سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۴
منظومه تاريخي، حماسي «فرامرزنامه» نقد مي‌شود

پانزدهمين مجموعه درس‌گفتارهايي درباره‌ فردوسي به «بررسي منظومه تاريخي حماسي فرامرزنامه»، اختصاص دارد و دكتر مجيد سرمدي در اين‌باره در شهر كتاب مركزي، سخن خواهد گفت._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، فرامرز، در روايات، تاريخ و شاهنامه  نام يکي از پسران رستم است كه در شاهنامه فردوسي پهلوان سپاه ايران به شمار مي‌آيد و در سپاهي که رستم به کين‌خواهي سياوش آراسته، پيشرو سپاه رستم است و سرانجام به دست بهمن پسر اسفنديار کشته مي‌شود.

فرامرزنامه يکي از منظومه‌هاي حماسي بعد از شاهنامه است که از چند منظر، ممتاز و زمان سروده شدن آن به حماسه‌ بزرگ فردوسي نزديک است.

فرامرز در ديگر کتاب‌هاي پهلواني و يا داستان‌هاي الحاقي شاهنامه هم آمده است. مانند «برزونامه» که در آن يکي از کارهاي مشهور او نبرد به جاي رستم با برزو پسر سهراب است.

عظمت و شكوه شاهنامه، سبب شده بسياري از گويندگان شعر فارسي، زندگاني پهلوانان سرشناس اين شاهكار را برگيرند و طبع خود را در بوته آزمايش نهند. گاه نيز شاهان و وزيراني كه خود دلباخته حماسه بزرگ فردوسي بوده‌اند، گويندگان را وادار كرده‌اند به شيوه حكيم طوس، قصه‌اي از نامه پادشاهان را به نظم در آورند.

«فرامرزنامه» از جمله اين منظومه‌هاست. فرامرز، فرزند رستم و فرامرزنامه حكايت ماجراها و دليري‌هاي اوستغ ولي از سراينده اين منظومه اطلاعي در دست نيست. همين‌قدر مي‌دانيم كه فرامرزنامه در نيمه قرن پنجم و حداكثر در اواخر اين قرن سروده شده است. 

شاعر آن كه خود را مريد و شاگرد و غلام فردوسي مي‌نامد، مانند فردوسي از دهقانان بوده است. از فرامرزنامه، دو نسخه شناخته شده در دسترس داريم كه هر دو منتخبي از اين كتاب به‌شمار مي‌آيد، يكي نسخه كتابخانه پاريس (1173 ه. ق) و ديگر نسخه موزه بريتانيا (1019 ه.ق) كه نسخه تصحيح شده فعلي، 1594 بيت دارد و بر اساس اين دو نسخه گردآوري شده است.

پانزدهمين مجموعه درس‌گفتارهايي درباره‌ فردوسي به «فرامرز در شاهنامه و فرامرزنامه» اختصاص دارد که عصر روز چهارشنبه 6 آذرماه ساعت ۱۶:۳۰ با حضور دکتر مجيد سرمدي، استاد دانشگاه و مصحح اين مجموعه برگزار مي‌شود.

علاقه‌مندان براي شركت در اين درس‌گفتار به سالن اجتماعات شهر کتاب مركزي واقع در خيابان حافظ شمالي، نبش زرتشت شرقي، طبقه اول مراجعه كنند.

چهاردهمين مجموعه درس گفتارهايي درباره فردوسي به «معرفت‌شناسي هنر در شاهنامه» اختصاص داشت كه با سخنراني دكتر حسن بلخاري در همين مركز برگزار شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط