یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
همه چیز درباره جزئیات بسته حمایتی کاغذ

جزییات بسته حمایتی کاغذ در دوبخش برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلند مدت اعلام شد و مدیریت بازار برای جلوگیری از التهاب قیمت‌ها، تسهیل در ارایه ارز مورد نیاز بازار و حذف مالیات بر ارزش افزوده پیش‌بینی شده از جمله موارد آن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به دنبال نشست‌های مختلف در حوزه کاغذ و دریافت نظرات کارشناسی دستگاه‌ها و تشکل‌های تولید و مصرف درباره مشکلات صنعت و بازار کاغذ با آن همچنین برای برون‌رفت از معضل به وجود آمده در تامین و عرضه انواع کاغذ به این وسیله بسته حمایتی کاغذ که دربردارنده برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلند مدت برای عبور از بحران با رویکرد تامین داخل و صادرات به وجود آمده است.
 
برنامه‌های کوتاه مدت
در متن این بسته حمایتی که از سوی غلامرضا شجاع؛ نماینده تشکل‌های صنعت چاپ کشور به جز تهران در اختیار ایبنا قرارداده به برنامه‌های کوتاه مدت در راستای مدیریت بازار اشاره شده است. در این بخش برای جلوگیری از التهاب بازار در کوتاه مدت با رویکرد حمایت از تولید داخلی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش کمی و کیفی کاغذ و همچنین ارتقای توان رقابتی برای تولید صادارت محور در راستای سیاست‌های حمایتی دولت تمهیداتی اندیشیده شده است.
 
از دیگر مواردی که در این بسته پیش‌بینی شده است می‌توان به تسهیل در ارایه ارز مورد نیاز با اولویت‌های فرهنگی و تنظیم بازار و حمایت از حوزه‌های چاپ و نشر و تولید کتاب، حذف مالیات بر ارزش افزوده از مواد اولیه تولید کاغذ و انواع خدمات چاپ مانند لیتوگرافی، چاپ صحافی که به محصولات فرهنگی مانند کتاب و مطبوعات خدمات ارایه می‌دهند و اعمال تخفیف در پرداخت حق بیمه کارفرمایان و همچنین عوارض شهرداری اشاره کرد.
 
الزام موسسات انتشاراتی دولتی، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به‌ویژه وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری به استفاده از کاغذ تولید داخل مشروط به دارا بودن استانداردهای کیفی، ثابت ماندن حقوق ورودی مواد اولیه و واردات انواع کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه به مدت دو سال، حذف حقوق ورودی برای واردات چوب و آخال مورد نیاز کارخانه‌های تولید کاغذ داخلی، جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه پتروشیمی مورد مصرف در تولید کاغذ مثل (سود کاستیک) و رفع موانع مربوط به واردات و قرنطینه چاپ و آخال نیز در دیگر موارد پیش‌بینی شده در برنامه کوتاه مدت بسته حمایتی کاغذ به شمار می‌آيد.
 
برنامه‌های بلند مدت
بخشی از این بسته حمایتی کاغذ که در وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و تنظیم شده، برنامه‌های بلند مدت برای تقویت و حمایت از کاغذ تولیدی در داخل کشور است. در این بخش افزایش کیفی تولید و ارتقای توان رقابت کاغذ داخلی با مشابه وارداتی، جابجایی ضریب وابستگی کاغذ از واردات به سمت تولید داخلی و تولید صادرات‌محور از راس برنامه‌های این بسته پیش‌بینی شده است.
 
همچنین راهکارهایی برای کاهش هزینه تولید، توسعه و نوسازی ماشین‌آلات، حمایت از افزایش عمق نفوذ مطالعه و ارزش‌های فرهنگی در جامعه با سیاست‌های حمایتی، ارتقای فن‌آوری و نوسازی ماشین‌آلات خطوط تولید کاغذ و نیز افزایش کیفیت محصولات و الزام سازمان ملی استاندارد به تدوین آیین‌نامه‌های فنی برای ارتقای استاندارد کیفیت داخلی نیز از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در بسته حمایتی کاغذ است.
 
بر اساس اعلام وزارت صنعت معدن تجارت در بسته حمایتی، در حوزه کاغذ چاپ و تحریر حدود ۳۳۶ هزار و ۹۵ تن کاغذ برآورد نیاز کشور است که در این زمینه در سال ۹۶ حدود 307 هزار تن کاغذ به کشور وارد شده که برآورد نیاز ارزی برای واردات ۳۱۰ میلیون و ۷۰ هزار دلار است. همچنین در بخش کاغذ روزنامه نیز سالانه حدود ۷۰ هزار تن کاغذ مورد نیاز است و سال ۹۶ حدود ۵۶ هزار تن از این کاغذ به کشور وارد شده است و برآورد نیاز ارزی در این بخش برای واردات حدود ۴۷ میلیون و شش هزار یورو پیش‌بینی شده است، حال باید دید که برای ساماندهی وضعیت کاغذ چه اقداماتی می‌توان انجام داد.
 
امید به بهبود تولید کاغذ
به سراغ غلامرضا شجاع؛ نماینده تشکل‌های صنعت چاپ استان‌های کشور درباره کابردهای این بسته حمایتی، با اشاره به تلاش‌هایی که از یک‌سال پیش آغاز شده است، گفت: به دنبال جلسات مستمری که دراتاق بازرگانی با حضور دست‌اندرکاران و فعالان حوزه تولید، واردات، توزیع‌کنندگان، مصرف‌کنندگان، ناشران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تهیه بسته‌ای برای حمایت از کاغذ داخلی تشکیل شد خوشبختانه بالاخره به نتایج خوب و مثبتی رسیدیم که امیدواریم مستمر باشد.
 
وی با بیان اینکه آرامش کاغذ بازار اهمیت ویژه‌ای دارد، افزود: کاغذ کالایی استراتژيک به شمار می‌آید که بخش زیادی از تولیدکنندگان و فعالان حوزه نشر و مطبوعات درگیر آن هستند و در صورتی که تامین این کالا با مشکل مواجه شود بسیاری از ناشران و اهالی رسانه با مشکل روبرو می‌شوند اما امیدواریم به کمک این بسته حمایتی بخش زیادی از مشکلات مرتفع شود.
 
شجاع یادآور شد: خوشبختانه با اجرایی شدن این بسته حمایتی با اینکه در گذشته تولیدکنندگان داخلی برای واردات هر یک از این مواداولیه باید مبالغ بالایی به گمرک پرداخت می‌کردند که با ابلاغ این بسته این مشکلات حل می‌شود و علاوه بر آن تولیدکنندگان می‌توانند باحمايت هاي بانکی با سود پایین دریافت و از این طریق نسبت به نوسازی مجموعه خود اقدام کنند.
 
به گفته وی، در این بسته حمایت‌های اساسی که تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده مثل معافیت‌های مالیاتی پیش‌بینی شده است که جای تامل دارد و باید در نظر داشت که چنین کارهایی سابقه نداشته است.
 
کمک به رونق تولید کاغذ
در این زمینه سید حسن میرباقری؛ رییس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به مزایای بسته حمایتی کاغذ، گفت: تاکنون کارگروه بررسی مشکلات کاغذ و مقوا تلاش‌های زیادی برای ثبات وضعیت کاغذ در کشور انجام داده است و بیشترین کمک نیز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است.
 
وی افزود: با حمایت این بسته حمایتی کاغذ بخش زیادی از مشکلات ما در زمینه تامین کاغذ حل می‌شود زیرا خیلی از کشورها دیگر مثل سابق کاغذ به ما نمی‌فروشند یا برخی شرکت‌های باربری کاغذ مورد نیاز ما را به ایران نمی‌آورند و اگرچه ما پیگیر هستیم تا مشکلات را مرتفع کنیم اما برنامه‌های پیش‌بینی شده در این بسته می‌تواند راهگشا باشد.
 
میرباقری با بیان اینکه تامین مواد اولیه کاغذ نیز با مشکلاتی روبرو است، عنوان کرد: در نشست‌های مستمری که در طول ماه‌های گذشته با مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم تلاش کردیم مشکلات و آسیب‌های موجود در این حوزه را به گوش مدیران برسانیم و بخش زیادی از نظرات ما در این بسته پیش‌بینی شده است.
 
به گفته رییس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا، امیدواریم به زودی با تصویب برنامه‌های این بسته حمایتی در مجلس شورای اسلامی و سپس در دولت بخش زیادی از مشکلات ما در حوزه کاغذ و مقوا مرتفع شود و مصرف‌کنندگان کاغذ با مشکلات کمتری روبرو باشند.
 
بسته حمایتی در انتظار تصویب
رویکرد اصلی این بسته حمایت تامین بازار داخل است که در دو فاز کوتاه مدت و بلند مدت اجرایی خواهد شد و در این زمینه محمدرضا کلامی؛ مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت از دست‌اندرکاران حوزه‌های مختلف کاغذ خواسته است که دیدگا‌ه‌های خود را در این زمینه به این دفتر ارسال کنند.
 
به گفته شجاع صبح فردا (دوشنبه ۲۱ خرداد)  قرار است تصمیم نهایی درباره این بسته حمایتی با حضور نمایندگان تشکل‌های صنفی مرتبط با حوزه چاپ نشر، دست‌اندرکاران و تولیدکنندگان تولید کاغذ و مقوا در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شود. با توجه به اینکه در آخرین جلسه نشست اعضای کارگروه حمایت از کاغذ و مقوا همه شرکت‌کنندگان و حاضران برای تصویب این بسته رای مثبت داده بودند حال باید صبر کرد و دید آیا فردا این بسته مصوب و به مجلس ارایه می‌شود یا خیر.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها