سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹
کتابخوانی تنها با نگاه خانواده‌محور به مسئله فرهنگ ترویج می‌شود

محبوبه زارع که کتاب «فصل فیروزه»‌اش در میان 12 اثر معرفی شده در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی است، معتقد است: تنها با نگاه خانواده‌محور به مسئله فرهنگ است که می‌توانیم روحیه کتابخوانی را در کشور ترویج کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری بنیاد فرهنگی، هنری بین‌المللی امام رضا (ع) و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی با معرفی ۱۲ کتاب در سه رده سنی «کودک»، «نوجوان» و «جوان و بزرگسال» مرتبط با سیره‌ ائمه‌ معصومین (ع) به‌ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و حضرت احمدبن موسی (ع) با بخش ویژه سیره حضرت امام جواد (ع) همزمان با ایام دهه‌کرامت، برگزار می‌شود.

در میان 12 اثر معرفی شده، کتاب «فصل فیروزه» اثر نویسنده قمی محبوبه زارع هم دیده می‌شود. زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، ضمن مهم دانستن وظایف رسانه‌ها در انعکاس جشنواره‌ها گفت: مسابقات فرهنگی فراتر از وظایف رسمی و سازمانی است و باید همراه با هنر و خلاقیت باشد؛ چرا که نوآوری در انعکاس اخبار فرهنگی باعث پویایی و رونق در فضای فرهنگی کشور می‌شود. علاوه بر اینکه رسانه هم محصول فضای فرهنگی و تولیدکننده آن است.

نویسنده کتاب «فصل فیروزه» با اشاره به مشکلات اقتصادی و سرایت این مشکل به صنعت چاپ و نشر کتاب بیان کرد: این معضل، علاقمندانِ به کتاب را از نعمت خواندن محروم می‌کند. در این مقطع حساس، رسانه‌ها به عنوان کارآمدترین مجرا می‌توانند نقش مهمی در احیای فرهنگ اهل بیت (ع) داشته باشند.
 

زارع جشنواره کتابخوانی رضوی را در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی موفق ارزیابی کرد و یادآور شد: جشنواره‌هایی همچون جشنواره کتابخوانی رضوی که مخاطب خود را پیدا کرده است، مسیری مناسب و پربازده را در افزایش سرانه مطالعه دارد، ضمن آنکه به معرفی کامل و جامع کتاب و نویسنده در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌پردازد.

وی افزود: اطلاع رسانی با شیوه‌هایی متنوع و نوین، جذابیت بیشتر را برای مخاطب ایجاد می‌کند و تبلیغات باید به گونه‌ای باشد که جشنواره‌ها به دغدغه‌‌های فرهنگی خانواده‌ها تبدیل شود. جشنواره‌ رضوی مخاطبان عام و خاص خود را شناخته است که ما آن را حتی در روستاها، مراکز فرهنگی و نهادهای مذهبی و دیگر دستگاه‌های اجرایی می‌بینیم.

این نویسنده در پایان تصریح کرد: از ظرفیت مساجد و پایگاه‌های بسیج در سراسر کشور می‌توان در توزیع کتاب و در برگزاری و اطلاع رسانی جشنواره استفاده کرد. علاوه بر این تنها با نگاه خانواده‌محور به مسئله فرهنگ است که می‌توانیم روحیه کتابخوانی را در کشور ترویج دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها