شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۹
متن‌خواني نسخه‌هاي خطي با خواندن چند كتاب به‌دست نمي‌آيد

به گفته دكتر اكبر ايراني، يك نسخه‌شناس بايد ابعاد مختلف يك متن را بررسي كند تا بتواند نسخه‌هاي خطي كهن را تصحيح كند؛ زيرا متن‌خواني نسخه‌هاي خطي و تصحيح آن با خواندن چند كتاب به دست نمي‌آيد و به ممارست نياز دارد./

رئيس مركز پژوهشي ميراث مكتوب با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: تصحيح متون يكي از مباحث ميان‌رشته‌اي و چنددانشي است و هر چه از زمان كتابت يك نسخه خطي مي‌گذرد، ممارست بيشتري براي تصحيح متن لازم است.

دكتر اكبر ايراني خاطرنشان كرد: از جمله مباحثي كه در متن‌خواني نسخه‌هاي خطي بسيار به آن توجه شده، اهميت زبان‌شناسي در تحقيق و تصحيح متون است؛ به اين معني كه بايد مصحح با ابعاد مختلف زبان‌شناسي در اين حوزه آشنايي داشته باشد.

اين نسخه‌پژوه يادآور شد: مصحح نسخه‌هاي خطي كه در متن‌هاي مختلف فعاليت مي‌كند، بايد اصل نسخه خطي را بشناسد و تمهيدات لازم را در تعليقات خود به كار گيرد.

وي افزود: رمزگشايي تنها لازمه كار نيست بلكه تعهد و ممارست نياز دارد و اينكه مصحح چه متني را انتخاب كند تا بتواند آن را به خوبي تصحيح و در اختيار ديگر نسخه پژوهان قرار دهد.

رئيس مركز پژوهشي ميراث مكتوب خاطرنشان كرد: نسخه اصلي بايد اساس كار نسخه‌پژوه و مصحح قرار گيرد تا متني درست و بدون اشتباه را تصحيح و منتشر كند تا ديگران دچار اشتباه نشوند.

ايراني يادآور شد: در يكصدسال اخير كه مصححان به تصحيح متن روي آورده‌اند دو دسته مصحح داشته‌ايم؛ گروهي كه دانشمند بودند ولي در اين كار روش‌مند نبودند و گروهي ديگر كه روش‌مند بودند ولي دانش كار را نداشتند.

وي به روانشاد «علامه قزويني» در كار تصحيح متن اشاره كرد و گفت: علامه قزويني يكي از مصححان ارزشمند است كه هم روش‌مندانه و هم دانشمندانه به تصحيح متن پرداخته و يكي از كساني است كه متن اصلي را اساس كار خود قرار داده و در تعليقات متن توضيحاتي ارزشمند ارائه كرده است.

رئيس مركز پژوهشي ميراث مكتوب خاطرنشان كرد: كساني كه در روش‌شناسي و دانش‌شناسي تصحيح نسخه‌هاي خطي فعاليت مي‌كنند، بسيار نادرند و ما بايد قدر افرادي كه در اين زمينه صاحب‌نظر و داراي انديشه اند، بدانيم.

وي افزود: مصحح بايد اطلاعاتي كه يك متن براي رمزگشايي لازم دارد بداند و آنچه ارزش كارش را دوچندان مي‌كند، همان توضيحاتي است كه در مقدمه و تعليقات مي‌نويسد و همگان را از ارزش‌هاي تاريخي آن متن كهن مطلع مي‌سازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط