شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
خاطرات همسر شهید بابانظر در کتاب «حاج آقای ما» منتشر می‌شود

«مرضیه نظرنژاد» همسر صبور و فداکار سردار شهید محمدحسن نظرنژاد (بابانظر) از فرماندهان برجسته دفاع مقدس درگذشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، پیکر مرحومه مرضیه نظرنژاد، همسر سردار شهید محمدحسن نظرنژاد روز گذشته (جمعه 20 فروردین) پس از برگزاری نماز جمعه در حرم مطهر رضوی تشییع و در قطعه شهدای بهشت رضا (ع) مشهد به خاک سپرده شد.
 
مرضیه نظرنژاد که دختر عموی محمدحسن نظرنژاد یا همان «بابا نظر» معروف دوران دفاع مقدس است، سال‌های سال چه در زمان دفاع مقدس و حضور طولانی مدت بابانظر در عملیات‌های مختلف و چه پس از جنگ که جراحات ناشی از آن بر پیکر همسرش سختی‌هایی را به همراه داشت، صبورانه و زینب‌وار یار و همراه همسر شهیدش بود.
 
او پس از دفاع مقدس مادری بود که باید با وجود تمام مشکلات به پرستاری از همسرش می‌پرداخت؛ آنطور که اطرافیان او می‌گویند در تمامی این سال‌ها مرضیه نظرنژاد در کوران مشکلات هیچ‌گاه لب به گلایه نگشود و همواره مانند کوهی استوار در کنار خانواده ایستاده بود. روحیه‌ای که حتی پس از شهادت شهید بابانظر در سال 1375 همچنان حفظ شده بود تا اینکه پنج شنبه هفته گذشته روح این بانوی فداکار پس از سال‌ها دوری به همسر شهیدش پیوست.
 
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد با صدور پیامی درگذشت همسر سردار سرافراز دوران دفاع مقدس، شهید محمدحسن نظرنژاد (بابانظر) را تسلیت گفت. آیت‌ الله علم‌الهدی در پیام خود نوشته است: «رحلت جانگداز بانوی انقلابی، همسر شهید نظرنژاد موجب تأثر خاطر گردید. او ‌که در همه مجاهدات این شهید، همگام و شریک او بود، شهید هدفمندی که در بین رزمندگان جبهه، دارای جنبه ابویت بود و او را «بابانظر» خطاب می‌کردند، این بانو نیز در مشارکت با این شهید و خدمات پشت جبهه‌اش، مادر رزمندگان به حساب می‌آمد. این داغ جانگداز را به فرزندان برومند این بانو که سالیان دراز، هم نقش مادر و هم نقش پدر برای آنان داشته، تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم این خواهر ولایت‌مدار با صدیقه اطهر علیها السلام و زینب کبری سلام‌ا... علیها محشور گردد.»
 

 
همچنین محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پی درگذشت همسـر شهید نـظـرنژاد (بابانظر) پیام تسلیتی صادر کرد. در بخشی از این پیام آمده است: مرحومه نظرنژاد مانند تمامی همسران فداکار و از خود گذشته جانبازان، عمر شریف خود را وقف کاهش آلام همسر شهید خود کرد و سرانجام پس از تحمل چند سال رنج دوری، اکنون به آرزوی خود رسید و به همسر شهید خود ملحق شد.

تولیت آستان قدس رضوی نیز با صدور پیامی درگذشت همسر سردار سرافراز دوران دفاع مقدس «شهید محمد حسن نظرنژاد (بابانظر)» را تسلیت گفت. در پیام حجت الاسلام و المسلمین مروی آمده است: «درگذشت بانوی مجاهد و انقلابی «حاجیه خانم نظرنژاد» همسر گرامی و صبور سردار سرافراز دفاع مقدس «شهید محمد حسن نظرنژاد (بابانظر)» را به فرزندان ایشان و سایر بازماندگان محترم تسلیت عرض نموده، در جوار بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام علو مرتبت و رفعت درجات همسران شهدا به ویژه آن بانوی مؤمنه و پارسا را از درگاه ایزد منان مسئلت می‌نمایم.»
 
انتشارات ستاره‌ها نیز با انتشار مطلبی اعلام کرده است، روایت‌ها و خاطرات مرحومه مرضیه نظرنژاد در کتابی با عنوان «حاج آقای ما» تهیه و در نوبت چاپ قرار دارد و نوشته است:
حسین نیری: اولین بار حدود سال‌های ۸۰ با حاج آقای سعادتی وارد خانه‌شان شدیم. پذیرفت برای ما حرف بزند و شد مثل مادرم.
«حاج آقای ما» از زبانش نمی‌افتاد وقتی خاطراتش را تعریف می‌کرد.
چقدر قشنگ می‌گفت: «حاج آقای ما» عاشق کله‌پاچه بود!
 کتاب «حاج آقای ما» خاطرات شفاهی مرحوم مرضیه نظرنژاد همسر سردار شهید بابانظر به قلم حسین نیّری از انتشارات ستاره‌ها در نوبت چاپ است.
 
یادآوری می‌شود سردار شهید محمدحسن نظرنژاد - معروف به بابانظر - در هشت سال جنگ تحمیلی در جبهه‌های جنگ حضور یافت. او سال‌ها در جبهه‌ها جنگید و در عملیات‌های فتح بستان، والفجر مقدماتی، والفجر یک، خیبر، بدر، والفجر 9، والفجر هشت، کربلای یک، دو، چهار، پنج و هشت، نصر هفت و هشت و فتح المبین حضور یافت و در مرداد 1375، ﺑـﺮ اﺛـﺮ ﺗﻨﮕﻰ ﻧﻔﺲ و اﻳﺴﺖ قلبی در ارﺗﻔﺎﻋﺎت اﺷﻨﻮﻳﻪ ﻛﺮدﺳﺘﺎن ﻛﻪ ﻧﺎﺷـﻰ از جراحات‌های ﺣﺎﺻـﻞ ﺟﻨﮓ ﺑﻮد، ﺑﻪ ﺷﻬﺎدت رﺳﻴﺪ.
همچنین پیش از این کتابی با عنوان «بابانظر» توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده‌ است. این کتاب حاصل مصاحبه‌های شفاهی با سردار شهید محمدحسن نظرنژاد است که طی آن خاطرات راوی پیرامون انقلاب و جنگ تحمیلی بیان می‌شود. مصاحبه‌های این کتاب توسط سیدحسین بیضایی انجام گرفته‌است و تدوین آن را مصطفی رحیمی به عهده داشته‌ است.
 
فروردین 1392 مقام معظم رهبری با حضور سرزده در منزل شهید بابانظر در مشهد با همسر و فرزندان وی ساعتی را به گفتگو پرداختند و در آن رهبری جلسه اعلام کردند، کتاب «بابانظر» را مطالعه کردند.
 
کتاب «بابانظر» شهریور 1388 با تیراژ بیست هزار نسخه وارد بازار کتاب شد و طی اولین سال انتشار (از شهریور ۱۳۸۸ تا شهریور ۱۳۸۹) بیست و چهار بار تجدید چاپ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها