شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰
نگاه رهبر انقلاب برگرفته از شعار کلیدی «ما می‌توانیم» است

محسن پاک‌آیین، معاون امور بین‌الملل موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی،‌ در آئین رونمایی از کتاب «انوارالعلم» اثر آیت‌الله خامنه‌ای، بیان کرد: نگاه رهبر انقلاب برگرفته از شعار کلیدی نظام، «ما می‌توانیم» است. اگر پیشرفت در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی هسته‌ای، فناوری موشکی، علم نانو و فضای مجازی را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که نگاه بلند ایشان به بحث تولید علم باعث رشد و زایش علم در کشور شده است.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین رونمایی از کتاب «انوارالعلم» اثر مقام معظم رهبری امروز شنبه (15 اردیبهشت‌ماه) باحضور رسول اسماعیل‌زاده، رئیس مرکز ترجمه و نشر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محسن پاک‌آیین، معاون امور بین‌الملل موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی و آشوری، معاون سابق پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در غرفه این سازمان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
 
اسماعیل‌زاده در این نشست گفت: این اثر با مشارکت ناشر تونسی منتشر و امروز رونمایی می‌شود. کتاب «انوارالعلم» پیش از این از سوی موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای به زبان فارسی و با عنوان «روشنایی علم» در کشور منتشر شده بود که در راستای اهداف سازمان و با همکاری دیگر نهادها ترجمه آن به زبان‌های دیگر در دستور کار قرار دارد. آثار دیگری نیز از مقام معظم رهبری در قالب طرح «تاپ» به چاپ رسیده که در روزهای آینده رونمایی خواهند شد.
 
وی ادامه داد: طرح «تاپ» فقط منحصر به ادبیات داستانی، شعر، ادبیات کلاسیک و منظوم نیست، بلکه علاوه بر کتاب‌های علوم انسانی کتاب‌هایی در زمینه معارف اسلامی نیز در قالب این طرح منتشر می‌شوند و در قالب آن ناشر خارجی در چاپ کتاب مشارکت می‌کنند. با آسیب‌شناسی صورت‌گرفته لازم دانستیم برای توضیح کتاب در بازار جهانی ناشر خاجری را در ترجمه و نشر آثار مشارکت دهیم تا کتاب‌های حوزه معارف اسلامی به بازارهای جهانی راه یابد. یکی از کتاب‌های این حوزه کتاب «انوارالعلم» اثر مقام معظم رهبری است.
 
پاک‌آیین نیز در ادامه این آیین اظهار کرد: مسئله تولید علم یکی از منابع قدرت کشورها و یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی در بعد جهانی و از نگاه سازمان‌های بین‌المللی و میزانی برای رشد علمی یک کشور است. قبل از انقلاب چندان در این حوزه‌ها فعال نبودیم ولی پس از پیروزی انقلاب در مقاطع مختلف حضرت امام و مقام معظم رهبری بر ضرورت تولید علم در داخل کشور تاکید داشته‌اند. مجموعه بیاناتی را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مقاطع مختلف در این زمینه ایراد فرموده‌اند در کتاب «روشنایی علم» از سوی موسسه پژوهشی ـ فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شد که امروز ترجمه عربی آن با عنوان «انوارالعلم» رونمایی می‌شود.
 
وی افزود: نگاه رهبر انقلاب برگرفته از شعار کلیدی نظام «ما می‌توانیم» است. اگر پیشرفت در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی هسته‌ای، فناوری موشکی، علم نانو و فضای مجازی را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که نگاه بلند ایشان به بحث تولید علم باعث رشد و زایش علم در کشور شده است. در یکی دو سال اخیر توجه نخبگان اسلامی و اروپایی به دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب افزایش پیدا کرده لذا موسسه انقلاب اسلامی به ترجمه کتاب‌های ایشان نیز در تعامل و همکاری با دیگر نهادها همت گمارده است.
 
معاون امور بین‌الملل موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: کتاب در کشور تونس منتشر شده و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تونس نیز عرضه شد. دو موضوع مهم در زمینه ترجمه آثار مهم اندیشه‌ای بزرگان انقلاب وجود دارد. یک موضوع بحث گفتمان‌سازی است. نظرات رهبری در موارد مختلف از جمله علم و دانش در داخل کشور در چارچوب هم‌اندیشی‌های تخصصی مطرح و در ادامه به همایش‌های ملی و بین‌المللی تبدیل می‌شود. تا این گفتمان‌ها در خارج از کشور رواج پیدا کرده و تبدیل به گفتمان رایج شود. امروزه نظرات رهبری در زمینه‌های مختلف در قالب دکترین در سطح جهان مطرح است.
 
آشوری، معاون سابق پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دیگر سخنران این نشست نیز گفت: در راستای انتقال افکار بلند به بیرون مرزها به ویژه اگر این افکار دیدگاه‌های خاص و منحصربه‌فرد مقام معظم رهبری باشد باید بتوانیم آن‌ها را درست به جامعه مخاطب انتقال دهیم. امروزه جوامع مختلف تشنه فرهنگ اسلامی در حوزه‌های مختلف هستند و همه چشم به ما امید دارند که چگونه می‌توانیم این افکار را منتقل کنیم و این وظیفه اصلی یکایک ما به‌ویژه رایزنی‌های فرهنگی، سازمان‌ها و نهادهای مختلف و رسانه‌هاست.
 
وی افزود: نباید از ترجمه و نشر بیانات رهبری در زمینه‌های مختلف برای انتقال به دیگر کشورها غافل شویم. تاکنون شمارگان بالایی از این ترجمه‌ها در قالب طرح «تاپ» منتشر شده و توانسته حرکت نوینی را آغاز کند و دیری نمی‌پاید که کتاب‌های مختلف ادبیات و معارف اسلامی ایران بتواند در جوامع مختلف جایگاه ویژه داشته باشد. امروز ناشران بسیاری تمایل به همکاری در اجرای این طرح دارند.
 
سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 12 تا 22 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط