دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
رونمایی از مجموعه حکمت‌نامه رضوی با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد

مراسم رونمایی از مجموعه چهار جلدی «حکمت‌نامه رضوی» چهارشنبه ۱۷ دی با حضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت الله ری شهری و حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از قم، مراسم رونمایی از مجموعه چهار جلدی  «حکمت نامه رضوی» تازه‌ترین اثر پژوهشگاه قرآن و حدیث با حضور آیت الله ری شهری، حجت الاسلام و المسلمین قرائتی و دکتر سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از پژوهشگران، طلاب و دانشجویان برگزار خواهد شد.

حکمت نامه رضوی شامل یک درآمد، هشت بخش و ۴۵ فصل است. در آغاز آن، گزارش کوتاهی از زندگی امام رضا، دوران امامت ایشان، سفر اجباری ایشان به خراسان، پذیرفتن ولایت‌عهدی مأمون، عظمت علمی و عملی ایشان، شمار احادیثی که از ایشان نقل شده، و شهادت و زیارت آن بزرگوار ارائه می‌شود. سپس حکمت‌های به یادگار مانده از ایشان در زمینه مسائل عقلی، علمی، اعتقادی، سیاسی، عبادی، اخلاقی و پزشکی، با نظمی نوین در هشت بخش گزارش شده است.

بخش عظیمی از این حکمت نامه را مناظرات و پرسش و پاسخ‌های رضوی در مرو به خود اختصاص می‌دهد و بسیاری از حکمت‌های اعتقادی را شامل می‌شود و سؤالات و شبهات آن زمان درباره توحید، امامت و ... دیگر چالش‌های فکری را نشان می‌دهد.

جامعیت روایات رضوی در قالب یک مجموعه و تنظیم و ترتیب منطقی این روایات اهداف اصلی تدوین این حکمت نامه بوده است. شاید روایات رضوی در دیگر منابع هم یافت شود اما بدون تنظیم و ترتیب منطقی یا این‌که روایات ایشان در کنار روایات سایر ائمه (ع) آمده است، از این رو تدوین مجموعه روایات رضوی در قالب مدون و تعیین میراث حدیثی شیعه از امام رضا (ع) به تدوین و نشر «حکمت نامه رضوی» ضرورت بخشید.

کتاب حکمت نامه رضوی، در چهار جلد، به زبان عربی و فارسی از سوی پژوهشکده علوم و معارف حدیث و تحت اشراف حضرت آیت الله محمدی ری شهری منتشر شده است.

این مراسم چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح در موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث واقع در قم، بلوار پانزده خرداد، انتهای شهرک جهاد برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها