چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۱
انتشار «پیشگامان هنر نو» به قلم جواد مجابی

کتاب «پیشگامان هنر نو» شامل نقدها و نوشتارهای جواد مجابی، نویسنده و منتقد هنری درباره آثار نقاشان و مجسمه‌سازان مدرنیست ایرانی منتشر می‌شود. مجابی به ایبنا گفت که این روزها «تاریخچه نقاشی مدرن ایران» را نیز می‌نویسد.-

مجابی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: کتاب «سرآمدان هنر نو» شامل مجموعه مقالات و نوشته‌های من درباره نقاشان و مجسمه‌سازان معاصر ایران است که پیش‌تر در مطبوعات و نشریات تخصصی و همچنین در مقدمه برخی  کتاب‌های مجموعه آثار هنرمندان منتشر شده‌اند. 

وی افزود: گردآوری این مقالات و انتشار آن‌ها در قالب کتاب سبب شده تا  چشم‌اندازی از هنر 90 ساله نقاشی مدرن در ایران مطرح شود. پرویز تناولی، بهمن محصص، اردشیر محصص، ایران درودی، حسین محجوبی، قاسم حاجی زاده، جهانبخش صادقی و بسیاری دیگر، هنرمندانی هستند که نقد و بررسی آثارشان در این کتاب آمده است. 

این نویسنده و منتقد هنری در ادامه اظهار کرد: غیر از نقد آثار هنری در این کتاب مقالاتی نیز پیرامون «منتقدان هنری در ایران»، «چگونگی شکل‌گیری گالری‌ها»، «تاریخ و چگونگی تاسیس دانشکده‌های هنری» و «برگزاری بی‌ینال‌ها» آورده‌ام. 

مجابی در ادامه به زمان شروع نگارش نقدهای هنری خود اشاره کرد: من از سال 1347 تا 1357 در روزنامه اطلاعات مسوول و دبیر بخش هنر بودم. در این دوران خودم بیشتر نقد نقاشی می‌نوشتم، اما آشنایی من با نقاشان و هنرمندان مدرن ایران از سال 1337 شروع شد و این سال زمان شروع برپایی بی‌ینال‌های پنجگانه تا سال 1347 است که هر دو سال یکبار برگزار می‌شد.
 
مجابی گفت: در این بی‌ینال‌ها مهم‌ترین نقاشان و هنرمندان ایرانی شرکت داشتند و من از آن زمان تا به امروز ضمن دوستی و رفاقت با این هنرمندان، درباره آن‌ها تحقیق و پژوهش کرده و مدام به دیدن گالری‌هایشان می‌رفتم. این موارد منابع من برای نگارش این مقالات و کتاب‌ها بوده است. 

نویسنده «در بام بم» همچنین به دیگر کتاب‌ها و منابع نقد هنری و تاریخ هنر مدرن در ایران اشاره کرد و گفت: کتاب «پیشگامان هنر نو» برای بسیاری از علاقه‌مندان و دانشجویان هنر برای آشنایی با نقاشی مدرن ایرانی، کتابی مفید خواهد بود. درباره نقاشی مدرن ایران و نقد آن‌ها تعدادی منابع مکتوب منتشر شده است و کتاب من نیز یکی از این منابع است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. 

این منتقد همچنین به کتابی که این روزها می‌نویسد اشاره کرد و گفت: «تاریخچه نقاشی مدرن ایران» کتابی است که این روزها می‌نویسم. این کتاب که در اصل دایرةالمعارف هنرهای تجسمی مدرن ایرانی است، تاریخ نقاشی مدرن ایران از سال 1300 تا به امروز، یعنی نزدیک به 90 سال را دربر می‌گیرد. 

مجابی در پایان گفت: من پیش‌تر در برخی کتاب‌هایم چون «نگاه کاشف گستاخ» مقالاتی درباره نقاشان نوشته بودم. «سرآمدان هنر نو» نیز به نحوی دنباله همین کتاب است، اما کتاب «تاریخچه نقاشی مدرن ایران» با این دو منبع از نظر ساختار و محتوا و شیوه تحقیق و پژوهش، تفاوت دارد. «سرآمدان هنر نو» از سوی انتشارات به‌نگار منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط