در مورد انتشار کتاب‌هایش، از روند مثبت و تعامل سازنده انتشارات پژهانُ تقدیر کرده و حسن مدیریت و رفتار حرفه‌ای این نشر شیرازی را موجب تسهیل در فرایند کار و نیز دل‌گرمیِ نویسندگان دانسته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها