دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹
هنوز نانوشته‌های بسیاری از جنگ و دفاع داریم

هوشنگ عبدی، جانباز اردبیلی گفت: بعد از ۴۰ سال، در حالی وقایع جنگ را می‌نویسیم که هنوز نانوشته‌های بسیاری از جنگ تحمیلی و دفاع مقدس داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، روز گذشته در جریان آغاز برگزاری کارگاه‌های خاطره‌نگاری و داستان‌نویسی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اردبیل که در سالن اجتماعات موزه دفاع مقدس این شهر برگزار شد،  هوشنگ عبدی اظهار کرد: برخی معتقدند خاطره را باید در همان زمان وقوع نوشت؛ در برابر، نظرات مخالفی هم داریم، اما خود من به این نتیجه رسیده‌ام که در امر مهم خاطره‌نگاری از جنگ تحمیلی و دفاع مقدس کوتاهی‌هایی صورت گرفته است که بخشی از آن مربوط به آموزش شیوه‌های درست خاطره‌نویسی است و بخشی نیز به فرصت‌هایی که از دست داده‌ایم.

نویسنده کتاب «تشنه در آتش» که خاطرات شفاهی خود را در این اثر گرد آورده است، افزود: بعدها تصمیم گرفتم، در عرصه‌های گوناگون، دفتری به همراه داشته باشم و نکاتی را که به نظرم لازم می‌آمد یادداشت کنم.

پژوهشگر و نویسنده «بر مدار مد» تصریح کرد: امروز می‌بینیم که تیراژ یک‌میلیونی در ژاپن، چنان صفی از متقاضیان را با خود همراه می‌کند که حتی قابل قیاس با صف مرغ و روغن ما نیست؛ این بدان معناست که در چنین مواردی فرهنگ ما جای نقد دارد.

وی ضمن بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس و دفاع از حرم، اضافه کرد: بعد از ۴۰ سال در حالی وقایع جنگ را می‌نویسیم که هنوز نانوشته‌های بسیاری از جنگ و دفاع داریم؛ با این وجود، برخی راضی به انجام آن به شکل خودنوشت یا حتی همکاری با نویسندگان این حوزه نیستند.

جانباز دفاع مقدس و مدافع حرم ادامه داد: کتاب «اینجا به کسی نوبل نمی‌دهند» نتیجه یادداشت‌های روزانه من از جنگ با داعش و دفاع از حریم اهل‌بیت(ع) در سوریه است؛ به این شکل که عمار احمدی حدود 4 دفتر از دست‌نوشته‌های من را به سبک کتاب‌های تک‌نگاری و خاطره‌نگاری بازنویسی کرده است.

عبدی با بیان اینکه این نوشته‌ها حاصل دو سال حضور در جبهه‌های نبرد علیه جریان‌های تکفیری است، اضافه کرد: این نوشته‌ها مستند بوده و حتی بخش‌هایی از آن در میدان نبرد و در سنگر نوشته شده است.

امروز جنگ خاموش پشت درهای بسته اتفاق می‌افتد
پری آخته، نخستین بانوی خاطره‌نگار شمال‌غرب کشور و مدرس داستان‌نویسی نیز با ابراز امیدواری از این که نسل جدید نو قلمی که در مسیر خاطره‌نگاری و داستان‌نویسی گام گذاشته‌اند، آثار ماندگاری را بیافرینند، گفت: قصه را برای خواباندن و داستان را برای بیداری نقل می‌کنند، اما امروز وظیفه ما بیداری و بیدارکردن است.

وی افزود: در قصه همه‌چیز سیاه و سفید است؛ اما در واقعیت انسان‌ها هرگز سیاه کامل یا سفید کامل نیستند، بنابراین در داستان، سیاهِ سیاه و سفیدِ سفید نمی‌آفرینیم.

آخته اضافه کرد: تاریخ‌نگاری جدا از خاطره‌نگاری است، حتی زندگی‌نامه‌نویسی و مستندنگاری نیز متفاوت از این‌ها بوده و هریک، مقوله مستقلی به شمار می‌آیند؛ چون از منظر متفاوتی به آنها نگاه می‌کنیم.

وی که داوری چندین جشنواره داستان را در کارنامه خود دارد، ادامه داد: در جریان جنگ هشت‌ساله -که آن را رویدادی تحمیلی می‌دانیم- هدف نخست، دین بود و دوم، شرافت و انسانیت؛ بر این اساس، در خاطره‌نگاری، ما در مقام نویسنده، با شهدا، جانبازان، رزمندگان و ایثارگران همراه هستیم؛ چون قرار است وقایعی را که بر آنان گذشته مکتوب کنیم تا ماندگار شوند.
 

آخته در توضیح این که چطور جنگی در سوریه اتفاق می‌افتد؛ اما اردبیل نیز درگیر آن می‌شود، گفت: زندگی نسیم سلطانی، همسر شهید هاشم دهقانی‌نیا، اولین شهید مدافع حرم استان اردبیل را در نظر بگیرید؛ وی از پاسداران جوان تیپ 37 سپاه حضرت عباس (ع) و از رزمی‌کاران زبده استان بود که به جمع مدافعان حرم پیوست و پس از شهادت، پیکر مطهرش دو ماه و 23 روز در خاک دشمن از دید دشمنان ترویست مخفی ماند.

وی افزود: ماحصل  چهار سال‌ونیم زندگی مشترک، دوقلوهایی هستند که فقط ده ماه از مهر پدرانه بهره برده‌اند و سلطانی با دو فرزند کوچک، جنگ را در هنوز و هر روز زندگی خود بارها تجربه می‌کند، وقتی در مراحل مختلف زندگی با مشکل مواجه می‌شود؛ یا در زندگی جانبازی موجی که خود، همسر و فرزندانش را ناخواسته می‌رنجاند و هر روز زندگی آنان بر جنجال می‌گذرد.

آخته با تأکید بر اینکه این جنگ خاموش پشت درهای بسته است، تصریح کرد: نوقلمان ما باید بنویسند و پلی باشند برای آشتی نسل دیروز، نسل امروز و نسل‌های آینده؛ اما این اتفاق با «شعار» شدنی نیست، تنها با «عمل» ممکن می‌شود برای ساختن این پل، ابزار ما واژه و خاکریز ما قلم است. باید بدانیم چه می نویسیم و برای چه می‌نویسیم.


اردبیل به زودی میزبان جشنواره‌های ادبی خواهد بود
حاتم رسولی، مدیر ادبیات و انتشارات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل نیز گفت: در سال جاری، طبق برنامه از پیش ‌تعیین‌شده، جشنواره داستان کوتاه یوسف و جشنواره شعر خواهیم داشت و در تدارک این هستیم که جشنواره خاطره‌نویسی را هم برگزار کنیم.

وی افزود: این رویداد با همکاری بسیج هنرمندان و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس عملی اتفاق خواهد افتاد و همچون سال‌های گذشته آثار منتخب در قالب کتاب چاپ خواهد شذ.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها