چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
نسل امروز دید مستند و واقع‌گرایانه‌ای از انقلاب ندارند

مصطفی جمشیدی، نویسنده رمان انقلابی «تیغ و تاج»، گفت: نسل امروز دید مستند و واقع‌گرایانه‌ای از تاریخ کشور و انقلاب ندارند. تلاش کردم در حد امکان به این‌گونه موارد در تاریخ معاصر اشاره کرده و تصویری حسی و واقع‌نما ارائه کنم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مصطفی جمشیدی که تالیف آثار بسیاری از جمله رمان‌‌های انقلابی «رویای آق تاریم»، «الهامات پیرامون زندگی آقای غین» و «بیداری» را در کارنامه دارد، اخیرا رمان انقلابی دیگری با عنوان «تیغ و تاج» را تالیف کرده که این اثر از سوی انتشارات آستان قدس رضوی (به‌نشر)، در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عرضه شده است.
 
وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در معرفی رمان «تیغ و تاج»، بیان کرد: این کتاب، کندوکاوی درباره یک شخصیت مسأله‌ساز از سازمان ساواک است. در رمان «تیغ و تاج»، مسأله بزه و لغزش یک انسان به سمت تباهی و موضوعاتی مانند نحوه دستگیری، شکنجه و بازجویی متهمان از سوی این سازمان، مورد بررسی قرار گرفته است.
 
این داستان‌نویس ادامه داد: در حقیقت این رمان، کندوکاو درباره انسانی است که از بدو جوانی وارد ساواک شده و ساحت‌های مختلف شخصیت و زندگی وی در 15 فصل به تصویر کشیده می‌شود.
 
جمشیدی با اشاره به اینکه اتفاقات داستان مربوط به وقایع سال‌های 54 تا 56 است، افزود: به شخصه دهه‌هایی از آن دوران را به لحاظ احساسی، تجربه کرده‌ام و شاهد مدرنیته‌ جعلی که ساحت‌های مختلف زندگی انسان‌های آن دوران را تحت‌تأثیر قرار میداد، بودم. شخصیت‌های داستان لزوما مستند نیستند، بلکه می‌توانند فی‌نفسه قائل به ذات شوند. گروه‌های مبارزاتی این کتاب متناظر با گروه‌های واقعی، انتخاب شده‌اند.
 
نویسنده رمان «تیغ و تاج»، گفت: یکی از صحنه‌های مهم کتاب مربوط به تیرباران مبارزان انقلابی در زندان اِوین، بدون برگزاری محاکمه است. در این بخش سعی شده تا حد زیادی به تاریخ استناد شود.
 
وی درباره ضرورت تألیف این کتاب با توجه به فضای امروز جامعه، اظهار کرد: امروز تصویر جدیدی از دوره حکومت پهلوی بین نسل جوان رواج پیدا کرده و نسل امروز دید مستند و واقع‌گرایانه‌ای از تاریخ کشور و انقلاب ندارند. تلاش کردم در حد امکان به این‌گونه موارد در تاریخ معاصر اشاره کرده و تصویری حسی و واقع‌نما ارائه کنم. حیف است نسل امروز ما نداند که وضعیت دولت ستمشاهی چگونه بوده و چه چیزهایی در ساحت انسانی فراموش می‌شد و چه فداکاری‌هایی صورت گرفته تا بتوانیم، پیچ ستمشاهی را رد کنیم و به آزادی امروز برسیم.             

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط