دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
اختصاص زمین برای ایجاد شهرک صنعت چاپ در استان یزد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد در همایش تجلیل از برگزیدگان صنعت چاپ یزد از اختصاص زمین برای ایجاد شهرک صنعت چاپ در استان یزد خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، ششمین همایش تجلیل از برگزیدگان صنعت چاپ استان یزد با حضور سیدمسعود عظیمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد و مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به صورت مجازی برگزار شد.

جوادیان‌زاده در این مراسم گفت: صنعت چاپ، صنعتی تاثیرگذار است و به گفته بسیاری از متفکران، یکی از بزرگترین اختراعات بشری بوده که تمدن بشری را دگرگون کرده است.

وی افزود: چاپ را باید فرهنگ-صنعت نام برد زیرا هم از سویه‌های صنعتی برخوردار است و هم اینکه فرهنگ است و نمی توان آن را از فرهنگ جدا کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد بیان کرد: امروز 114 چاپخانه در استان یزد فعال است که از این تعداد 34 چاپخانه در شهرستان‌ها هستند و قدمت آن در استان یکصد سال است.

جوادیان‌زاده ادامه داد: این صنعت یکی از قدیمی‌ترین صنایع در استان است و الان ظهور و بروز قوی دارد.

وی افزود: ما معتقدیم که صنعت چاپ به عنوان صنعت سبز می‌تواند جایگزین بسیاری از صنایع آلاینده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: خوشبختانه الان با توجه به سرمایه‌گذاری‌ها محصولات چاپی استان به بسیاری از استان‌های دیگر و حتی کشورهای خارجی صادر می‌کنیم که نشان از گشوده شدن مرزهای جدید در این حوزه است.

وی افزود: درخواست و مطالبه ما ایجاد شهرک چاپ در استان است که همین امر می‌تواند چرخه چاپ کامل شود.

جوادیان‌زاده بیان کرد: خدمات پس از چاپ نیز به عنوان درخواست دیگر ما است که باید ساماندهی شود و در این راستا نیز امیدواریم مساله صنعت چاپ در استان به عنوان مسائل اصلی قرار گیرد زیرا می‌تواند امری مهم در راستای بهبود و تقویت صنعت چاپ باشد.

سیدمسعود عظیمی نیز در این مراسم گفت: اگرچه امروز درگیر کرونا هستیم اما معتقدیم که فرصتی برای کتاب و کتابخوانی و توجه به این فرهنگ بوده است.

وی افزود: زندگی بدون فرهنگ، هنر و خلاقیت خشک و شکننده است و این ساختمان مهمی است که تلطیف کننده بسیاری از نیازهای ما است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد بیان کرد: چاپ و نشر دو وجه سرمایه‌گذاری ثابت و سرمایه‌گذاری در گردش دارد که چاپ و نشر در قسمت دوم مانده‌اند و دلایل متفاوتی دارد که نمونه آن کهنه شدن تکنولوژی و نوسانات بازار است.

عظیمی در خصوص اهمیت تشکل‌های صنفی در زمین چاپ در استان گفت: تشکیل اتحادیه ضوابطی دارد که در کنار آن می‌توانیم، کانون و صنف و تشکل تشکیل داده و مطالبه‌گری کنیم که این امر نیازمند دلسرد نشدن است.

وی با اشاره به ایجاد شهرک چاپ و نشر در استان یزد بیان کرد: برای گسترش صنعت چاپ باید زنجیره‌ها را بررسی کنیم و تمرکز داشته باشیم و اگر می‌خواهیم سرمایه‌گذاری کنیم، می‌توانیم شهرک غیردولتی تعریف کرده و این کار را انجام دهیم و شهرک تخصصی چاپ و نشر یزد را تشکیل دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد گفت: اگر بخواهیم یزد در این زمینه برند شود، باید شکل مناسبی برای آن انتخاب کرده و ساماندهی داشته باشیم زیرا اگر در شکل مناسب قرار نگیرد از بین می‌رود.

در پایان این مراسم نیز برگزیدگان حوزه چاپ و نشر استان یزد معرفی شدند: کارگر برگزیده: زهرا زراعت و روح الله بیشه. مدیر برگزیده چاپخانه: امیررضا فرزاد، حسین مقصودی‌نیا و سیدمرتضی موسویان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط