دوشنبه ۶ آبان ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۱
گنجينه نسخ خطي پزشكي، معرف فرهنگ اسلام و ايران است

طرح دايره‌المعارف پزشكي اسلام و ايران از گنجينه‌هاي نسخ خطي موجود در ايران و ساير نقاط جهان بهره‌ برده و نسخ‌خطي پزشكي، معرف تاريخ پزشكي در فرهنگ و تمدن اسلام و ايران است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عضو گروه طب اسلامي و طب سنتي فرهنگستان علوم پزشكي ايران در نشست رونمايي كتاب «گزيده تصاوير تاريخ پزشكي اسلام و ايران» گفت: دايره‌المعارف پزشكي اسلام و ايران از سال 1383 قصد داشته در مراتب مختلف مستندات و دستاوردهاي خود را در معرض مراجعه و آزمايش اهل فن قرار دهد تا همواره از نظر ارشادي و انتقادي آنان بهره‌مند شود.

دكتر فريد قاسملو به شيوه كار اشاره كرد و افزود: در اين راه، ابتدا شيوه‌نامه‌ اين دايره‌المعارف در سال 1385 در اختيار اهل فن قرار گرفت. اين شيوه‌نامه تاكنون مفصل‌ترين شيوه‌نامه دايره‌المعارفي است كه به زبان فارسي و در زمينه دايره‌المعارف‌ها در ايران منتشر شده است.

وي به گام بعدي اشاره كرد و افزود: گام بعدي مدخل‌نامه اين دايره‌المعارف شامل معرفي 2000 عنوان مدخل‌‌هاي دايره‌المعارف است. در اين كتاب نماي مدخل‌هاي دايره‌المعارف برحسب آرايش‌هاي الفبايي، موضوعي و ارتباطي معرفي و براي اهل فن ارائه شده است. 

عضو گروه طب اسلامي و طب سنتي فرهنگستان علوم پزشكي ايران خاطرنشان كرد: مدخل‌نامه اين دايره‌المعارف توسط گروه طب اسلامي و طب سنتي فرهنگستان علوم پزشكي ايران بررسي و تمام مدخل‌ها با تصويب پنج نهاد در گروه طب اسلامي و سنتي فرهنسگتان منتشر شد.

وي افزود: گام سوم، كتابچه اختصارات دايره‌المعارف شامل معرفي كتاب‌شناختي شامل 300 عنوان از مهم‌ترين منابع مربوط به تاريخ پزشكي دوره اسلامي آماده سازي و انتشار يافت.
قاسملو يادآور شد: كتاب «گزيده تصاوير تاريخ پزشكي ايران و اسلام» چهارمين اثر درباره معرفي دايره‌المعارف و شامل سيصدوپنجاه قطعه تصويري است كه اميدواريم بخشي از آن‌ها در مجلدات مختلف دايره‌المعارف مورد استفاده قرار گيرد.

وي افزود: در اين كتاب «گزيده تصاوير تاريخ پزشكي اسلام و ايران» درباره چگونگي و چرايي ورود تصوير در اين دايره‌المعارف بحث شده و غوامض و دغدغه‌هاي چگونگي بهره تصاوير در دايره‌المعارف پزشكي اسلام و ايران به بحث گذاشته شده است. 

وي افزود: كتاب «گزيده تصاوير تاريخ پزشكي ايران و اسلام» به عنوان زيربناي نظري و تئوريك چگونگي ورود تصوير در دايره‌المعارف پزشكي اسلام و ايران منتشر شده است.

اين مصحح يادآور شد: پس از آماده‌سازي اين كتاب در فرهنگستان علوم پزشكي و در آستانه هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران با همكاري صميمانه كتابخانه و موزه ملي ملك، اين فرصت سعادت بار پيش آمد تا با جشن رونمايي، كتاب گزيده تصاوير معرفي شود و 35 نسخه‌ خطي نفيس در زمينه پزشكي دوره اسلامي در معرض ديد مخاطبان قرار گيرد.

وي افزود: كتابخانه ملك با داشتن 6500 عنوان نسخه خطي يكي از گنجينه‌هاي تمدن ايران اسلاني به‌شمار مي‌رود و بخش مهمي از اين گنجينه نسخ خطي به موضوع دانش پزشكي و علوم وابسته است.

قاسملو يادآور شد: در نمايشگاه نسخه‌هاي خطي، چند نسخه از ذخيره خوارزمشاهي در ويرايش فارسي و عربي كه مشروحي بر فصول بقراط است ودست كم جزو مفاخر تمدن ما هستند، معرفي مي‌شوند.

وي افزود: دايره‌المعارف پزشكي اسلام و ايران، اكنون با داشتن كتابخانه مجازي آثار چند زبانه و در اختيار داشتن كتابخانه تخصصي تاريخ پزشكي دوره اسلامي، حركت جدي خود را در فضاي ايجازي دانشنامه آغاز كرده و به فرهيختگان ايراني ارائه مي‌كند.

كتاب «گزيده تصاوير تاريخ پزشكي ايران و اسلام» براي انتشار دايره‌المعارف پزشكي اسلام و ايران تدوين شده است. اين كتاب نفيس صبح روز يك‌شنبه 5 آبان‌ماه با حضور استادان دانشگاه‌ها و پژوهشگران در كتابخانه موزه ملي ملك رونمايي شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط