شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
چاپ دلنوشته‌های نویسندگان اردبیلی در رثای شهید سلیمانی

گردآورنده مجموعه دلنوشته‌های «آخرین پرواز» گفت: چند کتاب پیش از این مجموعه در دست آماده‌سازی برای انتشار بود، اما روال کار، خود‌به‌خود به سمتی برگشت که کارهای این اثر خارج از نوبت انجام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، «آخرین پرواز» عنوان کتابی حاوی دلنوشته‌هایی برای شهید حاج قاسم سلیمانی است از 24 نویسنده اردبیلی که به کوشش حاتم رسولی، در 80 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه، به قیمت 25 هزار تومان از سوی انتشارات خط هشت به‌مناسبت نخستین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی منتشر شد.

رسولی در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: پس از شهادت جانسوز حاج قاسم سلیمانی اتفاقات مختلفی افتاد و مردم بنا به نوع کار و هنر خود به انحای مختلف برای شیر مرد عرصه مقاومت عزاداری کردند. من هم فکر کردم کاری باید انجام شود. هر گاه از منظر هنری به وقایعی که در جامعه اتفاق می‌افتد، نگاه کنیم، آن رویداد ماندگارتر خواهد بود؛ چنانکه خود ما با توجه به آثار هنری پیشینیان نظیر تاریخ، فیلم، داستان، نقاشی، خوشنویسی و ... به مطالعه پرداختیم.

گردآورنده مجموعه دلنوشته‌های «آخرین پرواز» تصریح کرد: احساس کردم در کنار آثار متعدد در زمینه داستان و شعر، می‌توانیم از جنبه دیگری نیز به موضوع بپردازیم؛ از آنجا که هنر، جوشش درونی احساسات یک فرد است؛ غلیان می‌یابد و به اثری هنری بدل می‌شود، این ایده تداعی شد که دلنوشته‌هایی را گردآوری کنیم.

وی ادامه داد: با افرادی که در این زمینه تبحر دارند تماس گرفتم و از حدود 24 نفر، آثاری گرد آمد که به‌همت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حمایت‌های مدیرکل اداره و همکاری انتشارات خط هشت که از انتشارات برجسته حوزه دفاع مقدس است، کتاب را آماده کردیم.

مسئول ادبیات و انتشارات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل اضافه کرد: جالب اینکه چند کتاب پیش از این مجموعه در دست آماده‌سازی برای انتشار بود، اما روال کار، خود به خود به سمتی برگشت که کارهای این اثر خارج از نوبت انجام گیرد.

وی افزود: عجیب اینکه به من گفتند کاش زودتر آماده می‌شد تا به مراسم تهران برسانیم؛ به ناگاه اتفاقی رقم خورد که دکتر فاطمی، معاون رئیس سازمان، میهمان ما شدند و وقتی اثر را دیدند، از ما خواستند تعدادی از این کتاب‌ها را برای حضور در مراسم در اختیارشان بگذاریم. من این رخدادها را مثبت و روشن تلقی می‌کنم؛ چرا که کار از دل برآمد و انجام شد.

رسولی تصریح کرد: از نظر من همه مردم گمشده‌ای دارند و همواره در جست‌وجوی آن هستند؛ در هر برهه‌ای هم که آن را کشف کنند، از دست نخواهند داد. سردار دلها از هر جنبه‌ای که نگاه کنیم شخصیتی است که در ابعاد مختلف برای افرادی با عقاید متفاوت در دل بسیاری جای باز کرده است که شاید به خاطر شجاعت، پاکی، ویژگی‌های انسانی و ارزش‌هایی است که انسان در جست‌وجوی آن است و شهید سلیمانی اینها را از سر گذرانده بود.

مسئول ادبیات و انتشارات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل اضافه کرد: تمام خوبی‌ها در او جمع بود؛ شخصیت ویژه‌ای داشت و در کنار این که رزمنده‌ای دلیر بود، انسانی کامل، عطوف، رئوف و به تعبیری شیر روز و زاهد شب بود. سردار شهید، فرسنگ‌ها فاصله داشت با آن دسته از ژنرال‌های نظامی که در سطح جهانی می‌شناسیم؛ قهرمان نظامی، قَدَر قدرتی عاطفی و دارای ویژگی‌های عارفانه، استراتژیست نظامی و سیاسی والا و شخصیتی مردمی.

وی افزود: جوانی که می‌خواهد بزرگی را الگوی خود قرار دهد، ممکن است خواست خود را در شخصیت سردار ترجمه کند؛ یک نظامی نیز همچنین. مبارز در راه حقی که می‌خواهد به عدالت برسد و با ستیز با ظلم برخیزد نیز به خط سردار می‌رسد؛ حتی فردی که می‌خواهد دِین خود را به ایثارگران و خانواده شهدا ادا کند، می‌بیند که سردار در این مسیر پیشگام و پیشرو است.

به اعتقاد رسولی، سردار در برابر چارچوب‌های خودساخته ما و عینک‌هایی که از پشت آن به مردم و جامعه نگاه می‌کنیم، می‌ایستد و فاصله بسیاری هم از این زاویه دارد.

وی گفت: در بین اقشار، افراد و طیف‌های مختلف مردمی، سردار سلیمانی شخصیت واجد ویژگی‌های انسانی و در عین حال غیور و شجاع و ابر مردی وارسته است؛ چنان‌که در وصیت خود می‌سپارد روی سنگ مزارش چیزی جز این که یک سرباز بوده ننویسند و در نیایش خود نیز می‌گوید «پروردگارا مرا پاکیزه بپذیر.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها