سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
کار برای کودک را کوچک نشماریم/  نویسندگان حوزه کودک در اردبیل تجلیل شدند

در مراسم تقدیر از نویسندگان کتاب کودک و نوجوان استان اردبیل، بر لزوم پرداختن به پیشینه، مدنیت و فرهنگ این منطقه در آثار مکتوب تأکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، مراسم تقدیر از نویسندگان کتاب کودک و نوجوان استان اردبیل، از سری برنامه‌های هفته کتاب، روز گذشته در سالن شهدای هنرمند اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل برگزار شد.
 
محمد سیمزاری، مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری اردبیل در جزیان این رویداد اظهار کرد: مسائل فرهنگی بدون گردهمایی تقریباً ناممکن است؛ (از مسجد و نمازجمعه تا تئاتر و سالن‌های کنسرت و....) چرا که ذات کار فرهنگی همراه با تجمع است و امروز تلاش شده چراغ حوزه ادبیات -هرچند کم‌سو - روشن نگه داشته شود و جای قدردانی دارد.
 
وی افزود: در پیشینه ۲۰ ساله این شهر، کوتاهی‌هایی بوده که سبب شده جریان نویسندگی برای کودک و نوجوان خوب پا نگیرد و امید می‌رود با اهتمام جدی سکان‌دار فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل، اتفاقاتی نوین را در این عرصه شاهد باشیم.
 
سیمزاری ادامه داد: در سال‌های اخیر جریان جدیدی راه افتاده و کارهای جسته و گریخته‌ای انجام شده است، اما بیشتر آنها استانداردهای کافی را ندارند و به نظر می‌رسد استانداردها در شهر ما باید تعریف شوند به ویژه اگر برای کودکانی کار انجام می‌دهیم که هنوز به حد کافی توانایی خواندن ندارند؛ ضمن اینکه باید بر ارائه آثار به زبان ترکی نیز از این پس اهتمام بیشتری داشت.
 
وی اضافه کرد: کتاب «درباره» کودک، با کتاب «برای» کودکان فرق دارد. روانشناسان و جامعه شناسان به حوزه کتاب درباره کودک می‌پردازند اما حوزه کتاب برای کودک دارای استانداردهایی است که علاوه بر تصویرسازی، نیازمند متن متناسب با آن هستیم.
 
نویسنده «نگاهی نو به پنج قصه قرآنی» اذعان کرد: کتاب کودک نیازمند تصویرهایی بیشتر از متن است؛ کتاب بدون تصویر را نمی‌توان کتاب کودک نامید. اما با افزایش سن کودک، در کتاب‌ها تغییراتی ایجاد می‌شود؛ به تدریج تصویر کمتر و کمرنگ‌تر، طرح‌ها سیاه و سفید و بالاخره در بزرگسالی تصویر حذف می‌شود؛ اما اینجا این قواعد رعایت نمی‌شوند که می‌شود با تشکیل کارگروه‌های تخصصی جریان نویسندگی برای کودک و نوجوان را جدی‌تر راه‌اندازی کرد.
 
 وی با تأکید بر اینکه کار برای کودک را نباید کوچک شمرد، اظهار کرد: می‌شود با تشکیل کارگروه‌های تخصصی، جریان نویسندگی برای کودک و نوجوان را جدی‌تر راه‌اندازی کرد چرا که استعدادهای بسیاری در این دیار داریم.

زعفر احدزاده، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل نیز تصریح کرد: در چند سال اخیر بستر مناسب برای همگرایی انجمن‌های ادبی بیش از پیش فراهم شده است؛ چنان که امروز اساتید پیشکسوت تا کودک ۱۵ ساله نویسنده، در این جمع حضور دارند.
 
وی اضافه کرد: در کانون پرورش فکری، چه در بحث محتوا و چه تصویرسازی و زیباسازی بصری، ظرفیت ارزنده‌ای وجود دارد. ما در سطح کشوری نیز نویسندگان اردبیلی بزرگی داریم؛ از جمله: ابراهیمی شاهد، غفارزادگان، بایرامی، مرحوم فردی و ... در کل، چنین ظرفیتی که فضا را گسترش دهیم و به این مهم بپردازیم، وجود دارد.
 
احدزاده گفت: خروجی این جلسات قطعا به نفع جامعه کتاب‌دوست و فرهنگی اردبیل خواهد بود و امیدواریم شاهد اتفاقات مهمی در این رشته و حوزه باشیم.
 
عبدالله بحرالعلومی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز اظهار کرد: در پیشینه ما، مدنیت و فرهنگ ما ایستاده است. در قصه‌های گذشتگان، تاثیر آن و یادآوری این قصه‌ها پای کرسی و زیر نور چراغ، هنوز در شخصیت ما تأثیر دارند.
 
وی افزود: متل‌ها، بایاتی‌ها و چیستان‌ها گنجینه‌های بزرگی از دارایی‌های معنوی ما هستند چون در پس آن قصه‌ها و ماجراها وجود دارد که سبب غنای گنجینه ذهنی کودکان می‌شود.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: ادبیات وسیعی باید روی این بن، ریشه و پیشینه آفریده شود و برای این کار باید کارشناسی و بررسی بیشتری صورت گیرد. ضمن اینکه به ادبیات مدرن هم در کنار پیشینه و مدنیت خود بپردازیم.
 
وی ادامه داد: سبب خرسندی است که امروز با کسانی هستیم که قلم به دست گرفته، وقت زیبای خود را صرف کرده، تراوشات ذهنی و پتانسیل علمی خود را روی کاغذ آورده‌اند تا فرهنگ‌سازی کنند.
 

 
عباد ممی‌زاده از پیشکسوتان عرصه قلم نیز اظهار کرد: زمانی که وارد حوزه نویسندگی شدم، به این فکر کردم که چرا هیچ استانداردی نیست؟ به این نتیجه رسیدم که هر گیاهی روی ریشه‌ سبز می‌شود و رشد می‌کند؛ از این نظر، هر که در زمینه مدنیت و فرهنگ خود کم‌کاری کند، به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.
 
وی ادامه داد: قصه‌های امروزی ما، در خود نشانی از فرهنگمان ندارند؛ ارتباط بین کوچکترها و بزرگترها قطع شده و رسیده‌ایم به این نقطه که «چه باید بکنیم؟» به نظر، باید خود کودکان را تشویق کنیم تا فکر، نظر و ایده خود را عرضه کنند، سپس بزرگترها را وادار به همراهی با آنها کنیم. به عقیده من تا وقتی ملیت و مدنیت خود را به درستی درک نکرده‌ایم در روی همین پاشنه می‌چرخد.
 
حبیب یزدانی، از اصحاب رسانه استان اردبیل که آثاری در حوزه کودک و نوجوان دارد هم در این مراسم، گفت: بارها گفته شده که امروزه هنر ناگزیر از اقتصادی شدن است؛ با این وجود، اگر منِ‌نویسنده بخواهم کتاب‌هایی را که به ترکی نوشته‌ام، چاپ و منتشر ،کنم روی دستم خواهد ماند؛ چون بازار، فضا و ارگان حامی ندارد. امید که کودکان و نوجوانان ما حمایت لازم را داشته باشند.
 
وحید ضیائی، از دیگر فعالان عرصه ادب نیز اذعان کرد: 6 سال پیش، تشکیل شورای کودک و نوجوانان استان اردبیل را در مجموعه کتابخانه‌ها کلید زدیم و حدود ۶۰ نفر شرکت کردند که قرار شد اساسنامه‌ای تدوین شود و به شکل شورایی هماهنگی داشته باشیم، اما ابتر ماند.
 
وی با تأکید بر اینکه وقتی از اردبیل صحبت می‌کنیم، از استان اردبیل می‌گوییم، تصریح کرد: در مشگین‌شهر و پارس‌آباد نیز نویسندگان و تلاشگران بسیاری داریم. اما موضوع اصلی این دوره ما این است که پیشکسوتان باید به شکل ماهانه یا فصلی با اعضا ارتباط بگیرند و در این بین، مدیران فرهنگی فعلی، راه فراری ندارند؛ چون خود نیز نویسنده‌اند، دغدغه دارند و فردا، تاریخ، پرسشگر آنان خواهد بود.
 
بنا به این گزارش، در این جلسه از سوی مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری اردبیل پیشنهاد داده شد انجمن‌هایی شکل بگیرد که یا تحت عنوان سازمان مردم‌نهاد این کار انجام گیرد یا کانون زمینه را فراهم کند تا برای مجوز سریع اعلام آمادگی کنیم؛ ضمن اینکه معاون فرهنگی اداره ارشاد نیز اذعان کرد صدور پروانه در قالب مؤسسه فرهنگی نیز امکان‌پذیر و راه‌گشا است.
 
داریوش علومی، نویسنده «از اسفراین تا هشت بهشت»، مهران محمدی، مدیر انتشارات جهاد دانشگاهی، آناهیتا قدرتی، نوجوان ۱۳ ساله و نویسنده سه اثر  «پدر قهرمان»، «بدن ما» و «سه داستان»، سپهوند، مترجم کتاب «قهرمان من تویی»، فاطمه حقی نویسنده دو کتاب کودک و یک ترجمه از وحید ضیائی، ائلیار طریقی، نوجوان ۱۳ ساله مترجم کتاب‌هایی، از انگلیسی به فارسی و حامد داداشیان مترجم مجموعه‌های آموزش انگلیسی و دو کتاب کودک دو زبانه، از جمله میهمانانی بودند که در این جلسه حضور یافته و تجلیل شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها