سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۴
بیشترین اعتبارات فرهنگی به امور رفاهی نویسندگان تخصیص می‌یابد/ معاونت فرهنگی ارشاد در تدارک برگزاری با کیفیت نمایشگاه کتاب تهران

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری امروز خود (23 دی‌ماه) با بیان این‌که بودجه سال آینده این وزارتخانه نسبت به سال جاری با رشد 21 درصدی مواجه شده است گفت: در این بودجه، بیشترین رشد اعتبارات به حمایت از امور رفاهی و اجتماعی نویسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران اختصاص یافته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری این هفته حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساعاتی پیش در سالن جلسات حوزه وزارتی با حضور جمعی از نمایندگان رسانه‌های مختلف برگزار شد.
 
نوش‌آبادی در ابتدای این نشست اظهار کرد: میزان اعتبار تخصیص یافته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سال آینده (1394) 870 میلیارد تومان است که این اعتبار نسبت به سال گذشته با رشد 21 درصدی مواجه بوده است.
 
بیشترین اعتبار به نویسندگان و هنرمندان اختصاص یافت
وی توضیح داد: امیدواریم این میزان بودجه در مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب برسد تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند سال آینده را با بودجه بهتری پشت سر بگذارد و وظایف و مسئولیت‌های خود را به نحو احسن اجرا کند.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در بودجه تخصیص یافته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیشترین رشد اعتبارات را در حوزه‌های پژوهشی کاربردی، حمایت از امور رفاهی و اجتماعی نویسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران شاهد هستیم.

جشنواره‌های سال جاری بی‌حاشیه‌تر برگزار می‌شوند
نوش‌آبادی در ادامه سخنانش، هدف از برگزاری انواع جشنواره‌ها، به‌ویژه جشنواره‌های فجر را ایجاد فضای همدلی، همراه با مشارکت و رقابت سالم برای ارتقای کمی و کیفی تولیدات فرهنگی ـ هنری دانست و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم همه جشنواره‌های ایام دهه فجر بهتر، بی‌حاشیه‌تر و با کیفیت‌تر از گذشته برگزار شوند. تأخیر در اجرای برنامه‌های مرتبط با جشنواره ها به معنای برگزار نشدن آنها یا بی‌کیفیت برگزار شدن آنها نیست.
 
وزارت ارشاد نگاه جزیره‌ای به بخش‌های خود ندارد
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که «برخی اظهارنظرها حاکی از این موضوع هستند که وزارت ارشاد در تخصیص اعتبارات خود به بخش‌‌های مختلف، برخی بخش‌ها را تحت حمایت بیشتر خود قرار می‌دهد و برخی دیگر را از توجه ویژه محروم می‌کند؛ آیا این اظهارنظرها صحت دارند؟» گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رشد و پیشرفت همه جوانب فرهنگ و هنر کشور معتقد است. بنابراین، تا جایی که امکان داشته باشد بخش‌نگر نخواهد بود بلکه به همه حوزه‌ها و بخش‌ها توجه خواهد کرد.
 
نوش‌آبادی ضمن تأکید بر این نکته که وزارت ارشاد درصدد پیشرفت همه بخش‌های خود است، ادامه داد: این وزارتخانه تلاش می‌کند تا مأموریت‌های هیچ بخشی از ارشاد روی زمین نماند و نگاه جزیره‌ای به هیچ بخشی نداشته باشد.
 
قانون انتشار آزاد اطلاعات، گامی برای تأمین حقوق ملت
خبرنگار دیگری درباره وضعیت قانون انتشار آزاد اطلاعات پرسید. نوش‌آبادی پاسخ داد: حق دسترسی آزاد به اطلاعات، از جمله مطالبات جامعه و مردم به شمار می‌آید. بنابراین، همه دستگاه‌ها و نهادها موظف‌اند همه اطلاعات، قوانین و مقررات خود را در اختیار مردم قرار دهند تا مردم به راحتی بتوانند از حقوق خود آگاهی کسب کنند و در صورت نیاز، از حق خود دفاع کنند.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش، گفت: خوشبختانه دولت یازدهم برای اجرایی کردن این قانون، خیلی تلاش کرد و در نهایت توانست آیین‌نامه اجرایی آن را در دولت به تصویب برساند چرا که این قانون هم حقوق شهروندی را محترم می‌شمارد و هم مردم را در دسترسی به اطلاعات، صاحب حق می‌داند.
 
اگر کتاب تهمینه میلانی مشکل محتوایی داشته باشد، بدون شک رسیدگی می‌کنیم
خبرنگار دیگری پرسید: «تهمینه میلانی، کارگردان سینما به‌تازگی در گفت‌وگویی رسانه‌ای اعلام کرده که به دلیل انتشار فیلم‌نامه‌‌ای در قالب کتاب با عنوان «شهرزاد زن هزار و یک شب» از سوی انتشارات کتاب‌سرا به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است؛ آقای نوش‌آبادی در این مورد چه اظهارنظری دارید؟»
 
نوش آبادی در پاسخ به این پرسش گفت: کتاب نامبرده، قبلاً توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز نشر دریافت کرده بود. اما اگر اکنون متن این کتاب مواردی داشته باشد که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران باشد، بی‌شک به آن رسیدگی خواهد شد. 
 
اعلام ضوابط جدید ممیزی کتاب
خبرنگار دیگری در این نشست گفت: «چندی پیش در رسانه‌ها خبری منتشر شد که ضوابط جدید برای ممیزی کتاب تعیین شده است. بنده برای آگاهی از این ضوابط با مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد تماس تلفنی برقرار کردم اما ایشان از اعلام این ضوابط امتناع کردند؛ آیا این امتناع با قانون انتشار آزاد اطلاعات مغایرت ندارد؟»

نوش‌آبادی پاسخ داد: ممیزی کتاب یا محصولات فرهنگی یک امر قانونی است و مغایرتی با حقوق شهروندی ندارد؛ هرچه ما در انتشار و چاپ آثار دقت کنیم و ممیزی‌ها با دقت بیشتری انجام شوند، به نوعی از حقوق افراد و شهروندان حمایت کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد: وزارت ارشاد با توسعه فرهنگی و با فضای باز فرهنگی و دور شدن از فضای بسته فرهنگی موافق است و تلاش می‌کند موانع سخت فرهنگی را برطرف کند. اما این به آن معنا نیست که بگذارد آثار مغایر با اصول اسلامی و دینی منتشر شوند.
 
نوش‌آبادی در ادامه گفت: قوانین جدید ممیزی کتاب هنوز نهایی نشده‌اند، در نتیجه هنوز قابل انتشار نیستند. به محض نهایی شدن این قوانین منعکس خواهند شد.
 
کمبود بودجه جشنواره امام رضا، از سایر منابع تأمین می‌شود
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به خبرنگار دیگری مبنی بر این‌که «بودجه جشنواره امام رضا (ع) با کاهش چشمگیری مواجه شده است؛ وزارت ارشاد برای جبران این کمبود چه تمهیداتی اندیشیده است؟» گفت: جشنواره امام رضا (ع) هر سال برگزار می‌شود. سال آینده نیز شاهد برگزاری این جشنواره خواهیم بود. کاهش ردیف‌های بودجه برخی برنامه‌ها به معنای تعطیل شدن آنها یا کاهش کیفیت آنها نیست. اگر شاهد کمبود بودجه جشنواره امام رضا (ع) هستیم، بدون تردید از سایر منابع این کمبود را جبران خواهیم کرد.
 
رشد کمی و کیفی نمایشگاه کتاب تهران سال آینده
نوش‌آبادی در پاسخ به خبرنگار «ایبنا» که درباره کم و کیف بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و مکان برپایی این رویداد فرهنگی پرسید گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال حاضر تمام فعالیت‌های خود را بر جشنواره‌های فجر متمرکز کرده است، در نتیجه هنوز برنامه‌های بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران کلید نخورده است.
 
وی در ادامه سخنانش با بیان این‌که معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در تدارک برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است، گفت: هر سال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دلیل استقبال چشمگیر بازدیدکنندگان، با کیفیت بهتری برگزار می‌شود؛ به نظر می‌رسد این نمایشگاه در سال آینده هم به لحاظ کمی و هم از نظر کیفی با رشد چشمگیر مواجه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط