سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
آثار برتر جشنواره بین‌المللی کارتون و کاریکاتور در شیراز رونمایی شد

مجموعه آثار جشنواره بین‌المللی کارتون و کاریکاتور در کتابی با عنوان «ما کرونا را شکست می‌دهیم» و طی آیینی با حضور رییس و اعضای هیئت رییسه دانشگاه علوم پزشکی شیراز رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، رئیس دانشگاه علوم پزشکی انجام این فعالیت ارزشمند هنری و فرهنگی را کاری بزرگ برشمرد و ادامه داد: برگزاری چنین رویداد بزرگ که پنج قاره جهان را تحت تاثیر قرار دهد، کاری دشوار و سخت بوده که تنها در سایه مدیریتی علمی و همدلی همه اجزای جشنواره، قابل انجام بوده است.
 
مهرزاد لطفی افزود: دفتر افتخارات دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دفتری قطور با صفحاتی متعدد است و این رویداد فرهنگی و هنری نیز، از درخشان‌ترین اوراق این دفتر به شمار می‌رود و به‌طور قطع در روزهای پساکرونا، هنگامی که در فضایی فارغ از اضطرار و اضطراب‌های امروز به آن بنگریم، ارزش آن بیشتر و بیشتر مشخص می‌شود.
 
رئیس جشنواره کارتون و کاریکاتور «ما کرونا را شکست می‌دهیم» با تقدیر از عوامل و دست‌اندرکاران این جشنواره، خواستار استمرار چنین رویدادهای فراگیر در سطح ملی و بین‌المللی شد.
 
تلفیق هنر، دانش و احساس در جشنواره کارتون و کاریکاتور
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در حاشیه این نشست، گفت: کتاب جشنواره بین‌المللی کارتون و کاریکاتور کرونا با حضور جمعی از دست‌اندرکاران اجرایی، هنری و علمی این جشنواره در نشست صبحگاهی هیئت رییسه دانشگاه علوم پزشکی شیراز رونمایی شد.
 
کوروش عزیزی، افزود: این کتاب که دارای پانصد اثر برگزیده از آثار ارسال شده به این جشنواره جهانی است، با کیفیتی مطلوب و طراحی زیبا و اثرگذار چاپ شده و پس از برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره، توزیع شده و برای شرکت‌کنندگان در این رویداد فرهنگی ارسال می‌شود.
 
او با بیان اینکه ویژگی این رویداد بزرگ، تلفیق هنر، دانش و احساس بود، ادامه داد: این تلفیق سه‌گانه یکی از اصلی‌ترین عوامل گسترش کم‌نظیر این جشنواره در سطح جهان به شمار می‌رود.
 
عزیزی اضافه کرد: زبان هنر یکی از گویاترین زبان‌ها بوده که با بیانی شیوا و ظاهری زیبا می‌تواند علاوه بر آنکه دغدغه‌های بشری را بیان کند، بار آموزش عمومی جامعه را نیز بر عهده گیرد.
 
دبیر اجرایی نخستین جشنواره بین‌المللی کارتون و کاریکاتور کرونا با ابراز خوشحالی از برگزاری مطلوب این جشنواره، گفت: جشنواره فرهنگی و هنری کارتون و کاریکاتور با موضوع کرونا ویروس جدید، حاصل ذهن خلاق و روح حساس و مسئولیت پذیر کارشناسان مدیریت امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود که با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و نیز حمایت همه‌جانبه رئیس دانشگاه، موفق شد تا آوازه خود را به گوش 5 قاره جهان برساند.
 
او با یادآوری اینکه این کتاب با مقدمه‌ای زیبا به قلم دکتر «سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور آغاز شده است، اعلام کرد: این کتاب به عنوان یک آلبوم وزین و ارزشمند هنری، علاوه بر ماندگاری برای ادوار آینده، می‌تواند نقش یک مرجع معتبر علمی و هنری را برای علاقه‌مندان به هنر کارتون و کاریکاتور ایفا کند.
 
دریافت ۴۲۰۰ اثر از ۸۸ کشور دنیا
همچنین مدیر امور فرهنگی و فعالیت‌های فوق برنامه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این مراسم گفت: این جشنواره که تمامی ویژگی‌های یک رخداد علمی، فرهنگی و هنری را داراست، به عنوان رویدادی جهانی و یکی از نخستین گردهمایی‌های بین‌المللی و تخصصی پس از شیوع همه‌گیری بیماری کرونا ویروس جدید در دنیا به شمار می‌رود.
 
حمیدرضا هدایتی، ادامه داد: در جریان برگزاری جشنواره جهانی کارتون و کاریکاتور «ما کرونا را شکست می‌دهیم» چهار هزار و ۲۰۰ اثر از سوی ۹۲۳ هنرمند از ۸۸ کشور جهان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که در نوع خود، رکوردی کم‌نظیر و ماندگار به شمار می‌رود.
 
او افزود: مدیریت چنین رویداد بزرگ و در وسعت جهانی به ویژه در شرایط دشوار شیوع کرونا و در زمان اوج قرنطینه‌های عمومی، کاری سخت و پیچیده به شمار می‌رود که به شکرانه الهی، برگزارکنندگان این جشنواره به خوبی از عهده آن برآمدند.
 
دبیر علمی این جشنواره، عنوان کرد: رویداد فرهنگی و هنری «ما کرونا را شکست می‌دهیم» در زمانی اتفاق افتاد که جهان در شوک ناشی از شیوع بیماری کرونا ویروس به سر می‌برد و برگزاری چنین جشنواره‌ای در سطح بین‌المللی توانست روح حساس هنرمندان را تحت تاثیر قرار داده و وظیفه و رسالت آنان را در چنین بُرهه خطیری از تاریخ، در قبال جامعه جهانی یادآوری کند.
 
در ادامه این نشست، دبیر هنری نخستین جشنواره کارتون و کاریکاتور کرونا در ارتباط با این کتاب گفت: کتاب مجموعه آثار برگزیده در نخستین جشنواره کارتون و کاریکاتور «ما کرونا را شکست می‌دهیم» حاوی پانصد اثر فاخر از هنرمندان عرصه کارتون و کاریکاتور بوده که در کنار هر عکس، مشخصات همان اثر و صاحب اثر قید شده است.
 
محمدجواد زارع مهذبیه ادامه داد: این کتاب در قطع خشتی و در ابعاد ۲۲ در ۲۲ با استفاده از جدیدترین فناوری‌های چاپ روز دنیا و با کیفیتی عالی و طراحی هنرمندانه، پس از بررسی‌های متعدد و نظرسنجی از اهالی فن به چاپ رسید.
 
این هنرمند کارتونیست، حضور پُررنگ و فعال هنرمندان کاریکاتوریست و کارتونیست‌ها را در این جشنواره، حاصل احساس وظیفه و حساسیت‌های جمعی روح هنری این هنرمندان در قبال ظهور بیماری کرونا معرفی کرد.
 
در این نشست پیام ویدئویی داوران بخش‌های داخلی و خارجی این رویداد فرهنگی پخش شد و از کتاب «مجموعه آثار برگزیده جشنواره کارتون و کاریکاتور کرونا» رونمایی شد.
 
جشنواره کارتون و کاریکاتور «ما کرونا را شکست می‌دهیم» به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و چند نهاد و موسسه دیگر برگزار شد و با استقبال گسترده جهانی روبرو شد.
 
یادآور می‌شود، آئین اختتامیه و معرفی برگزیدگان این رویداد فرهنگی و هنری، به‌زودی و با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها