جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
نکوداشت روز شیراز برگزار شد/معرفی دانشنامه شیراز

فارس- آیین بزرگداشت روز شیراز با حضور هنرمندان، اهالی فرهنگ و مدیران شهری و استانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، محمدعلی چوبینی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه شیراز شهر برترها و بقعه‌ها، شهر گلستان‌ها و بوستان‌ها است که هنرمندان زیادی را به ایران و جهان معرفی کرده است، افزود: این شهر با شهرت هنوز راز و رمزهای بسیاری دارد که نیاز است معرفی شود.
معاون فرهنگی شهردار شیراز، با این حال تصریح کرد: اتفاقات خوبی برای معرفی هرچه بیشتر شیراز رقم خورده است.
وی یکی از این اتفاقات را تشکیل و ساخت سمفونی موسیقی شهر شیراز به عنوان اثری ماندگار عنوان کرد: به منظور معرفی شیراز از همه زوایا تدوین دانشنامه این شهر را کلید زدیم و مجلدهای مختلف آن به نوبت چاپ می شود.
چوبینی از ایجاد موزه شهرداری شیراز با نگاهی به آینده در سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: در آینده دفتر تاریخ شیراز را بازگشایی خواهیم کرد.
گردشگری به داد باغات شیراز می رسد
معاون فرهنگی شهرداری شیراز از اینکه در سنوات گذشته توجه ویژه ای به حفظ و احیای بافت تاریخی شیراز شده است کافی ندانست و افزود: گردشگری باغات بدین منظور برای احیا باغات قصردشت و دیگر باغات انجام می شود.
به گفته چوبینی، مردم این شهر بزرگترین دارایی اینجا هستند. این مردم لایق بهترین ها هستند.
در ادامه محمدحسن اسدی شهردار شیراز گفت: ما بدهکار شیراز هستیم. خاک شیراز دامن گیر است. مردمان و اعتدال ویژگی این شهر است.
شهردار شیراز میانه رویروی را از خصایص شیرازی ها عنوان کرد و افزود: اعتدال در میان شیرازی ها زبانزد است.
همچنین مصطفی ندیم مسئول تدوین دانشنامه شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه پیشینه دانشنامه نویسی در ایران سابقه طولانی دارد، گفت: در دوره ساسانیان کتاب هشت جلدی بدین شکل داریم و بعد از اسلام نخستین دانشنامه را می بینم.
به گفته این استاد دانشگاه شیراز، عنوان جلد نخست دانشنامه شیراز به مفاخر و بزرگان اختصاص دارد زیرا در ایران و جهان زبازنرد در زمینه مفاخر است.
وی تصریح کرد: غیر از افرادی که در شیراز زاده و فوت کردند افراد زیادی داریم که از دیگر شهرها آمدند زیرا شیراز به مهاجر پذیری فرهنگی شهره است و این شهر را امن می دانستند.
نویسنده کتاب «کوچه زنبورک خانه» با بیان اینکه هفت شهر در جهان داریم که نام شیراز را دارند و داشتند، ادامه داد: در مورد بزرگانی که در این مجلد مورد توجه قرار گرفتند تقسیم بندی ادبیان، حکیمان، هنرمندان، نفرات و گروه های شاخص بیشتر از ۹۰۰ مدخل را دارد.
معرفی مجلدات دانشنامه شیراز
ندیم در ادامه به معرفی مجلدات این دانشنامه پرداخت و گفت: جلد اول این دانشنتمه در اوایل تابستان سال جاری منتشر می شود و سه جلد در حوزه معرفی بزرگان و مشاهیر شیراز دارد.
به گفته او، عنوان جلد دوم دانشنامه شیراز خوراک و فرهنگ است زیرا این شهر شاخص بی نظیری در زمینه خوراک است.
ندیم نمونه شاخص ای حوزه را دیوان بسحاق اطعمه دانست و افزود: بسحاق اطعمه بوسیله خوراکی ها وضعیت زمانه خویش را بیان کرده است.
این شیرازشناس با بیان اینکه در چهار فصل بودن این شهر تنوع خوراکی را به همراه داشته است که نیاز به معرفی دارد، اعلام کرد: جلد سوم ابن دانشنامه به معرفی آرامستان های شیراز می پردازد.
وی با این حال گفت: گرچه روحیه دل به نشاطی و سرخوشی سنخیتی با قبرستان ندارد اما وجود چنین اثری نیاز است زیرا بیشتر ارامستانها بعنوان گلگشت و تفرجگاه به شمار می رفتند.
ندیم اضافه کرد: شیراز یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین قبرستان های جهان اسلام بنام دارالسم را داریم.
فرهنگ عامه دیگر مجلد دانشنامه شیراز است که به گفته این شیرازشناس به چاپ می رسد.
وی جلد پنجم ابن مجموعه را در زمینه ادبیات شفاهی عنوان کرد و افزود: وجود بزرگانی مانند سعدی و حافظ باعث شده ادبیات شفاهی مورد توجه قرار نگیرد درحالیکه بسیار غنی است.
ندیم از انتشار جلد ششم دانشنامه شیراز برپایه آثار تاریخی شیراز خبر داد و گفت: شیراز بدون هیج تعصبی در جایگاه نخست بناها و میراث تاریخی قرار گرفته است.
ندیم جلد هفتم این دانشنامه را پیرامون جغرافیای تاریخی شیراز عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها