پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹
جواد مجابی: 400 صفحه از كتابم را حذف كردم/ هشت سال در انتظار مجوز بودم

جواد مجابی درباره کتاب «زندگی و آثار جواد مجابی» (تاریخ شفاهی) که به زودی منتشر می شود گفت: 400 صفحه از این کتاب را حذف کردم. این کتاب حدود 700 صفحه بود که می‌خواهم جلد دومش را در آینده به ناشری دیگر بسپارم. بخش حذف شده «تاریخ شفاهی» شامل خاطرات من با هنرمندانی است که در طول زندگی‌ام با ‌آن‌ها ارتباط داشته‌ام.

مجابی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: کتاب «زندگی و آثار جواد مجابی»(تاریخ شفاهی)حدود هفت یا هشت سال در انتظار مجوز بود و در حال حاضر با حذف 400 صفحه‌اش مجوز دریافت کرده‌ام. این کتاب شامل زندگی‌نامه و بررسی برخی از آثار من است.

وی افزود: اصل این کتاب هنگام نوشتن بيش از هزار صفحه و حاصل گفت‌وگویی بود که با علی شروقی انجام دادم. بخش خاطراتم را با شاعران، نویسندگان و هنرمندان که در این کتاب حذف كردم، هنوز به هیچ ناشری نسپرده‌ام اما تصمیم دارم بعدها آن را به ناشر دیگری بدهم.

کتاب «زندگی و آثار جواد مجابی» را نشر ثالث منتشر می‌کند.

این شاعر و نویسنده پیشکسوت گفت: کتاب دیگری با نام «شکل نوشتنم هستم» دارم که به زودی منتشر خواهد شد. این کتاب در سال 1389 از سوی ناشری دیگر به چاپ رسید اما بنا به دلایلي  کتاب، وارد بازار توزیع نشد. کتاب «شکل نوشتنم هستم» مجموعه مقاله‌هایی است که طی 12 سال اخیر درباره مسایل فرهنگی نوشته‌ام و نشان می‌دهد که کتاب کودکان و ادبیات فولکلور ما نیز چه سیری را گذرانده است و در بخش‌های دیگر به رابطه سیاست و ادبیات پرداخته‌ام.

مجابی افزود: برخی از این مقاله‌ها قبلاً در مطبوعات چاپ شده و انتشارات «کتاب آمه» آن را منتشر خواهد کرد.

شاعر مجموعه شعر «شعر بلند تأمل» اضافه کرد: «گزینه اشعار جواد مجابی» را نیز انتشارت مروارید منتشر کرده است. این کتاب گزینه‌ای از مجموعه شعرهای چاپ نشده‌ام است. گزینه اشعار شاعران معمولاً آثار چاپ شده آن‌ها را دربرمی‌گیرد، اما گزینه حاضر، کتابی استثنایی و شامل آثار پنج مجموعه چاپ نشده اخیر من است.

نویسنده رمان «شب ملخ» ادامه داد: دو کتاب دیگر به تازگی از من چاپ شده. یکی «سرآمدان هنر نو» است. این کتاب راجع به 50 نقاش و مجسمه‌ساز معروف ایرانی است. کتاب «سرآمدان هنر نو» زندگی و آثار این هنرمندان را دربرمی گیرد و برای محققان و دانشجویان هنر مفید است و می‌توانند با خواندن این کتاب متوجه شوند که هنرمدرن ما در ایران چه سیری را طی كرده است. این کتاب را نشر به‌نگار به چاپ رسانده اما هنوز نقد دقیقی روی آن نوشته نشده است.

مجابي متولد قزوين و نويسنده، شاعر، نقاش و روزنامه‌نگار است.

كتاب‌هاي «من و ايوب و غروب»، «كتيبه»، «ديوساران»،‌ «از دل به كاغذ»، «قصه روشن» و «كتيبه و ايوب» در حوزه داستان كوتاه، «شهر بندان»، «شب ملخ»، «موميايي»، «فردوس مشرقي»، «عبور از باغ قرمز»، «برج‌هاي خاموش»،‌ «لطفا درب را ببنديد»، «باغ گمشده» و «يكي و آن ديگري» در حوزه رمان و «شبح سدوم»، «روزگار عقل سرخ» از آثار اين نويسنده هستند.

از ديگر آثار مجابي مي‌توان به نام‌هاي «چندنمايش‌نامه» در حوزه نمايش‌نامه، فيلمنامه «ديوانگان بر ساحل»، سفرنامه «اي قوم به حج رفته»، «شناخت‌نامه احمد شاملو»، «شناخت‌نامه ساعدي»، «سخن در حلقه زنجير»، «سايه دست» و «آينه بامداد» در حوزه مقاله و مجموعه شعرهاي «فصلي براي تو»، «زوبيني بر قلب پاييز»،‌ «پرواز در مه»، «بر بام بم»،‌ «سفرهاي ملاح رويا»، «پوپكانه»،‌ «شعرهاي من و پوپك»، «دري به شادخويي»، «سال‌هاي شاعرانه» و «شعر بلند تامل» اشاره كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط