یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۳
سیر وسلوک وارونه "محسن فرجی" در "بی خوابی "

"محسن فرجی" نگارش داستان بلند "بی خوابی" که سیر و سلوکی وارونه در اعماق زمین است را به پایان رساند و آن را آماده چاپ دارد.\

"محسن فرجی" داستان نويس و روزنامه نگار در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت:"بی خوابی" یک داستان بلند درباره سقوط فردی به اعماق زمین و یک سفر زیر زمینی است که در طول داستان اتفاقات متعددی برای شخصیت داستان رخ می دهد.

وی افزود: این سیر و سفر، زیرزمینی و وارونه است و"مصطفی"، شخصیت داستان در طول طبقات زیر زمین با افراد و موجودات مختلفی روبرو می شود. در یکی از طبقات با جنگ زده ها و مشکلاتی که با آن دست به گریبان هستند، مواجه می شود. از دیگر موضوعات مطرح در این داستان بلند، تنهایی آدم هاست.

نویسنده مجموعه داستان "یازده دعای بی استجابت"، درباره شباهت این داستان بلند با دو مجموعه داستان قبلی اش گفت: "مصطفی" شخصیت اصلی این رمان همان "مصطفی" مجموعه داستان "چوب خط" است که در یک چاه سقوط می کند و در طبقه اول با یک "دیو" آشنا می‌شود و این دیو راهنمای او در طی این راه می شود. 

"فرجی" یادآور شد: دیو این داستان بسیار کتابخوان است و کتاب مورد علاقه او "ائورا" نوشته "فونتس" است. حتی در این کتاب شاهد حضور شخصیت های دیگر داستاني نیز هستیم. 

وی "بی خوابی" را یک فراداستان مي داند که قریب به یک سوم آن از متون مختلف گرفته شده که از میان این متون می توان به قصه های عامیانه، خاطرات پرستاران و ... اشاره کرد، البته در برخی از بخش های این فرا داستان از متون کهن نیز استفاده شده که زمان و مکان داستان مخاطب را در فضايي مبهم قرار مي دهد.

این داستان نويس افزود: این داستان از زاویه سوم شخص روایت می شود و داستان بر اساس فضا و شیوه روایتی که دارد، اپیزودیک است . 

وي ادامه داد: در واقع بی خوابی بر مبنای روابط بینامتنی شکل گرفته است و برای چاپ آن هنوز با ناشری وارد گفت وگو نشده ام، اما به احتمال زیاد آن را به نشر قطره خواهم سپرد.

نویسنده مجموعه داستان "چوب خط"، درباره شباهت این داستان بلند با "دوزخ"، "برزخ" و "بهشت"نوشته "دانته" گفت: سیر و سلوک در اثر دانته رو به بالا است، اما در "بی خوابی" این سیر سلوک وارونه است.

فرجی درباره تجدید چاپ دیگر آثارش گفت: با اینکه نسخه های دو کتاب پیشینم به پایان رسیده، اما هنوز برای تجدید چاپ آنها پیگیری نکرده‌ام.

این داستان نویس تالیفاتی نیز در حوزه کودک و نوجوان دارد و تاکنون به قلم وی آثاری چون "خاقانی"، "نظامی" و "احمد بی رشک" ،از مجموعه "قطره ای از دریا" از سوی انتشارات مدرسه منتشر شده  و این روزها در انتظار انتشار کتاب "پروین اعتصامی" است.

به گفته وی، این کتاب در سال 1383 به ناشر سپرده شد و تصویرگری آن نیز سالها پیش انجام شد.

چاپ دوم "خاقانی" نیز به تازگی از سوی انتشارات "مدرسه" منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها