دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱
مجابي: منتشر نشدن آثار نویسندگان موجب قطع ارتباط با مخاطب می‌شود

جواد مجابي نويسنده، منتقد و طنز‌پرداز با گلايه از وضعیت نامساعد تجديد چاپ آثارش گفت: عدم انتشار آثار نويسندگان موجب ضعف در ارتباط ميان نويسنده و مخاطب و همچنين بروز مشكلات مالي براي نويسنده خواهد شد.-

مجابي به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: تعداد زيادي از كتاب‌هايم نتوانسته مراحل اداري انتشار را طي كند و اين موضوع سبب شده كه ناشران كتاب تازه‌اي از من براي اخذ مجوز ارايه نمي‌دهند.
 
اين طنز‌پرداز درباره اين آثار توضيح داد: جلد دوم مجموعه اشعارم از سوي انتشارات نگاه، مصاحبه با جواد مجابي در قالب تاريخ شفاهي در 700 صفحه، رمان «لطفا درب را ببنديد»، پنج نمايشنامه كه در طول دهه 60 تا 70 نوشته شده، يك مجموعه شعر، دو مجموعه مقاله با نام‌هاي «شكل نوشتنم هستم» و «نام‌ها بين سكوت و صدا» كه نزديك به هزار و 500 صفحه است، «سرآمدان هنر نو» و «برج‌هاي خاموش» از  كتاب‌هايم هستند كه تا به حال نتوانستند از سد مسایل اداري انتشار بگذرند.
 
نويسنده سفرنامه «اي قوم به حج رفته» افزود: البته كتاب «شهربندان» توانسته مراحل اداري انتشار را پشت‌سر بگذارد و احتمالا براي مهر يا آبان روانه بازار كتاب شود. 

نويسنده كتاب «موميايي» در پاسخ به اين سوال كه «فکر می کنید وضعیت نشر در دولت جديد تغییرات جدی داشته باشد؟» گفت: منتظر مي‌مانم تا عمل دولت جديد را در اين حوزه ببينم زيرا تغيير اين وضعیت تنها به حرف و وعده‌ نيست. 

وي با بيان اين‌كه همه، حرف‌هاي خوب زياد مي‌زنند اما موضوع اين است كه عمل چگونه باشد، گفت: به اعتقاد من كساني كه در حوزه كتاب مسوليت‌هاي اجرايي دارند بايد با صلاحيت باشند و طبق قانون عمل كنند. 

اين شاعر و روزنامه‌نگار در پاسخ به اين پرسش كه «چاپ نشدن آثار نويسندگان چه تاثيراتي بر کار آنان دارد؟» توضيح داد: من در اين سال‌ها نوشتن را متوقف نكردم. البته واضح است که اين مساله به طور حتم آسيب‌هايي به نويسندگان وارد مي‌كند. به اعتقاد من ضعيف شدن رابطه بين نويسنده و مخاطبان و مشكلات مالي نويسندگان، دو مساله اصلي هستند که با یکدیگر رابطه مستقیم دارند.
 
وي ادامه داد: نويسنده با چاپ به موقع آثارش مي‌تواند زندگي حرفه‌اي و معمولي داشته باشد، در غير اين صورت درگير مشكلات مالي خواهد شد. به طور حتم وضعیتی كه در آن نويسنده سال‌ها كار كند و آثارش منتشر نشود، مساعد نيست. 

نويسنده كتاب «كتيبه و ايوب» ادامه داد: 40 عنوان از كتاب‌هاي من كه تقريبا تمامي آن‌ها يك يا دو بار منتشر شده است، نمي‌تواند مراحل اداري انتشار را براي تجديد چاپ طي كند! به اعتقاد من اين روال طبيعي نيست و مخل فعاليت‌هاي ادبي خواهد بود. 

نويسنده رمان «شب ملخ» ادامه داد: براي مثال، سال‌ها از چاپ يك اثر مي‌گذرد و به دلیل اتمام كتاب در سطح كشور، بايد از سوي ناشر براي تجديد چاپ ارسال شود، اما ناشر به دلیل مراحل طولانی انتشار از ارسال آن صرف‌نظر مي‌كند. 

وي با بيان اين‌كه چنين مواردي مي‌تواند سد و مانع رشد فرهنگي باشد، افزود: متاسفانه سانسور به فرهنگ مملكت ما لطمه مي‌زند. در اين صورت فكرهاي مردم سرزمين‌مان امكان تجلي نمي‌يابند.
 
وي با ذكر اين‌كه نويسندگان در جهت منافع مردم قدم برمي‌دارند، افزود: شكي نيست كه نويسنده به عنوان منتقد وضعيت موجود مي‌تواند براي كشور مفيد واقع شود و به بهبود اين شرايط كمك كند. 

نويسنده كتاب «پسرك چشم آبي» درباره انتظاراتش از دولت جديد گفت: اميدوارم كسي كه بر اين مسند مي‌نشيند، دست‌كم به شعارهايي كه پيش از اين داده عمل كند و تاثيرات مثبتي بر وضعیت اين حوزه داشته باشد. 

جواد مجابي متولد مهر سال 1318 از قزوين است. وي نويسنده، شاعر، نقاش، روزنامه‌نگار و طنزپرداز است كه از او آثار متعددي در اين حوزه‌ها به چاپ رسيده است.
 
وي كه فارغ‌التحصيل رشته حقوق در مقطع كارشناسي و اقتصاد در مقطع دكتري از دانشگاه تهران است، 19 سال كارمند دادگستري و پس از آن كارشناس فرهنگي وزارت فرهنگ و هنر بوده است. 

كتاب‌هاي «من و ايوب و غروب»، «كتيبه»، «ديوساران»،‌«از دل به كاغذ»، «قصه روشن» و «كتيبه و ايوب» در حوزه داستان كوتاه، «شهر بندان»، «شب ملخ»، «موميايي»، «فردوس مشرقي»، «عبور از باغ قرمز»، «برج‌هاي خاموش»،‌ »لطفا درب را ببنديد»، «باغ گمشده» و «يكي و آن ديگري» در حوزه رمان و «شبح سدوم»، «روزگار عقل سرخ» از آثار اين نويسنده هستند.

از ديگر آثار مجابي مي‌توان به نام‌هاي «چندنمايش‌نامه» در حوزه نمايش‌نامه، فيلم‌نامه «ديوانگان بر ساحل»، سفرنامه «اي قوم به حج رفته»، «شناخت‌نامه احمد شاملو»، «شناخت‌نامه ساعدي»، «سخن در حلقه زنجير»، «سايه دست» و «آينه بامداد» در حوزه مقاله و مجموعه شعرهاي «فصلي براي تو»، «زوبيني بر قلب پاييز»،‌«پرواز در مه»، «بر بام بم»،‌ »سفرهاي ملاح رويا»، «پوپكانه»،‌ »شعرهاي من و پوپك»، «دري به شادخويي»، «سال‌هاي شاعرانه» و «شعر بلند تامل» اشاره كرد.

خبرنگار: بيتا ناصر


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها