چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
افزایش اختیارات تشکل‌های صنفی در نمایشگاه کتاب

مشاور رئیس سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن معرفی امتیازات این دوره از نمایشگاه نسبت به دوره‌های پیشین، از افزایش دامنه اختیارات تشکل‌های صنفی نشر و بخش خصوصی در اجرای بخش‌های مختلف نمایشگاه خبر داد.

نیکنام حسین‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره سازوکارهای سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید کاهش تصدی‌گری‌ها و تفویض اختیارات به تشکل‌های صنفی و بخش خصوصی است. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز در راستای تحقق این سیاست، از حدود دو سال پیش زمینه مسئولیت‌پذیری تشکل‌های نشر در این رویداد فرهنگی را فراهم کرد.
 
وی ادامه داد: امسال شاهد گسترش قابل‌ توجه دامنه این اختیارات در نمایشگاه خواهیم بود؛ در سال جاری ضمن اینکه اجرای بخش‌های بیشتری از این رویداد فرهنگی بر عهده اهالی نشر خواهد بود، اهالی قلم نیز به این عرصه ورود پیدا کرده‌اند. به‌گونه‌ای که شاهد حضور چشمگیر این قشر از جامعه در شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران و به‌مراتب حوزه تصمیم‌گیری‌ها هستیم.
 
مشاور رئیس سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توضیح داد: مهم‌ترین فایده افزایش دامنه اختیارات تشکل‌های صنفی در اجرای نمایشگاه کتاب تهران این است که ضمن این‌که ارتباطات آن‌ها در طول سال می‌تواند استمرار داشته باشد و فرصت کافی برای حل مسائل مربوط به نمایشگاه در طول سال فراهم باشد، می‌توانند حتی بسیاری از مشکلات خود (حوزه نشر) اعم از مالیات را مطرح و حل کنند.  
 
حسین‌پور با اشاره به دیگر امتیازات این دوره از نمایشگاه نسبت به دوره‌های پیشین، گفت: ناشران در نمایشگاه امسال به حقوق شهروندان (بازدیدکنندگان) توجه ویژه نشان خواهند داد؛ این توجه در نوع سازه‌ها، طراحی و چیدمان غرفه‌های ناشران کاملاً مشهود خواهد بود. بر همگان واضح است که بیشتر در نمایشگاه‌های صنعتی به غرفه‌سازی اهمیت داده می‌شود اما خوشبختانه توجه به این مهم نیز در نمایشگاه کتاب تهران رو به رشد بوده است. این موضوع نشان‌دهنده بلوغ فکری سیاستگذاران و ناشران در توجه به حقوق شهروندان است.
 
وی با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران سال جاری متنوع‌تر و در چارچوب شعار «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» خواهد بود، اظهار کرد: بسیاری از نشست‌های این دوره از نمایشگاه نگاهی به مشکلات صنف نشر و اهالی قلم خواهند داشت. تلاش می‌شود در این نشست‌ها نتایج کاربردی و عملیاتی حاصل شود تا در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد و گرهی از عرصه نشر گشوده شود.
 
سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت‌ در مجموعه شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها