یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۵
تاريخ منظوم سيستان رونمايي مي‌شود

کتاب «شجره‌الملوک» که تاريخ منظوم سيستان را در بر دارد، نخستين دهه حکومت قاجاري را به تصوير مي‌كشد. اين كتاب با حضور دکتر ابراهيم باستاني پاريزي، در مركز پژوهشي ميراث مكتوب چهره‌گشايي مي‌شود./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، نشست شصت‌وهشتم از سلسله نشست‌هاي تخصصي مركز پژوهشي ميراث مكتوب به «چهره‌گشايي و نقد و بررسي كتاب شجره‌الملوک(تاريخ منظوم سيستان)» اختصاص دارد، اين كتاب توسط دكتر «منصور صفت گل» استاد تاريخ دانشگاه تهران تصحيح و به كوشش مركز پژوهشي ميراث مكتوب منتشر شده است.

اين نشست تخصصي با حضور و سخنراني دكتر ابراهيم باستاني پاريزي، احسان اشراقي، جواد محمدي و منصور صفت گل(مصحح اثر) برگزار مي‌شود.

کتاب شجره‌الملوك اثري نفيس در تاريخ سيستان از نخستين دهه حکومت قاجاري است که شاعران آن، تاريخ اين ديار را از دير زمان تا روزگار خويش به شعر بيان کرده‌اند.

مصحح در مقدمه، از سنت تاريخ‌نويسي ملوک نيمروز سخن گفته و کتاب حاضر را حلقه‌اي از حلقه‌هاي سنت تاريخ‌نويسي مزبور دانسته و در اين باره شرح و بسطي در مقدمه داده است. از سوي ديگر، وي با تقسيم تواريخ سيستان با نگاهي از مرکزيت و محلي بر آن نگريسته است. به اعتقاد وي، هرچه مورخان مرکزي به مسائل سيستان به صورت حاشيه‌اي نگاه کرده‌اند، مورخان سيستاني مسأله را دروني ديده و بر اساس سنت تاريخ‌نويسي خود تحولات آن را دنبال کرده‌اند.

مصحح فهرستي از اين نوشته‌ها را در مقدمه و تحليل مختصري از آن‌ها را ارائه داده كه يکي از مهم‌ترينشان، احياء‌ الملوک از ملک شاه حسين است.

كتاب شجره‌الملوک از دهه نخست حکومت قاجاري و تاريخ سيستان ميان سال‌هاي 1206 – 1221 سروده شده و تاريخ سيستان را از دير زمان تا روزگار خود به زبان شعر بيان کرده است.

دكتر منصور صفت گل، دانشيار گروه تاريخ دانشگاه تهران است که زمينه‌هاي پژوهش وي «تاريخ ايران در عهد صفويان با تاكيد بر تحولات انديشه‌اي و موسسات مدني»، «تاريخ‌نويسي و تاريخ‌نگاري در ايران به ويژه ايران عهد صفويه و پس از آن» و «نهادها و تحولات اقتصادي در ايران از سده دهم هجري تا سده دوازدهم» است.

از وي کتاب‌هاي «ساختار نهاد و انديشه ديني در ايران عصر صفوي»، ترجمه «برآمدن و فرمانروايي تيمور» بئاتريس فوربز منز، تصحيح «مرآت واردات، تاريخ سقوط صفويان و فرمانروايي ملك محمود سيستاني» و تصحيح «شجره‌الملوک؛ تاريخ منظوم سيستان از کهن‌ترين روزگاران تا آغازين سال هاي فرمانروايي قاجاران» منتشر شده است.

نشست تخصصي شصت‌و‌هشتم مركز پژوهشي ميراث مكتوب عصر روز دوشنبه 27 آبان‌ماه ساعت 16 تا 18 در خيابان انقلاب، بين خيابان دانشگاه و ابوريحان، رو به روی سينما سپيده، ساختمان فروردين، شماره 1304، طبقه دوم، واحد 9 برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط