شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
نمایشگاه مجازی کتاب برای ناشران حکم تنفس مصنوعی داشت

آتشین‌جان فروش حجم نقدینگی به‌دست‌آمده از نمایشگاه مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را در حکم جان تازه و تنفس مصنوعی برای ناشرانی می‌داند که در شرایط سخت اقتصادی و کرونا فعالیت دارند.

 تبسم آتشین‌جان، مدیر نشر حوض نقره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه مشکلات اساسی در نمایشگاه مجازی کتاب بعد از چند روز رفع شدند، گفت: فعالیت در شرایط روزهای نخست نمایشگاه مجازی کتاب واقعا برای ناشران سخت بود، زیرا قطع و وصلی‌های مکرر باعث می‌شد همکاران مجبور بشوند روند ثبت و بررسی سفارش‌ها را مجددا از ابتدا انجام بدهند؛ اما به تدریج سایت نمایشگاه مجازی کتاب ارتقا پیدا کرد یا دامنه بیشتری را به نمایشگاه اختصاص دادند. در کل؛ خلاف چیزی که درباره نحوه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در نظر داشتیم، بازخورد خیلی خوبی گرفتیم.

او با تأکید بر اینکه نمایشگاه مجازی کتاب نمی‌تواند بهتر از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد، ادامه داد: هنوز به آن اندازه از بلوغ برای استفاده از فضای مجازی نرسید‌ه‌ایم که نمایشگاه مجازی را جایگزین نمایشگاه فیزیکی کنیم؛ چراکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بن‌مایه خوبی از نقدینگی به ناشران می‌داد.
آتشین‌جان با اشاره به اینکه در نمایشگاه مجازی کتاب حدود نصف نمایشگاه بین‌المللی کتاب فروش داشته‌است، بیان کرد: این میزان فروش کتاب در عناوین به علت افزایش قیمت پشت جلد کتاب‌هامان و معادل یک سوم آخرین نمایشگاه بین‌المللی‌ است، اما این فرم از برگزاری نمایشگاه، امکان دسترسی به کتاب را برای همه‌ هموطنان در اقصا نقاط ایران فراهم آورد.

او معتقد است این نحوه از برگزاری از برخی از آسیب‌های نمایشگاه در سال‌های قبل از قبیل استفاده از رانت، بن کتاب و معامله‌ آن در این دوران هم جلوگیری کرده است.
به گفته مدیر نشر  حوض نقره، بزرگترین عیب نمایشگاه مجازی کتاب بعد از مسأله دسترسی اینترنتی، این است که ناشران کوچکی که عناوین شایسته و ارزنده‌ای دارند، مجال تبلیغ و دیده‌شدن و مواجهه با خریدار پیدا نمی‌کنند. او ادامه داد: ۳۰۰ عنوان کتاب در سامانه نمایشگاه مجازی کتاب ثبت کردیم اما بیشتر فروش بر اساس 100 عنوان از کتاب‌های ما بود. این درحالی است که حدود ۶۰ عنوان از کتاب‌های حوض نقره در دوران همه‌گیری بیماری کووید19 منتشر شده‌است و مردم هنوز این کتاب‌ها را نمی‌شناسند.

این ناشر با بیان اعلام رضایت از میزان فروش نمایشگاهی خود، حجم نقدینگی به‌دست‌آمده از نمایشگاه مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را در حکم جان تازه و تنفس مصنوعی برای ناشرانی خواند که در شرایط سخت اقتصادی و کرونا، با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند.

آتشین‌جان با بیان اینکه پیش از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، به این سبک از نمایشگاه با لبخندی ازسر ناامیدی نگاه می‌کرد، ادامه داد: در طول نمایشگاه با خیلی از ناشران صحبت کردم، خیلی از آن‌ها از توجه مردم به خصوص در شهرهای دور بسیار شگفت‌زده بودند و این واقعاً دل‌انگیز بود که فردی از جهرم یا چابهار کتاب سفارش می‌داد. انرژی زیادی برای بسته‌بندی انجام و کاغذ زیادی برای پرینت و بسته‌بندی مصرف شد، اما اینکه مردم در شرایط کرونا از کتاب دور نبودند، نشان دهنده این است که کار نشدنی، شدنی شد.

مدیر نشر حوض نقره برای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه کتاب در دوران پساکرونا پیشنهاد کرد: در تاریخ همیشگی، نمایشگاه فیزیکی را داشته‌باشیم و همچنین نمایشگاه مجازی کتاب را هم اواسط سال یا در ماه بهمن داشته‌باشیم؛ زیرا در نمایشگاه فیزیکی ارتباط مستقیم با مخاطبان، بازخورد خوبی به ناشران می‌دهد. در آنجا ناشران با نقدها و نظر خریداران در باره تولیدات خود آشنا می‌شوند. در هر صورت بودن نمایشگاه بهتر از نبودنش است.

به گفته او در کل، دغدغه‌ همیشگی جذابیت خرید نمایشگاهی برای بدنه‌ نشر آسیبی ا‌ست که کتاب‌فروشان از این عرضه مستقیم می‌بینند و بی‌شک باید همه‌ جوانب را در نظر گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط